Rchr
J-GLOBAL ID:201301054790255333   Update date: May. 02, 2023

Minemoto Yoshiaki

ミネモト ヨシアキ | Minemoto Yoshiaki
Affiliation and department:
Research field  (5): Primary/secondary education and curricula ,  Education - general ,  Educational technology ,  Primary/secondary education and curricula ,  Tertiary education
Research keywords  (5): 国語科教育学 ,  読書教育 ,  教育工学 ,  探究学習 ,  高等教育学
Research theme for competitive and other funds  (3):
  • 2020 - 2023 高等学校における「総合的な探究の時間」への支援に関する研究
  • 2019 - 2023 LMSやICT機器を活用し、学生の主体的な活動を促す授業開発
  • 2015 - 2016 短期大学生におけるメディア・リテラシーの涵養に関する研究
Papers (17):
  • Changes in the awareness of childcare students through the experience of using ICT equipment -Based on the class practice of creating digital teaching materials with iPad-. 2022. 52. 52. 25-35
  • A Study on the Effectiveness of Scrapbox in Online Classes : Focus on operability and use in brainstorming. 2021. 51. 1-10
  • Practice and evaluation of lessons for student's independent learning using Scrapbox. 2020. 50. 137-149
  • The practice of writing, reading workshop at junior college. 2019. 49. 51-62
  • Minemoto Yoshiaki. Attempts to teach new methods of reading aloud to children, based on the model of gradual release of responsibility. 新潟青陵学会誌. 2018. 11. 1. 46-57
more...
MISC (10):
  • Minemoto Yoshiaki. Practice of Distance Learning to Promote Student Opinion Exchange Using the Collaborative Editing Function of Scrapbox. Proceedings of Japanese Society of Digital Textbook. 2020. 9. 37-38
  • 峰本 義明. 読み聞かせ方法の違いが学生の読み聞かせ観に与える影響. 全国大学国語教育学会国語科教育研究:大会研究発表要旨集. 2019. 136. 235-238
  • 峰本 義明. ブッククラブは学習者に何をもたらすのか短期大学におけるブッククラブの実践を基に. 全国大学国語教育学会国語科教育研究:大会研究発表要旨集. 2017. 132. 13-16
  • 峰本 義明. 短期大学におけるワークショップ授業の実践と評価(2). 全国大学国語教育学会国語科教育研究:大会研究発表要旨集. 2016. 130. 343-346
  • 峰本 義明, 田中 一裕. Development and evaluation of teaching that promote the cultivation of media literacy : Based on the comparative survey in high school and junior college. 日本教育工学会研究報告集. 2015. 15. 5. 141-148
more...
Books (4):
  • 多様性を考える 〜人・地域・文化〜
    新潟日報メディネット 2023 ISBN:9784861328190
  • これでできる! わくわくファシリテーション
    新潟日報事業社 2016
  • みんなが主役! わくわくファシリテーション授業
    2013
  • 「朝の読書」がもっと楽しくなるアイディア集
    2001
Lectures and oral presentations  (30):
  • 自由読書が学生の読む力に与える影響
    (全国大学国語教育学会 第142回東京大会 2022)
  • 体験しよう! 生涯にわたる読書家を育てる読み聞かせの世界
    (教員免許状更新講習会(オンデマンド講習))
  • 考え聞かせの実践が学生の読み聞かせ観に及ぼす影響
    (全国大学国語教育学会 第141回世田谷大会 2021)
  • 欧米の読み聞かせの経験が学生の保育観に与える影響
    (日本保育者養成教育学会 第5回研究大会 2021)
  • Scrapboxの共同編集機能を活用して学生の意見交流を促進させる遠隔授業の実践
    (日本デジタル教科書学会第9回年次大会(京都大会) 2020)
more...
Education (3):
  • 2010 - 2013 Niigata University Graduate School of Modern Society and Culture Doctoral Program
  • 2003 - 2006 The Open University of Japan School of Graduate Studies Graduate School of Arts and Sciences
  • 1980 - 1984 Niigata University Faculty of Humanities
Professional career (2):
  • 教育学博士 (新潟大学)
  • 学術修士 (放送大学)
Work history (8):
  • 2023/04 - 現在 Niigata Seiryo Junior College
  • 2019/04 - 現在 Niigata Seiryo Women's Junior College
  • 2014/04 - 2019/03 Niigata Seiryo Women's Junior College
  • 2017/04 - 2018/03 Niigata Chuoh Junior College
  • 2004/04 - 2013/03 新潟県公立高等学校 国語科 教諭
Show all
Committee career (1):
  • 2017/07 - 現在 日本情報教育学会 北陸支部長
Awards (1):
  • 2013/10 - 全国大学国語教育学会 平成24年度優秀論文賞 小集団討議の活性化が読解方略の伸長に及ぼす効果 -ファシリテーション・グラフィックを活用した『こころ』の授業実践を基に
Association Membership(s) (8):
日本保育者養成教育学会 ,  日本デジタル教科書学会 ,  新潟青陵学会 ,  日本情報教育学会 ,  新潟大学教育学部国語国文学会 ,  JAPAN SOCIETY FOR EDUCATIONAL TECHNOLOGY ,  JAPANESE TEACHING SOCIETY OF JAPAN ,  JAPAN READING ASSOCIATION
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page