Rchr
J-GLOBAL ID:201401008005688999   Update date: Feb. 01, 2024

Takeda Makoto

タケダ マコト | Takeda Makoto
Affiliation and department:
Job title: Assistant Professor(without tenure)
Research field  (5): Linguistics ,  Social psychology ,  Educational psychology ,  Japanese language education ,  Foreign language education
Research keywords  (1): Contact Situations, Interaction, Language Management Theory, Cultural Psychology, Qualitative Research
Research theme for competitive and other funds  (1):
  • 2020 - 2023 Norms and their formation in business contact situations
Papers (10):
  • Center for Japanese Language, Waseda University. 2018. 6. 87-96
  • TAMAISHI Chika, TAKEDA Makoto, IBUKI Kaori, IWASAKI Hiroyoshi, SUGIMOTO Miho, FUJIMOTO Kyoko. Beginner Students' Mind in the First-Time-Meeting-Conversation Session in Class:. The journal of Japanese Language Education Methods. 2016. 23. 1. 26-27
  • Makoto Takeda, Yumiko Uehara, Chiharu Yoshida, &am, Tim Murphey. Joint Class: No risk no return - Mixing Class 合同クラス!. PeerSpectives. 2012. 9. Summer. 11-13
  • Makoto Takeda. Diversity as Resource for Learning: My Experience with a Map-Making Project and Individualized Vocaburary Test. PeerSpectives. 2012. 8. Winter. 5-9
  • 武田 誠. 第三者言語接触場面での協働と交流を目指したPodcast作成プロジェクト. 『外語大における留学生教育と地域交流の可能性-留学生別科開設10周年の歩みと今後の課題-』. 2011. 55-72
more...
Books (3):
  • 言語教育の「商品化」と「消費」を 考えるシンポジウム運営委員会 (編集)
    Amazon Services International, Inc. 2016
  • Interaction in Japanese
    Bonjinsha 2014 ISBN:9784893588715
  • 「接触場面の実態を反映した日本語教育に向けて-留学生と日本人大学生の共同作業における『確認』の分析をもとに-」国立国語研究所編『日本語教育の新たな文脈-学習環境、接触場面、コミュニケーションの多様性-』(pp.142-171)
    アルク 2006 ISBN:4757409613
Lectures and oral presentations  (16):
  • Language management during the sensemaking process of norms: A case study of former foreign exchange students working for Japanese companies
    (2023)
  • 日本企業就業初期の外国人社員による社会言語規範・社会文化規範の意味付け過程
    (言語文化教育研究学会第8回年次大会 2022)
  • 相互行為の当事者が認識する『接触性』
    (2021年度 言語管理研究会「接触場面と言語管理」分科会第3回 2022)
  • What is the reality for second language learners? Material design based on the language management theory
    (CONNECT21: CLS 20th Anniversary e-symposium 2021)
  • 就業体験研修時の学びに与えるカリキュラムと教員の期待のインパクト
    (言語文化教育研究学会第6回年次大会 2020)
more...
Education (1):
  • - 2000 Tokyo University of Foreign Studies Graduate School of Area and Cultural Studies
Professional career (1):
  • 言語学修士 (東京外国語大学)
Committee career (5):
  • 2023/04 - 現在 社会言語科学会 広報委員
  • 2020/04 - 現在 Society of Language Management Committee member, Language management in contact situations section
  • 2018/03 - 2022/03 Association for Language and Cultural Education Interaction Committee
  • 2017/07 - 2019/07 小出記念日本語教育研究会 研究委員
  • 2017/03 - 2018/03 言語文化教育学会 月例会委員
Awards (1):
  • 2008 - Singapore Gold Award National IQC Convention
Association Membership(s) (9):
Japanese Association of Qualitative Psychology ,  Society of Language Management ,  NPO The Japan Association for Language Teaching (JALT) ,  小出記念日本語教育研究会 ,  Association for Language and Cultural Education ,  早稲田大学日本語教育学会 ,  第二言語習得研究会 ,  Japanese Language Education Methods ,  The Society for Teaching Japanese as a Foreign Language
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page