Rchr
J-GLOBAL ID:201401073242179582
Update date: Apr. 17, 2024
Matsuyama Yasushi
マツヤマ ヤスシ | Matsuyama Yasushi
Affiliation and department:
Job title:
Professor
Homepage URL (1):
http://kaken.nii.ac.jp/d/r/60458320.ja.html
Research field (2):
Healthcare management, medical sociology
, Allergies and connective tissue disease
Research keywords (7):
Community medicine
, Self-regulated learning
, Progress test
, Medical Education
, サイトカイン
, 関節リウマチ
, インターロイキン33
Research theme for competitive and other funds (9):
- 2023 - 2028 The efficacy of brief cognitive behavioral therapy for somatic symptoms disorder by general practitioners
- 2021 - 2025 Patient safety as life-long learning: how to establish self-learning from failures
- 2021 - 2024 Curriculum development for community health care leaders with the aspects of sociology in communities
- 2021 - 2024 ICTを利用した医学教育コンテンツの開発と活用に向けた研究
- 2020 - 2024 職業アイデンティティ形成志向型PBLによる自己調整学習力の向上
- 2018 - 2021 卒前・卒後のコンピテンシー獲得に至る多様なプロセスを支援する多面的な評価情報が集約化されたダイナミックシラバスの開発とその効果検証に関する研究
- 2017 - 2020 日本を含む東アジアに適合する能動的学習力確立支援プログラムの開発
- 2017 - 2019 「日本発」自己調整学習力の確立支援プログラムの開発
- 2010 - 2011 関節リウマチにおけるカルパイン切断型インターロイキン33の役割
Show all
Papers (77):
-
Osamu Nomura, Yuki Soma, Mariko Takiguchi, Yasushi Matsuyama, Hirofumi Tomita. Validity arguments for creating a short motivation scale through adaptation of the Japanese motivated strategies for learning questionnaire. MedEdPublish. 2024. 14. 14-14
-
Ohba K, Matsuyama Y, Kataoka H, Akeda S, Togo S, Torimoto Y, Saitoh T, Suzuki Y, Hokamura K, Igarashi H, et al. Achievements and Challenges in Ultrasound Education Using Learning-Dedicated Handheld Ultrasound Devices. Medical Education (Japan). 2023. 54. 6. 628-630
-
Yasushi Matsuyama. How to conduct a valid learner assessment- learning from the basic principles of assessment. The Japanese Journal of Anesthesiology. 2023. 72. Supple. 133-138
-
Takuya Saiki, Fumiko Okazaki, Yasushi Matsuyama. Programmatic Assessment: A New Paradigm of Assessment for Learning. Medical Education (Japan). 2023. 54. 4. 389-399
-
Ikuo Shimizu, Shoichi Ito, Takuya Saiki, Yasushi Matsuyama. Assessing Learners Without a Magic Bullet: Validity and Utility of Assessment. Medical Education (Japan). 2023. 54. 4. 357-366
more...
MISC (18):
-
矢野 晴美, 松山 泰, 及川 沙耶佳, 菊川 誠, 清水 郁夫, 野村 理, 錦織 宏. 医学教育モデル・コア・カリキュラム(令和4年度改訂版)国際発信・医学教育先進国の動向-The 2022 Revision of the Model Core Curriculum for Medical Education in Japan for Healthcare Professionals and Global Trends in Health Professions Education-特集 Making of 医学教育モデル・コア・カリキュラム. 医学教育 = Medical education (Japan) / 日本医学教育学会 編. 2023. 54. 2. 194-198
-
松山 泰, 田川 まさみ, 高村 昭輝, 西屋 克己, 淺田 義和, 村岡 千種, 伊藤 彰一, 守屋 利佳, 清水 郁夫, 鈴木 康之, et al. フルオンライン開催による医学教育専門家制度履修コースの分析. 医学教育. 2021. 52. Suppl. 104-104
-
川平 洋, 鈴木 義彦, 前田 佳孝, 淺田 義和, 倉科 憲太郎, 原尾 美智子, 遠藤 和洋, 笹沼 英紀, 鯉沼 広治, 山口 博紀, et al. コロナ禍における外科臨床実習での医学生の意識変容調査報告. 医学教育. 2021. 52. Suppl. 107-107
-
清水 郁夫, 松山 泰, Duvivier Robbert, Van Der Vleuten Cees. Problem-based learningにおいて社会的相互依存をもたらす文脈的特性の探索. 医学教育. 2021. 52. Suppl. 110-110
-
中西 愛結, 松山 泰, 大森 司. COVID-19流行下におけるフリーコースステューデントドクター学生の学習経験. 医学教育. 2021. 52. Suppl. 115-115
more...
