Rchr
J-GLOBAL ID:201401065708109455   Update date: Apr. 01, 2024

Fujita Takuro

フジタ タクロウ | Fujita Takuro
Affiliation and department:
Job title: 准教授
Homepage URL  (1): http://www.takuro-fujita.com
Research field  (2): Primary/secondary education and curricula ,  Foreign language education
Research keywords  (4): TEFL ,  TESOL ,  第二言語習得 ,  英語教育
Research theme for competitive and other funds  (8):
  • 2023 - 2026 英語教師の成長を促す実践共有コミュニティにおけるメンターの役割と課題の解明
  • 2023 - 2025 学習者のエンゲージメントを高める言語活動のデザインと指導
  • 2021 - 2025 タスク・ベースの英語授業が高専生の英語能力や情意面に与える効果の検証
  • 2020 - 2023 英語教師の成長を促す実践共有コミュニティ構築プロセスの解明
  • 2017 - 2020 Inquiry into organising practitioner research methods and exploring its possility with the aim of improving the quality of English-language education
Show all
Papers (31):
  • Evaluating task-based lessons for engineering students at the National Institute of Technology. Journal of the Council of College English Teachers. 2024. 43. 169-178
  • 髙木 亜希子, 南 侑樹, 滝沢 雄一, 田中 武夫, 酒井 英樹, 藤田 卓郎. 英語教師による実践研究におけるメンタリングの実践と研究の展望. 言語教師教育. 2024. 11. 1. 23-42
  • Considering the suitability of task-based language teaching at the National Institute of Technology. Bulletins of National Institute of Technology (KOSEN). 2024. 57. 19-26
  • Akiko Takagi, Yuki Minami, Hideki Sakai, Hajime Kawai, Takeo Tanaka, Yuri Nagakura, Takuro Fujita, Naoya Miyazaki. Practitioner research conducted by English teachers in a community of practitioner reserach. Journal of the Chubu English Language Education Society. 2024. 53. 159-166
  • 藤田 卓郎, 南 侑樹, 河合 創, 宮﨑 直哉. ビデオ会議ツールを活用したオンライン読書会に対する認識. 全国高等専門学校英語教育学会研究論集. 2022. 41. 105-114
more...
MISC (10):
  • 藤田 卓郎. 授業と指導をどう振り返るか-実践研究の観点から. 『英語教育』. 2023. 71. 13. 30-31
  • 藤田 卓郎. 実践研究をどのように共有するか:共有の利点・方法と気軽に共有するためのアイデア. 『英語教育』6月号. 2020. 24-25
  • Tanaka Takeo, Fujita Takuro, Takagi Akiko, Kawai Hajime, Sakai Hideki, Shimizu Kimio, Takizawa Yuichi, Nagakura Yuri, Miyazaki Naoya, Yamagishi Ritsuko, et al. On the Problems of a Teachers’ Meeting After a Lesson Study in English Language Education : Based on the Results of a Focus Group Interview. 2020. 25. 17-36
  • Takuro Fujita. A case study on blended learning in English classes teaching at the National Institute of Technology. Paper presented at The 12th International Symposium on on Advances in Technology Education. 2018. 78-83
  • 藤田 卓郎. 授業中の出来事を丁寧に把握し、解釈することを重視した授業研究[書評『授業研究』を創る:教師が学びあう学校を実現するために. 鹿毛雅治・藤本和久(編著)]. 『英語教育』4月号. 2018. 94
more...
Books (4):
  • 英語教師のための「実践研究」ガイドブック
    大修館書店 2019
  • はじめての英語教育研究:押さえておきたいコツとポイント
    研究社 2016
  • 意見・考えを問う活動を中心にした授業実践ーアクション・リサーチから見た学習者と教師の変化ー
    大下邦幸(監修)『意見・考え重視の視点からの英語授業改革』東京:東京書籍 2014
  • 意見・考えを求める授業の特徴ーインタラクションの分析からー
    大下邦幸(監修)『意見・考え重視の英語授業ーコミュニケーション能力育成へのアプローチー』東京:高陵社 2009
Lectures and oral presentations  (39):
  • Evaluating task-based lessons for engineering students at the National Institute of Technology
    (46th Conference of the Council of College English Teachers 2023)
  • 実践研究共有コミュニティにおける英語教師の実践研究に関する課題と認識
    (第52回中部地区英語教育学会岐阜大会 2023)
  • 実践研究共有コミュニティにおける英語教師による実践研究の実際
    (第52回中部地区英語教育学会岐阜大会 2023)
  • Low proficiency learners’ perceptions of task-based language teaching in an ESP classroom in Japan
    (The 10th International Conference on Task-Based Language Teaching 2023)
  • Learners' use of machine translation during a collaborative writing task: A case study
    (20th Asia TEFL - 69th TEFLIN - 5th iNELTAL 2022 2022)
more...
Education (3):
  • 2021 - 現在 Kansai University
  • 2005 - 2006 University of Essex Language & Linguistics MA in Teaching English as Foreign Language
  • 2001 - 2005 University of Fukui
Professional career (1):
  • MA in TEFL (University of Essex)
Work history (7):
  • 2020/04 - 現在 National Institute of Technology, Fukui College
  • 2016/04 - 2020/03 National Institute of Technology, Fukui College
  • 2014/04 - 2016/03 National Institute of Technology, Fukui College
  • 2012/04 - 2014/03 福井県立坂井農業高等学校 教諭
  • 2010/04 - 2012/03 福井県立嶺北養護学校 教諭
Show all
Association Membership(s) (3):
JAPAN ASSOCIATION FOR LANGUAGE EDUCATION FOR TECHNOLOGY ,  中部地区英語教育学会 ,  全国英語教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page