Rchr
J-GLOBAL ID:201401069520386635   Update date: Mar. 21, 2024

Yoshihiro Hara

ハラ ヨシヒロ | Yoshihiro Hara
Affiliation and department:
Other affiliations (1):
  • Showa College of Music
Research field  (4): Education - general ,  Education - general ,  Education - general ,  Education - general
Research keywords  (8): History of Universities ,  Higher Education ,  Liberal Arts ,  教養 ,  Curriculum ,  Active Learning ,  History of North America ,  Professional Training
Research theme for competitive and other funds  (6):
  • 2023 - 2027 米国における教師の専門性・専門職性に関する歴史的研究
  • 2022 - 2026 Constructing a Histriography of American Higher Education
  • 2019 - 2022 "Discipline" in American Higher Education during the 19th Century
  • 2015 - 2019 University Extension and American Higher Education in 1930s
  • 2015 - 2018 International Comparison of the Images of Educational Thinkers
Show all
Papers (16):
  • Ryo Onozuka, Mika Igarashi, Yoshihiro Hara. Concept Collapse of “Active Learning” in Japan: Mixed Analysis of Newspaper Articles. The International Journal of Interdisciplinary Educational Studies. 2024. 19. 2. 81-102
  • Yoshihiro Hara. “Universities for Science” and “How to Open Universities”: With “the Idea of Modern University” by Abraham Flexner. Forum on Modern Education. 2022. 31. 81-87
  • Yoshihiro Hara. Rethinking Educational Stages: An Essey of Comparative Educational History on School Systems and Curricula. Shonan Institute of Technology Journal. 2022. 56. 1. 73-77
  • Hara, Yoshihiro. Undergraduate Course of Instruction in American Universities during the 1860s-70s: The Introduction of the Group System at Johns Hopkins University and Cornell University. Studies in the History of Education: Research Bulletin of the Japan Society for Historical Studies in Education. 2018. 61. 32-44
  • Hara Yoshihiro. Misunderstandings of “Active Learning” in Japan: Referring to Concepts in the History of Higher Learning in America. The Bulletin of Hirosaki Gakuin University. 2018. 54. 11-18
more...
MISC (12):
  • 原圭寛. 情報の信憑性に関する知識習得のための授業実践:高等学校情報科及び総合的な探究の時間などにおけるICT活用の基礎として. 湘南工科大学教職センター年報. 2023. 2. 5-9
  • 長嶺 宏作, 佐藤 仁, 間篠 剛留, 宮口 誠矢, 石嶺 ちづる, 原 圭寛. 社会の分断と対立の時代におけるデモクラシーと教育:米国における教員の専門性の揺らぎを視点として. 日本教育学会大會研究発表要項. 2022. 81. 279-280
  • 五島 敦子, 戸村 理, 羽田 貴史, 原 圭寛, 天野 郁夫, 寺﨑 昌男. 天野郁夫・高等教育史と寺﨑昌男・大学史を読む. 大学史研究. 2021. 30. 270-292
  • 原 圭寛. 19世紀アメリカ大学史に見る学校階梯の萌芽とカリキュラム(高等教育プラットフォーム第2回歴史部門勉強会の報告). 大学史研究通信. 2021. 103. 5-6
  • 神戸 和佳子, 原 圭寛. コンピテンシー・ベイスの教育が持つ「危うさ」とその対処:「総合的な学習の時間」と子どものための哲学(P4C)の比較を通して. 湘南工科大学紀要. 2021. 55. 1. 85-92
more...
Books (4):
  • 教育哲学事典
    丸善 2023 ISBN:9784621308219
  • アメリカ高等教育史 : その創立から第二次世界大戦までの学術と文化
    東信堂 2023 ISBN:9784798918518
  • 教育の哲学・歴史 (教師のための教育学シリーズ)
    学文社 2017 ISBN:4762026123
  • 学生による学生のためのダメレポート脱出法 (アカデミック・スキルズ)
    慶應義塾大学出版会 2014 ISBN:4766421779
Lectures and oral presentations  (20):
  • 日本における「自己点検・評価」の問題点
    (令和5年度 神奈川・山梨地区私立大学教職課程研究連絡協議会 2024)
  • アメリカにおける教師の専門性の史的変遷(ラウンドテーブル)
    (日本教育学会第82回大会 2023)
  • 社会の分断と対立の時代におけるデモクラシーと教育:米国における教員の専門性の揺らぎを視点として(ラウンドテーブル)
    (日本教育学会第81回大会 2022)
  • 19世紀後半のイェール・カレッジによるドイツ受容:ノア・ポーターの米独比較中等・高等教育制度論
    (教育史学会第65回大会 2021)
  • 古典教育をめぐる議論:19世紀の日米における事例から考える
    (第34回HMCオープンセミナー 2021)
more...
Education (3):
  • 2012 - 2016 Keio University Ph.D. Course, Graduate School of Human Relations Major in Education
  • 2010 - 2012 Keio University M.A. Course, Graduate School of Human Relations Major in Education
  • 2006 - 2010 Keio University College of Letters Major in Education
Professional career (1):
  • 修士(教育学) (慶應義塾大学)
Work history (14):
  • 2023/10 - 現在 Keio University Faculty of Letters
  • 2023/04 - 現在 Showa University of Music
  • 2023/04 - 現在 Showa College of Music
  • 2018/04 - 現在 Keio University Correspondence Courses
  • 2023/04 - 2024/03 Shonan Institute of Technology
Show all
Committee career (6):
  • 2021/12 - 現在 大学史研究会 事務局員
  • 2022/01 - 2024/03 アメリカ教育史研究会 事務局幹事
  • 2021/11 - 2022/10 教育哲学会 第65回大会準備委員
  • 2021/06 - 2021/09 教育思想史学会 選挙管理委員(副委員長)
  • 2012/10 - 2015/09 教育思想史学会 事務局幹事
Show all
Awards (1):
  • 2018/09 - The Society for Historical Studies of Education Research Award
Association Membership(s) (7):
Society for the Historical Study on American Education ,  The Japanese Society for Historical Studies on Higher Education ,  JAPAN COMPARATIVE EDUCATION SOCIETY ,  JAPANESE EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION ,  THE JAPAN SOCIETY FOR THE HISTORICAL STUDIES OF EDUCATION ,  HISTORY OF EDUCATIONAL THOUGHT SOCIETY ,  THE JAPANESE SOCIETY FOR THE PHILOSOPHY OF EDUCATION
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page