Rchr
J-GLOBAL ID:201301091457600280   Update date: Mar. 14, 2024

Saito Koichi

サイトウ コウイチ | Saito Koichi
Affiliation and department:
Research field  (3): Educational technology ,  Tertiary education ,  Japanese language education
Research keywords  (9): PBL ,  キャリア教育 ,  協同教育 ,  配慮表現 ,  語用論 ,  アカデミック・ライティング ,  学習支援 ,  言語学 ,  日本語教育
Research theme for competitive and other funds  (3):
  • 2022 - 2026 The Construction of Multi-language Considerate Expressions Database and the Compilation of Considerate Expressions Dictionary
  • 2018 - 2022 The Database Construction of Correct Use and Misuse in Considerate Expressions for the Dictionary of Japanese Considerate Expressions
  • 2013 - 2017 The Construction of the Database of Japanese Considerate Expressions in the axis of Speech Function
MISC (12):
  • 斉藤 幸一. 配慮表現のことわざ-「釈迦に説法」について-. 日本語コミュニケーション研究論集. 2023. 12. 37-46
  • 嶋田みのり, 斉藤幸一, 宮原千咲. LMSを活用した非同期型ピア・レスポンスの実践の試み. アカデミック・ジャパニーズ・ジャーナル. 2022. 14. 1-8
  • 斉藤幸一, 嶋田みのり, 宮原千咲. オンラインでのピア・レスポンスにおける助言表現-学習者の《助言》の伝達方略の傾向-. 日本語コミュニケーション研究論集. 2022. 11. 53-62
  • 斉藤幸一. プロジェクトスキル形成群科目におけるPBL(課題解決型学習)の実践報告 -遠隔での協同学習の効果と課題-. 大阪電気通信大学人間科学研究. 2022. 24
  • 嶋田みのり, 斉藤幸一, 宮原千咲. LMS を活用した非同期型ピア・レスポンスの実践と課題. 第28回大学教育研究フォーラム発表論文集. 2022. 87-87
more...
Books (1):
  • 日本語配慮表現の原理と諸相
    くろしお出版 2019 ISBN:9784874248157
Lectures and oral presentations  (27):
  • Moodleを活用した全学的な入学前教育の取り組み-大学新入生の作文力向上の実践と成果-
    (第30回大学教育研究フォーラム 2024)
  • 配慮表現「お待たせしました」について-
    (第18回日本語コミュニケーション研究会 2024)
  • 就職部と連携した15分オンデマンド教材の開発・提供について
    (大阪電気通信大学FD+SD研修会 2023)
  • Moodleを活用した入学前教育の実践報告-2023年度生対象-
    (大阪電気通信大学FD+SD研修会 2023)
  • 配慮表現として機能することわざ-「老婆心ながら」について-
    (第16回日本語コミュニケーション研究会 2023)
more...
Professional career (1):
  • 修士(人文学) (創価大学)
Work history (3):
  • 2020/04 - 現在 Osaka Electro-Communication University
  • 2015/04 - 2020/03 Hiroshima Shudo University
  • 2012/04 - 2015/03 Soka University School for Excellence in Educational Development
Association Membership(s) (4):
Academic Japanese Group ,  Japan Association for Academic Advising ,  CAREER DESIGN INSTITUTE-JAPAN ,  Japan Association for the Study of Cooperation in Education
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page