Rchr
J-GLOBAL ID:201401036238915000   Update date: Feb. 12, 2024

Okimoto Tomoko

オキモト トモコ | Okimoto Tomoko
Affiliation and department:
Research field  (1): Japanese language education
Research keywords  (5): ITS ,  対のある自動詞・他動詞 ,  e-Learning ,  語彙 ,  日本語教育
Research theme for competitive and other funds  (1):
  • 2021 - 2024 Development of an Online Intransitive and Transitive Verbs Acquisition Support System for Japanese Learners and Educators
Papers (9):
  • Development and Validation of an On-Demand Course in Elementary Japanese: Focusing on the Effectiveness of Schooling. 2023. 3. 96-110
  • 岩下 智彦, 寅丸 真澄, 伊藤 奈津美, 沖本 与子, 井下田 貴子, 三谷 彩華. 上級レベル学習者の日本語能力を認定するための読解・聴解オンラインテストの開発. 『早稲田日本語教育実践研究』. 2023. 11. 71-78
  • 岩下 智彦, 寅丸 真澄, 伊藤 奈津美, 沖本 与子, 井下田 貴子, 三谷 彩華. CJLで学ぶ日本語学習者を対象としたComputer Based Test開発-学習者による自律的なレベル選択の指標の開発過程-. 『早稲田日本語教育実践研究』. 2023. 11. 23-38
  • 沖本与子. 「対のある自他動詞」における誤用傾向 -時期の異なる二つのコーパスを用いた比較-. 一橋日本語教育研究. 2022. 10. 25-38
  • 伊藤 奈津美, 毛利 貴美, 岩下智彦, 沖本 与子. 自律学習につなげる学習リソースとしてのCan-do statementsの可能性 -学習者への意識調査の結果から-. 早稲田日本語教育実践研究. 2021. 9. 19-26
more...
Lectures and oral presentations  (16):
  • Tracking Knowledge in a Learning Environment for Japanese as a 2nd Language
    (The 31st International Conference on Computers in Education (ICCE2023) 2023)
  • The Significance of On-demand Japanese Language Preparation Courses: Based on Interviews with Zero Beginners in Japanese
    (Japanese Language Education Methods 2023)
  • 対のある自他動詞と文法を組み合わせた項目を用いたオンライン学習の解答傾向-5週間のオンライン学習で用いた項目の分析を中心に-
    (言語資源ワークショップ2022(旧:言語資源活用ワークショップ) 2022)
  • 日本語学習者における「対のある自他動詞」の知識獲得と知識定着の測定-プレテスト・ポストテスト・遅延テストの分析-
    (2021年度日本語教育学会秋季大会 2021)
  • 対のある自他動詞における日本語学習者の誤用例の傾向 -「寺村誤用例集」と「I-JAS」の比較-
    (言語資源活用ワークショップ2021 2021)
more...
Professional career (2):
  • Master of Education in Teacher Education (North Carolina State University)
  • Doctor of Philosophy (Hitotsubashi University)
Awards (1):
  • 2023/12 - The 31st International Conference on Computers in Education (ICCE2023) Best Poster Award Tracking Knowledge in a Learning Environment for Japanese as a 2nd Language
Association Membership(s) (3):
言語処理学会 ,  早稲田日本語教育学会 ,  日本語教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page