Rchr
J-GLOBAL ID:201401072290938480   Update date: Oct. 08, 2023

Shinya Takekawa

タケカワ シンヤ | Shinya Takekawa
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Research field  (1): Education - general
Research keywords  (10): Classroom Teaching ,  Curriculum ,  Pedagogy ,  Literacy in Early Childhood ,  Critical Literacy ,  授業 ,  カリキュラム ,  教育方法 ,  幼児期リテラシー ,  批判的リテラシー教育
Research theme for competitive and other funds  (4):
  • 2021 - 2025 教師の批判的リテラシー形成に向けた教師教育プログラムの開発研究
  • 2017 - 2022 International comperative study on political neutrality of educational contents
  • 2012 - 2014 現代の貧困問題に取り組む幼年期リテラシーと学校システムのモデル化に関する研究
  • 2009 - 2010 グローバリゼーション下の社会的公正とリテラシー教育に関する研究
Papers (14):
  • 竹川 慎哉. 「教科横断」を問う視点. 6一論叢. 2022. 10. 1-9
  • 竹川, 慎哉. カナダ・オンタリオ州における学力と多様性の保障-「卓越性か公正か」の二項対立を超える試み--Education for High Achievement and Diversity in Ontario, Canada:Beyond the Binarism of “Excellence or Equity”. 愛知教育大学教職キャリアセンター紀要. 2018. 3. 29-34
  • 竹川 慎哉. スタンダート化される授業づくりの現在と批判的リテラシー教育の今日的意義-特集 中部の教育 : 過去・現在・未来(7). 中部教育学会紀要 = The Chubu journal of educational research. 2017. 17. 1-13
  • 竹川, 慎哉. オーストラリアにおける教育内容決定の仕組みと政治的中立性-Political Decision and Political Neutrality of Curriculum Content in Australia. 愛知教育大学研究報告. 教育科学編. 2017. 66. 97-105
  • TAKEKAWA Shinya. Gift-Exchange and Classroom Pedagogy : a foundational study on the framework of communication in literacy education. Research Journal of Educational Methods. 2012. 37. 25-34
more...
MISC (4):
  • 竹川 慎哉. 書評 松尾知明著『21世紀型スキルとは何か : コンピテンシーに基づく教育改革の国際比較』. オセアニア教育研究 = Journal of Oceanian education studies / 『オセアニア教育研究』編集委員会 編. 2015. 21. 131-136
  • 竹川 慎哉. 森本洋介著『メディア・リテラシー教育における「批判的」な思考力の育成』 A5判, 316頁, 東信堂, 2014年, 本体4,800円. 教育方法学研究. 2015. 40. 103-104
  • 竹川 慎哉. 木村 裕『オーストラリアのグローバル教育の理論と展開-開発教育研究の継承と新たな展開-』東信堂,2014. カリキュラム研究. 2015. 24. 59-59
  • 竹川 慎哉. 1 松下佳代編著, 『<新しい能力>は教育を変えるか-学力・リテラシー・コンピテンシー』, ミネルヴァ書房, 2010年. カリキュラム研究. 2011. 20. 54
Books (13):
  • 愛知県教育史(通史編) 第6巻
    愛知県教育委員会 2023
  • 『教科開発学を創る』第4集
    愛知教育大学出版会 2023 ISBN:9784903389929
  • The Handbook of Critical Literacies
    Routledge 2021 ISBN:9780367902599
  • オーストラリア・ニュージーランドの教育 : グローバル社会を生き抜く力の育成に向けて(第3版)
    東信堂 2020 ISBN:9784798915784
  • 子どもの幸せを実現する学力と学校 : オーストラリア・ニュージーランド・カナダ・韓国・中国の「新たな学力」への対応から考える
    学事出版 2019 ISBN:9784761925147
more...
Education (2):
  • - 2007 Nagoya University Graduate School of Education and Human Development
  • - 2000 Aichi University of Education Faculty of Education
Professional career (3):
  • PhD
  • M.A.(Education)
  • 学士(教育) (愛知教育大学)
Association Membership(s) (5):
日本教育学会 ,  中部教育学会 ,  日本教師教育学会 ,  日本カリキュラム学会 ,  日本教育方法学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page