Rchr
J-GLOBAL ID:201301018994181880   Update date: Nov. 30, 2023

OYAMA Yoshinori

オヤマ ヨシノリ | OYAMA Yoshinori
Affiliation and department:
Research field  (3): Foreign language education ,  Educational technology ,  Educational psychology
Research keywords  (7): ストレス ,  動機づけ ,  探究的な学習 ,  教師教育 ,  質問スキル ,  教員養成 ,  英語教育
Research theme for competitive and other funds  (10):
  • 2023 - 2027 「探究的な学習」の指導ができる小中学校教員の養成方法の開発と効果検証
  • 2020 - 2024 Curricular space: Developing learners' self-regulated thinking abilities through innovative curriculum design
  • 2020 - 2024 Development of a DDL Website to Assist English Grammar Acquisition for Tertiary, Secondary and Elementary School Learners
  • 2020 - 2023 小中学校における「児童生徒の疑問に基づいた授業」の開発
  • 2019 - 2022 Development and Evaluation of a Vocabulary Learning Material Generation System for Primary School Children using Morphological Analysis
Show all
Papers (64):
  • Mitsuo Nagane, Yoshinori Oyama, Fuminobu Tamalu, Naofumi Miwa. Salivary cortisol as a marker for assessing the problem-focused coping style of stressed students during the first year of university: An experimental study. Health Science Reports. 2023. 6. 6
  • 小山義徳, 桐島俊, 道田泰司, 田邊 純. 心理的安全性と生徒の問いの生成の関係の検討. 千葉大学教育学部研究紀要. 2023. 71. 301-309
  • 発問の質を高めるために--エッセンシャル・クエスチョンへの誘い. 体育科教育. 2022. 70. 5. 12-15
  • What do we need to create a lesson based on learners questions. 2022. 70. 201-211
  • 小山 義徳, 桐島 俊, 田邊 純, 道田 泰司, 藤川 大祐, 生田 淳一, 高木 啓, 安部 朋世. 生徒の心理的安全性と問いの生成の関係の検討-失敗が許された中学校技術科の木工の授業おける探究的な学習. 日本教育心理学会総会発表論文集. 2022. 64. 161
more...
MISC (8):
  • 小山 義徳. 発問の質を高めるために ーエッセンシャル・クエスチョンヘの誘い. 体育科教育. 2022. 20-23
  • 西垣 知佳子, 物井 尚子, 星野 由子, 橋本 修, 安部 朋世, 矢澤 真人, 佐藤 悦子, 石井 恭平, 大木 純一, 神谷 昇, et al. 児童のメタ言語分析に基づく外国語科と国語科の連携の試み-Bridge Between English and Japanese Classes Based on the Analysis of Metalanguage of Elementary School Students. JES journal / 小学校英語教育学会 編. 2021. 21. 176-191
  • 田中 瑛津子, マナロ エマニュエル, 小山 義徳, シェパード クリス, チェン オーハオ, ワン ジン. バックキャスティングによる研究と教育との橋渡しの可能性:理想と現実のギャップを解消するプロセスの事例紹介. 日本教育心理学会総会発表論文集. 2019. 61. 78-78
  • マナロ エマニュエル, 李 沐陽, 小山 義徳, 田中 瑛津子. 英語教育における深い学びとコミュニケーション. 日本教育心理学会総会発表論文集. 2017. 59. 92-93
  • Roundtables : Explore the Teaching Methods to Foster Undergraduate Students to be a Life-long learner. 2011. 33. 2. 105-108
more...
Books (7):
  • Promoting Learners' Questioning Skills: Theory and Practice
    2021
  • Deeper Learning, Dialogic Learning, and Critical Thinking
    Routledge 2019
  • 教育心理学の実践ベース・アプローチ: 実践しつつ研究を創出する
    2019
  • Academic Growth in Higher Education Questions and Answers
    Brill 2018 ISBN:9004389326
  • 基礎からまなぶ教育心理学
    サイエンス社 2018 ISBN:4781914179
more...
Lectures and oral presentations  (37):
  • 生徒の心理的安全性と問いの生成の関係の検討 -失敗が許された中学校技術科の木工の授業おける 探究的な学習-
    (日本教育心理学会第64回総会 2022)
  • 「問い生成の認知・環境モデル」の検証
    (日本教育工学会 2022年春季全国大会 2022)
  • 児童の疑問に対する意識と疑問生成に関する調査
    (日本教育心理学会第63回総会 2021)
  • ヘミングウェイ効果: 課題達成に失敗することが動機づけを高める
    (日本教育心理学会第62回総会 2020)
  • 形態素解析を用いた小学生向け語彙学習教材生 成システム開発の開発
    (日本教育工学会 2020 年春季全国大会)
more...
Professional career (1):
  • 博士(教育学) (東京大学)
Work history (1):
  • 2019/11 - 現在 東京学芸大学 大学院連合学校教育学研究科(博士課程) 主指導教員
Committee career (2):
  • 2020/07 - 現在 日本教育工学会 編集委員会委員
  • 2017/07 - 現在 千葉県教育庁 学力向上推進会議 委員
Awards (1):
  • 2009/09 - 日本教育心理学会 城戸論文奨励賞
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page