Rchr
J-GLOBAL ID:201301085561647123   Update date: Feb. 01, 2024

Yoshiko Kitada

キタダ ヨシコ | Yoshiko Kitada
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (1): Education - general
Research theme for competitive and other funds  (5):
  • 2023 - 2026 A Comparative Research on Teacher Working Hour Models Based on the Professional Autonomy
  • 2019 - 2024 A study of comprehensive sexuality education guidelines and its lesson practice based on gender equality and diversity
  • 2017 - 2022 「ケアリング・コミュニティとしての学校」における教師の専門的力量形成過程の研究
  • 2017 - 2019 empowering women teachers in building caring learning community
  • 2011 - 2015 Role of Principal's Leadership in Teachers' Professional Development through Schoolwide Lesson Study
Papers (17):
  • Yoshiko Kitada. Teacher Agency in the Modification of Japanese Lesson Study in the United States. Educational Studies in Japan. 2022. 16. 45-57
  • 北田佳子. 「深い学び」の実現に向けた授業研究とカリキュラム・マネジメントをつなぐために -NPDLの「ディープラーニング」の取り組みに着目して. 学校教育研究. 2022. 37. 8-21
  • 北田 佳子. カリフォルニア州における「区画税」制度の意義と課題 : サンフランシスコ・ベイエリアの富裕学区と貧困学区に着目して-特集 公正とエクセレンスを追求する米国の公立学校改革. アメリカ教育研究 = American educational studies / アメリカ教育学会 編. 2022. 32. 33-51
  • ASAI Sachiko, KURODA Yuki, KITADA Yoshiko. Reggio Inspiration in Ontario, Canada : Focusing on the Implementation of Full-day Kindergartens. 2021. 60. 645-662
  • ASAI Sachiko, KURODA Yuki, KANETA Yuko, KITADA Yoshiko, SHIBATA Mariko, SHIN Jiwon, TAMAKI Kumiko, MOCHIZUKI Kazue. Development of Teacher-Community in an Elementary School Reform:: Focusing on Teachers’ Narratives Sharing Their “Inabilities”. The Annual Bulletin of the Japanese Society for the Study on Teacher Education. 2018. 27. 110-121
more...
MISC (9):
  • 北田 佳子. アメリカにおける性教育政策の現状-特集 世界の性教育のつくりかた. Sexuality / "人間と性"教育研究協議会 企画編集. 2022. 106. 16-27
  • 北田 佳子. 松下 佳代 著『対話型論証による学びのデザイン 学校で身につけてほしいたった一つのこと』. 教育学研究. 2021. 88. 4. 693-694
  • 北田 佳子. 広島大学教育方法学研究室・深澤広明・吉田成章(責任編集)『学習集団研究の現在 Vol.1 いま求められる授業作りの転換』A5判, 155頁, 溪水社, 2016年, 本体1800円. 教育方法学研究. 2018. 43. 123-123
  • 黒田 友紀, 金田 裕子, 北田 佳子, 浅井 幸子, 申 智媛, 望月 一枝, 玉城 久美子, 柴田 万里子. 学校における「自分の言葉」の探求-オーセンティシティの視点からー. 日本教育学会大會研究発表要項. 2018. 77. 155-156
  • 北田佳子. 専門職としての教師の学び. 教師教育研究ハンドブック. 2017. 262-265
more...
Books (17):
  • これからの教師研究-20の事例にみる教師研究方法論
    東京図書 2021 ISBN:4489023626
  • ワークで学ぶ教育の方法と技術
    ナカニシヤ出版 2019 ISBN:9784779514180
  • デューイ著作集6 教育1 学校と社会,ほか
    東京大学出版会 2019 ISBN:4130142062
  • Lesson study and schools as learning communities : Asian school reform in theory and practice
    Routledge 2018 ISBN:9781138915282
  • 学習科学ハンドブック 第二版 第1巻: 基礎/方法論
    北大路書房 2018 ISBN:9784762830259
more...
Lectures and oral presentations  (27):
  • Collaborative Learning for Creating Democratic Classrooms
    (10th International Conference of School as Learning Community 2023)
  • Teaching for Social Justice at School as Learning Community
    (The 9th International Conference of School as Learning Community 2022)
  • アメリカにおけるLesson Studyの展開:Mills CollegeのLesson Studyグループの役割に着目して
    (日本教師教育学会第31回研究大会 2021)
  • 社会的公正を志向するLesson Study:米国サンフランシスコ統合学区の取り組みから
    (日本教育方法学会第57回大会 2021)
  • The Power of Learning Community under the COVID-19 Pandemic
    (The 8th International Conference of School of Learning Community 2021)
more...
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page