Rchr
J-GLOBAL ID:201301041055768268   Update date: Feb. 01, 2024

IWASHITA Akira

イワシタ アキラ | IWASHITA Akira
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (1): Education - general
Research theme for competitive and other funds  (11):
  • 2023 - 2027 近現代世界における教育の世俗化と宗教性に関する比較社会史的研究
  • 2021 - 2025 Gender and Transnational Perspectives on Educational Reform Movement in the Twentieth Century: Britain, the United States and Japan
  • 2018 - 2023 19世紀アイルランドにおける公教育の宗派化に関する社会史的研究
  • 2018 - 2021 Thatcherism in the Making : the People's Archive and Reassesing 1970s Britain
  • 2014 - 2018 A study on government subsidy for popular education: educational voluntary association and state in 19th-century Ireland
Show all
Papers (14):
  • 19世紀中葉アイルランドにおける国民学校制度の宗派化-私設公営学校(non-vested school)の導入と展開-. 日本の教育史学. 2021. 64
  • 市民社会と民主主義的排除ー19世紀イギリスの教育ヴォランタリズムを再考するー. 教育学研究. 2018. 85. 4. 458-469
  • Akira Iwashita. Politics, state and Church: Forming the national society 1805-c.1818. History of Education. 2018. 47. 1. 1-17
  • 19世紀前半アイルランドにおける教育改革と国民統合-国民学校制度の成立 1821年-1831年-. 西洋史学. 2017. 264. 59-78
  • 19世紀アイルランドにおける就学率に関する研究動向-ギャレット・フィッツジェラルド『19世紀前半のアイルランド初等教育』(2013年)を読む. 青山学院大学 教育人間科学部紀要. 2017
more...
Books (18):
  • <I>Education Policy in Ireland Since 1922</I>
    Palgrave Macmillan 2022
  • History of Education: A New Introduction
    2020
  • 論点・西洋史学
    ミネルヴァ書房 2020
  • 教育研究の新章 (教育学年報11)
    世織書房 2019
  • 教育支援と排除の比較社会史-「生存」をめぐる家族・労働・福祉
    昭和堂 2016
more...
Lectures and oral presentations  (17):
  • 進歩主義教育の終点/新自由主義教育改革の起点?-ウィリアム・ティンデール校事件(1975 年)を再訪する-(小シンポジウム 6 「サッチャリズムの歴史的前提:民衆的アーカイヴによる 1970 年代の再検討」)
    (日本西洋史学会 2022)
  • アイルランド国民学校制度の宗派化に関する一側面-私設公営学校(non-vested school)の導入と展開-
    (教育史学会 2019)
  • 教育史研究はどのような意味において危機なのか
    (教育史学会 2018)
  • 国民協会の設立過程(福祉ボランタリズムの可能性)
    (進化経済学会 2017)
  • 1820年代アイルランド民衆教育における「公共性」の変容-1825年アイルランド教育調査委員会報告書を中心に
    (日本西洋史学会 2015)
more...
Works (16):
  • 港区教育史 通史編9 平成期の教育(下)
    2022 -
  • 書評 メアリ・ウルストンクラフト 著(清水和子・後藤浩子・梅垣千尋 訳)『人間の権利の擁護/娘達の教育について』(近代社会思想コレクション29)
    2022 -
  • タラ・ザーラ『失われた子どもたち-第二次世界大戦後のヨーロッパの家族再建』
    三時 眞貴子, 北村 陽子(監訳), 岩下 誠, 江口 布由子(訳) 2019 -
  • 教育史研究はどのような意味において「危機」なのか?
    2019 -
  • 書評 岡部造史著『フランス第三共和政期の子どもと社会-統治権力としての児童保護-』
    2018 -
more...
Education (6):
  • 2003 - 2007 The University of Tokyo Graduate School, Division of Education
  • 2003 - 2007 The University of Tokyo Graduate School, Division of Education
  • 2001 - 2003 The University of Tokyo Graduate School, Division of Education
  • 2001 - 2003 The University of Tokyo Graduate School, Division of Education
  • 1997 - 2001 The University of Tokyo Faculty of Education
Show all
Work history (8):
  • 2023/04 - 現在 Aoyama Gakuin University College of Education, Psychology and Human Studies Department of Education Professor
  • 2013/04 - 2023/03 Aoyama Gakuin University College of Education, Psychology and Human Studies Department of Education Associate Professor
  • 2011/04 - 2013/03 Assistant Professor
  • 2010/04 - 2011/03 首都大学東京 研究員・ポスドク
  • 2010/04 - 2011/03 Researcher
Show all
Committee career (1):
  • 2017/04 - 現在 港区教育史編さん委員会 監修者
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page