Books (8):
-
White Paper on Medical Education 2022 (Japan)
Japan Society for Medical Education 2022 ISBN:9784867058169
-
White Paper on Medical Education 2022 (Japan)
Japan Society for Medical Education 2022 ISBN:9784867058169
-
子どもと大人の主体的・自律的な学びを支える実践
福村出版 2021
-
医学部教育における自己調整学習力の育成ー専門職アイデンティティ形成からの視座
福村出版 2021
-
指導医のための医学教育学 実践と科学の往復
京都大学学術出版会 2020
more...
Lectures and oral presentations (66):
-
Current status of CBT trials for the National Medical Licensing Examination.
(48th Workshop for Medical Educators (Fuji Ken) 2023)
-
What is learning from community healthcare? -Considering the characteristics of communities of practice
(9th Training Course for Supervising Physicians for Teaching Community Medicine 2023)
-
The current and future status of competency-based medical education in Japan
(Faculty development at Azabu University 2023)
-
How to Conduct a Valid Learner Assessment? - Let's learn from the basic principles of assessment
(The 70th Annual Meeting of the Japaneses Society of Anesthesiologists 2023)
-
Professional Identity Formation-oriented Mentoring Technique as a Method to Improve Self-regulated Learning
(2023 NUS-Priority Research In Medical Education 2023)
more...
Education (3):
- 2016 - 2020 Maastricht University, School of Health Professons Education, PhD course
- 2013 - 2015 Maastricht University, Faculty of Health, Medicine and Life Sciences, Master Course of Health Professions Education
- 2008 - 2011 Jichi Medical University Graduate School Doctor Course of Medical Science
Professional career (3):
- 医学博士 (自治医科大学大学院)
- 医学教育学修士 (Maastricht University)
- 医学教育学博士 (Maastricht University)
Work history (4):
- 2024/04 - 現在 Jichi Medical University Medical Education Center Professor/ The Center director
- 2011/04 - 現在 Jichi Medical University Medical Education Center
- 2018/04 - 2020/03 Gifu University
- 2010 - 2011 Jichi Medical University School of Medicine
Committee career (10):
- 2023 - 現在 Japan Medical Association JMA Journal editorial board
- 2023 - 現在 BMC Medical Education Editorial Board
- 2021 - 現在 The Japanese Society of Internal Medicine J-OSLER検討委員
- 2020 - 現在 Japan Society for Medical Education Model Core Curriculum Expert Research Committee
- 2020 - 現在 日本医学教育学会 医学教育専門家委員会
- 2020 - 現在 日本医学教育学会 教育業績・FD委員会
- 2018 - 現在 日本医学教育学会 学会誌編集委員
- 2017 - 現在 日本内科学会 資格認定試験問題作成委員
- 2015 - 現在 日本内科学会 セルフトレーニング問題部会
- 2018 - 2023 日本プライマリ・ケア連合学会 学会誌編集委員
Show all
Awards (4):
- 2022/01 - The Asia Pacific Scholar MOST ACCESSED ARTICLE AWARD 2021 Professional identity formation-oriented mentoring technique as a method to improve self-regulated learning: A mixed-method study
- 2022/01 - The Asia Pacific Scholar BEST ARTICLE AWARD 2021 Professional identity formation-oriented mentoring technique as a method to improve self-regulated learning: A mixed-method study
- 2018/08 - Japan Medical Education Foundation/Japan Society for Medical Education Kaketa Award
- 2010/05 - Japanese Society of Allergology The 22th Spring Meeting of Japanese Society of Allergology Poster Award
Return to Previous Page