Rchr
J-GLOBAL ID:201301072712779375   Update date: Apr. 01, 2024

Uzuki Yuka

ウヅキ ユカ | Uzuki Yuka
Affiliation and department:
Job title: Senior Researcher
Research field  (2): Sociology of education ,  Social welfare
Research theme for competitive and other funds  (7):
  • 2021 - 2026 18歳からの20年間のパネル調査によるライフコース研究:自立と家族形成を中心に
  • 2022 - 2025 Social policy for children to equalise opportunities: insights from the capability approach
  • 2018 - 2022 子どもの貧困と不平等:社会的正義に基づく社会政策の再検討
  • 2016 - 2021 若年者の自立プロセスと親子関係および教育の効果に関する研究
  • 2017 - 2020 子どもの貧困と学習の社会的成果に関する理論的実証的研究
Show all
Papers (14):
  • Kenji Tsuyuguchi, Fumio Fujiwara, Yuka Uzuki. The effects of community-wide distributed leadership on students’ academic achievement. International Journal of Leadership in Education. 2020. 1-23
  • Yuka Uzuki. Expanded evidence and challenges for education policy: European and American trends in education for and research on social and emotional skills (in Japanese). Advances in Social Research. 2018. 21. 20-28
  • Fumio Fujiwara, Yuka Uzuki. Classifying the methods of calculating teacher demand (in Japanese). Journal of the Japan Society for Educational System and Organization. 2015. 22. 207-210
  • Yuka Uzuki. Is After-school Learning Support Effective in Alleviating the Disadvantage of Growing up in Low-income Households? (in Japanese). Social Policy and Labor Studies. 2015. 7. 1. 149-160
  • Yuka Uzuki, Kaori Suetomi. The Effects of Childhood Poverty on Academic Achievement and Study Habits. NIER Research Bulletin. 2015. 144. 125-140
more...
MISC (30):
  • 卯月由佳. 低所得世帯の子供の学習と発達に見られる不利:就学前から小学校 1 年時の追跡. 国立教育政策研究所『教育の効果に関する調査研究最終報告書』. 2023. 573-589
  • 卯月由佳. 促進条件班研究成果概要. 国立教育政策研究所『高度情報技術の進展に応じた教育革新に関する研究報告書』(ダイジェスト版). 2023. 17-31
  • 卯月由佳. ICT の教育活用への社会経済的な制約とその変化:市区町村単位の分析. 国立教育政策研究所『公正で質の高い教育を目指したICT活用の促進条件に関する研究:全国調査及び政令指定都市調査の分析』(「高度情報技術の進展に応じた教育革新に関する研究」中間報告書3). 2023. 68-92
  • 卯月由佳. ICT 支援員の配置と授業づくり支援. 国立教育政策研究所『公正で質の高い教育を目指したICT活用の促進条件に関する研究:全国調査及び政令指定都市調査の分析』(「高度情報技術の進展に応じた教育革新に関する研究」中間報告書3). 2023. 44-67
  • 卯月由佳. 研究の目的とデザイン. 国立教育政策研究所『公正で質の高い教育を目指したICT活用の促進条件に関する研究:全国調査及び政令指定都市調査の分析』(「高度情報技術の進展に応じた教育革新に関する研究」中間報告書3). 2023. 1-14
more...
Books (10):
  • 公正で質の高い教育に向けたICT 活用
    東信堂 2024 ISBN:9784798918907
  • 教育論の新常識:格差・学力・政策・未来
    中央公論新社 2021 ISBN:9784121507402
  • 子供の学力とウェルビーイングを高める教育長のリーダーシップ
    学事出版 2021 ISBN:9784761927196
  • Public Assistance and Strategies to Confront Poverty: Possibilities and the Future (in Japanese)
    Yuhikaku 2018 ISBN:9784641150614
  • 教育社会学事典
    丸善出版 2018 ISBN:9784621302330
more...
Education (3):
  • - 2010 London School of Economics and Political Science Department of Social Policy
  • - 2005 The University of Tokyo Graduate School of Education
  • - 2000 The University of Tokyo Faculty of Economics
Professional career (1):
  • PhD in Social Policy (London School of Economics and Political Science)
Work history (6):
  • 2021/01 - 現在 National Institute for Educational Policy Research Department for Elementary and Secondary Education Research Senior Resracher
  • 2018/10 - 現在 National Institute for Educational Policy Research Department for International Research and Co-operation Senior Researcher
  • 2013/04 - 2018/09 National Institute for Educational Policy Research Department for International Research and Co-operation Senior Researcher
  • 2011/04 - 2013/03 Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology Analytical Research Planning Division, Lifelong Learning Policy Bureau Specialist
  • 2006/10 - 2010/09 London School of Economics and Political Science Centre for Analysis of Social Exclusion
Show all
Committee career (7):
  • 2023/10 - 現在 日本教育社会学会 研究委員会委員
  • 2023/05 - 現在 川崎市教育委員会 川崎市教育改革推進会議委員
  • 2020/11 - 現在 The Japan Society for Educational System and Organization Member of Editorial Board
  • 2020/08 - 2022/12 岡山県教育庁 「教育委員会事務の点検・評価」に係る学識経験者
  • 2014/04 - 2018/12 UNESCO Institute for Lifelong Learning Consulting Editor, International Review of Education
Show all
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page