Rchr
J-GLOBAL ID:201401061802903143   Update date: Feb. 01, 2024

Nisawa Yoshiki

ニサワ ヨシキ | Nisawa Yoshiki
Affiliation and department:
Research field  (3): Applied mathematics and statistics ,  Basic mathematics ,  Primary/secondary education and curricula
Research keywords  (1): 数学教育学
Research theme for competitive and other funds  (4):
  • 2020 - 2023 児童生徒の認知に基づく数学的な見方・考え方の育成に関する研究
  • 2017 - 2019 学習者の関数理解の様相分析に基づく事象を数理的に捉える力の育成に関わる研究
  • 2014 - 2016 創造性育成のための数学の体系的理解を取り入れた数学的モデリング教材と授業の研究
  • 2013 - 2015 子ども学力低下阻止につながる教員の数学教育力向上を目指した授業研究の実践的研究
Papers (24):
  • Fundamental research on the development of the ability to analyse natural and social phenomena. 2022. 25
  • Yoshiki Nisawa. Development of Concepts of Mathematical Functions: A Quasi-experimental Study of Fourth- and Fifth-Grade Learners in Japan. International Electronic Journal of Mathematics Education. 2021. 16. 3. 1-12
  • Yoshiki NISAWA. Implementation Research on the Formation of Students’ Concept of Mathematical Functions. Beiträge zum Mathematikunterricht 2020 auf der 54. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik. 2020. 677-680
  • Yoshiki Nisawa. Junior High School Students’ Understanding of Mathematical Functions. The 3rd annual meeting of the Deutsche Mathematiker-Vereinigung (DMV) und the Gesellschaft für Didaktik der Mathematik (GDM). 2018. Band III. 1315-1318
  • Basic research for teaching material development in function education-Focusing on function guidance system. 2018. Vol.59. No.1・2. 1-10
more...
MISC (14):
  • 二澤善紀. フィンランドにおける数学教育の現状. 日本教育実践学会 第25回研究大会論文集. 2022. 64-64
  • 二澤善紀. 算数・数学における関数概念の認識発達. 数学教育学会 2022年度秋季例会予稿集. 2022. 18-20
  • 二澤善紀. 事象の変化を捉える力の育成に関する研究. 数学教育学会 2022年度 春季年会予稿集. 2022. 158-160
  • Yoshiki NISAWA. Basic Research on the Formation of Students’ Concept of Functions. Beiträge zum Mathematikunterricht 2019. 2020. 1365-1365
  • 二澤善紀. 関数の学習指導における課題と展望. 数学教育学会 2019年度秋季例会. 2019. 73-75
more...
Books (4):
  • 中等数学科教育の理論と実践
    ミネルヴァ書房 2022 ISBN:9784623094080
  • 伝承遊び大百科
    昭和堂 2021 ISBN:9784812220283
  • 算数・数学における関数概念の認識発達を培う理論と実践
    佛教大学,ミネルヴァ書房 (発売) 2020 ISBN:9784623090099
  • 算数科教育
    ミネルヴァ書房 2018
Lectures and oral presentations  (50):
  • フィンランドにおける数学教育の現状
    (日本教育実践学会第 25回研究大会 2022)
  • 算数・数学における関数概念の認識発達
    (2022 年度数学教育学会秋季例会 2022)
  • 事象の変化を捉える力の育成に関する研究
    (2022年度数学教育学会春季年会 2022)
  • RESEARCH TO IMPROVE EDUCATION GUIDELINES FOR PROMOTING STUDENTS’ UNDERSTANDING OF MATHEMATICAL FUNCTIONS
    (The 14th International Congress on Mathematical Education 2021)
  • 「関数」領域における学習指導の考察
    (2021年度数学教育学会夏季研究(関西エリア) 2021)
more...
Professional career (2):
  • 理学修士 (神戸大学)
  • Doctor of Philosophy in Education (Kwansei Gakuin University)
Work history (1):
  • 2021/04 - 現在 Bukkyo University School of Education Department of Education
Committee career (1):
  • 2019 - 数学教育学会 数学教育学会 理事
Association Membership(s) (4):
日本数学会 ,  日本数学教育学会 ,  数学教育学会 ,  日本科学教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page