Rchr
J-GLOBAL ID:201401073972802099   Update date: Apr. 17, 2024

Nishida Rieko

ニシダ リエコ | Nishida Rieko
Affiliation and department:
Job title: Professor
Homepage URL  (1): http://rienishi.jimdo.com
Research field  (1): Foreign language education
Research keywords  (5): 心理的要因 ,  小学校外国語活動 ,  コミュニケーションへの積極性 ,  言語運用能力 ,  動機づけ
Research theme for competitive and other funds  (7):
  • 2024 - 2027 Exploring international posture for Japanese university students in CLIL
  • 2021 - 2024 中学校英語教育における学習者と教師の動機づけを高めるメカニズムに関する実証研究
  • 2020 - 2024 Emotional intelligence as a mediator between positive and negative emotions and neuro-cognitive performance among Japanese EFL learners
  • 2017 - 2021 大学英語学習者を対象とした内容言語統合型学習に関する縦断調査
  • 2015 - 2018 複雑性理論を基盤とした学習者の言語能力と動機付けの変化に関する縦断的調査
Show all
Papers (50):
  • 学習意欲減退要因と無動機に関する実証研究:自己決定理論に基づいて). 応用言語学における理論と実践-研究と教育を通して-. 2024. 1-9
  • 西田理恵子, 高木智記. 小学生英語学習者におけるエンゲージメントと内発的 動機づけの変化に関する実証研究. 2024
  • Tomoko Yashima, Rieko Nishida. Reflecting on the conceptual core and developing a short version of international posture. System. 2024. 121
  • 西田理恵子, 出口朋美, 八島智子先生退官記念論集委員会. はしがき. 『八島智子先生退官記念論集:第二言語学習の情意と異文化コ ミュニケーションの融合』西田理恵子・出口朋美(編). 2023. 1-2
  • 私の動機づけ研究:八島智子先生にその思いを寄せて. 『八島智子先生退官記念論集:第二言語学習の情意と異文化コ ミュニケーションの融合』西田理恵子・出口朋美(編). 2023. 3-21
more...
MISC (14):
  • N.Naoko. Student motivation in English-Medium Instruction: Empirical studies in a Japanese University. Routledge. (2021). 『英語教育』2023年2月号.海外新刊書紹介. 大修館書店. 2023
  • 西田理恵子. 英語学習者の「動機づけ」はどのようにして高められるのか。. 大修館英語通信 What’s New!. 2022
  • Dörnyei, Z. & Ushioda, E. (Eds.). Teaching and Researching Motivation. Routledge. (2021). 2022. 8月号
  • 西田理恵子. 英語学習を支える「動機づけ」はどのようにして生まれ、高められるのか.「動機づけ研究に基づく英語指導」. 英語教育 大修館書店. 2022. 7月号. 78
  • Talbot, R, Gruber, M, Nishida, R. K.Talbot., M.Gruber, & R.Nishida. The Psychological Experience of Integrating Language and Culture. Multilingual Matters.(2021). 2022
more...
Books (6):
  • 八島智子先生退官記念論集:第二言語学習の情意と異文化コミュニケーションの融合
    八島智子先生退官記念論集委員会 2023
  • English Teaching Instructions based on Motivation Research
    2022 ISBN:446924659X
  • The Psychological Experience of Integrating Content and Language
    Multilingual Matters 2021
  • Special Issue: The Psychology of Teaching and Learning Content and Language.
    Journal of the psychology of Language Learning. 2020
  • Empirical Studies of Affective Variables and Motivational Changes among Japanese Elementary School EFL Learners
    2013
more...
Lectures and oral presentations  (97):
  • 大学英語学習者におけるエンゲージメントと動機づけ:CLILの教育実践を通して
    (動機づけ研究会 2024)
  • Learner Engagement: Theory, Research and Practice
    (2024)
  • Trajectories and cross-lagged relations between engagement and international posture for Japanese university students in CLIL
    (The 63rd JACET International Convention 2024)
  • Exploring motivated engagement, perceived communication competencies and L2WTC in English learning in the Japanese EFL context.
    (The 21st AILA World Congress. Malaysia. 2024)
  • Investigation of the inter-relationship between self-determination and demotivational factors for the Japanese junior high school students.
    (The 21st AILA World Congress. Malaysia. 2024)
more...
Education (3):
  • 2007 - 2011 関西大学大学院外国語教育学研究科 (Ph.D.)
  • 1998 - 1999 University of Kent
  • 1994 - 1999 South Dakota State University
Professional career (1):
  • 博士(外国語教育学) (関西大学)
Work history (4):
  • 2024/04 - 現在 Graduate School of Humanities, Osaka University Professor
  • 2022/04 - 2024/03 Graduate School of Humanities, Osaka University Associate Professor
  • 2014/11 - 2022/03 Osaka University
  • 2011/10 - 2014/09 Osaka University Graduate School of Language and Culture Course of Language and Culture
Committee career (11):
  • 2015/04 - 現在 Motivation Study Session Organizing Committee
  • 2023/08 - 2023/08 The IAFOR International Conference on Education in Hawaii (IICE2024). Peer Reviewer
  • 2022/08 - 2022/08 The IAFOR International Conference on Education in Hawaii.(IICE2023) Peer Reviewer
  • 2019/04 - 2021/03 Psychology of Language Learning 4 (PLL4) 国際大会 査読委員
  • 2018/04 - 2020/03 関西英語教育学会 機関誌編集委員 査読員
Show all
Awards (5):
  • 2017/11 - Osaka University Osaka University Award
  • 2015/02 - 大阪大学 大阪大学総長による表彰
  • 2014/08 - 外国語教育メディア学会学会賞(論文賞)
  • 2014/08 - 大阪大学 大阪大学総長奨励賞(教育部門)
  • 2013/08 - 大阪大学 大阪大学総長奨励賞(研究部門)
Association Membership(s) (5):
International Association for the Psychology of Language Learning (IAPLL) ,  小学校英語教育学会 ,  THE JAPAN ASSOCIATION OF COLLEGE ENGLISH TEACHERS ,  THE JAPAN SOCIETY OF ENGLISH LANGUAGE EDUCATION ,  JAPAN ASSOCIATION FOR LANGUAGE EDUCATION FOR TECHNOLOGY
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page