Rchr
J-GLOBAL ID:201301080141657172   Update date: Apr. 17, 2024

YAGI Machiko SAEKI

ヤギ マチコ サエキ | YAGI Machiko SAEKI
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Other affiliations (3):
  • Jichi Medical University  Medical Education Center   Associate Professor
  • University of Hawaii  John A. Burns School of Medicine   Adjunct Assistant Professor
  • Gifu University  Graduate School of Medicine   Visiting Associate Professor
Homepage URL  (1): http://kaken.nii.ac.jp/d/r/60610756.ja.html
Research field  (3): Clinical nursing ,  Educational technology ,  Basic nursing
Research keywords  (7): patient safety ,  learning support ,  Continuing Professional Development ,  online learning ,  perioperative nursing ,  self-regulated learning ,  Simulation-based Education
Research theme for competitive and other funds  (25):
  • 2021 - 2026 VRと模擬患者による高度実践看護師育成学際的シミュレーションモデルの実証研究
  • 2022 - 2025 ICTを活用した医療者教育の転換:医療における次世代のブレンド型教育のあり方とは
  • 2022 - 2025 若手助産師の臨床推論を高めるためのストーリー型オンライン教材の開発と検証
  • 2022 - 2025 救急看護の臨床判断力と看護実践力を磨く高度化したLMSの開発と実装
  • 2022 - 2025 Design Research Approach on Distance Learning Program for Mastery Learning of Nursing Skills
Show all
Papers (39):
  • Yutaka Matsumoto, Haruna Hisaka, Machiko Saeki Yagi. Factors that Prevent Extensive Deceased-donor Kidney Transplantation among Japanese Women on Hemodialysis: Analysis of Patient Interviews. International Journal of Nursing & Clinical Practices. 2023. 10. 1. 381
  • Machiko Saeki Yagi. Current Status and Trends in Simulation Education for Health Care Professions in the United States. JOURNAL OF JAPAN SOCIETY FOR SAFETY ENGINEERING. 2023. 62. 3. 156-162
  • 長谷川直人, 村上礼子, 八木街子, 春山早苗, 江角伸吾. 「特定行為に係る看護師の研修制度」指定研修機関の研修体制の実態. 厚生の指標. 2023. 70. 1. 24-32
  • Machiko SAEKI YAGI, Shota NUMANOI, Yutaka MATSUMOTO, Mitsumi MASUDA, Benjamin W BERG. Factors facilitating independent training using human patient simulators for nursing students. Journal of Clinical Simulation Research. 2022. 9. 3-11
  • Yoshikazu Asada, Machiko Saeki Yagi. Changes of Moodle Usage Trends by Academic Year in a Medical School during the COVID-19 Pandemic. IIAI Letters on Institutional Research. 2022. 1
more...
MISC (16):
  • 八木街子. ギャップを埋めるための学習支援とは. エルゼビア Safety Plus ブログ. 2023
  • 八木街子. 看護教員のつぶやき8 シミュレーション教育を「知っている」から「実施できる」ようにするために. 2023. 64. 6. 780-784
  • Maki Tanaka, Machiko Saeki Yagi. 「若手研究者が海外留学するための助成」による海外留学報告. Journal of Japan Academy of Nursing Science. 2023. 43. 770-775
  • シミュレーションを基盤とした 看護教育のデザインと実践〈第9回〉. 日総研 看護人材育成. 2023. 20. 4. 87-94
  • 八木街子, 織井優貴子. シミュレーションを基盤とした 看護教育のデザインと実践〈第7回〉. 日総研 看護人材育成. 2023. 20. 2. 101-105
more...
Books (4):
  • Advances in Smart Healthcare Paradigms and Applications Outstanding Women in Healthcare-Volume 1
    Springer 2023 ISBN:9783031373060
  • 国試・改訂コアカリ対応 地域医療学入門
    診断と治療社 2019 ISBN:9784787823847
  • 看護を学ぶ人のための心理学-ヒューマン・ケアを科学する
    弘文堂 2019 ISBN:9784335651854
  • 訪問リハビリテーションアドバイスブック
    株式会社メジカルビュー社 2018 ISBN:9784758319140
Lectures and oral presentations  (109):
  • 医療者教育におけるテクノロジーの役割と可能性:コロナ禍を経たICT活用教育の変遷
    (The 16th Academic Meeting of Japan Society for Instructional System in Healthcare 2024)
  • From Struggle to Success:「若手研究者が海外留学するための助 成」経験者から学ぶ
    (第43回日本看護科学学会学術集会 2023)
  • わが国の高度実践看護師教育課程におけるシミュレーション教育に関する実態調査
    (第43回日本看護科学学会学術集会 2023)
  • INACSL ベストプラクティス2021から:シミュレーション基盤型看護 教育をひも解く
    (第43回日本看護科学学会学術集会 2023)
  • e-learningを活用した脳神経科シミュレーションプログラムの開発とその効果
    (第43回日本看護科学学会学術集会 2023)
more...
Education (2):
  • Graduate School of Medical Science, Yamagata University
  • Graduate school of Instructional Systems, Kumamoto University
Professional career (2):
  • Master of Science in Nursing (Yamagata University)
  • Ph. D (Kumamoto University)
Work history (11):
  • 2024/04 - 現在 Gifu University Graduate School of Medicine Visiting Associate Professor
  • 2023/04 - 現在 University of Hawaii John A. Burns School of Medicine Adjunct Assistant Professor
  • 2023/04 - 現在 Jichi Medical University Medical Education Center Associate Professor
  • 2023/04 - 現在 Jichi Medical University School of Nursing/ Graduate School of Nursing/ Training Center for Nurses Pertaining to Specified Medical Acts Associate Professor
  • 2021/08 - 2023/03 University of Hawaii John A. Burns School of Medicine Research Scholar
Show all
Committee career (5):
  • 2023/05 - 現在 日本医学教育学会 推薦代議員
  • 2020/06 - 現在 日本医学教育学会 学会誌編集委員
  • 2019/10 - 現在 一般社団法人日本臨床救急医学会 ISLS2023 検討小委員会
  • 2017/02 - 現在 日本Moodle協会 編集委員
  • 2019/05 - 2020/03 (厚生労働省委託事業)看護教員等養成支援事業(通信制教育)eラーニングコンテンツ改訂委員会
Awards (5):
  • 2023/09 - Jichi Medical University 第21回自治医科大学シンポジウム講演優秀賞
  • 2020/08 - 日本医療教授システム学会 優秀ポスター賞
  • 2019/02 - Moodle Association of Japan Best Moodle Open Courseware of 2018 Honorable Mention
  • 2018/09 - 自治医科大学 第17回自治医科大学シンポジウム 優秀ポスター賞
  • 2017/04 - The International Academy, Research and Industry Association (IARIA) eTELEMED 2017: Best Paper Award
Association Membership(s) (9):
moodle Association of Japan ,  JAPAN ACADEMY OF NURSING SCIENCE ,  日本ルーラルナーシング学会 ,  JAPAN SOCIETY FOR MEDICAL EDUCATION ,  JAPANESE SOCIETY FOR INFORMATION AND SYSTEMS IN EDUCATION ,  日本シミュレーション医療教育学会 ,  JAPAN SOCIETY FOR EDUCATIONAL TECHNOLOGY ,  International Association for Medical Education ,  日本臨床救急医学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page