Rchr
J-GLOBAL ID:201401078325757610   Update date: Mar. 31, 2024

FURUKAWA Moe

フルカワ モエ | FURUKAWA Moe
Affiliation and department:
Research field  (1): Art history
Research keywords  (4): イタリア ,  ジョルジョ・ヴァザーリ ,  ルネサンス ,  西洋美術史
Research theme for competitive and other funds  (3):
  • 2020 - 2022 職業美術家ではない書き手による美術批評--バルディヌッチ『素描家消息』研究
  • 2016 - 2019 16-18世紀フィレンツェの美術史記述とウフィツィ美術館成立に関する総合的研究
  • 2013 - 2016 ルネサンスにおける美術史叙述--ヴァザーリ著『芸術家列伝』に見る芸術家像形成
Papers (5):
  • 古川萌. 歴史に触れる-フィリッポ・バルディヌッチの批評記述にみる〈素描の直接性〉とヴァザーリ-. 美學. 2023. 74. 1. 25-36
  • Moe FURUKAWA. Sepulcher to be performed: Textual tombs in Renaissance Italy. Arts and Media. 2017. 7. 64-73
  • Moe FURUKAWA. Giorgio Vasari and the Cappella dei Pittori: The Statues' Gaze and Comemmoration of the Deceased. Bijutsushi: Journal of the Japan Art History Society. 2016. 180. 2. 336-352
  • Moe FURUKAWA. Mourning as Art Patronage: Epitaphs, Tombs, and Commemoration in the Context of Giorgio Vasari in the Duchy of Florence. Medieval European Studies. 2015. 7. 7. 134-157
  • Moe FURUKAWA. The edifice for mourning artists : Giorgio Vasari's Vite as architecture. Bigaku. 2014. 65. 1. 49-60
MISC (3):
  • 古川萌. アートの魅力を女子目線で再発見!--一六-一七世紀イタリアにおける女性の美術鑑賞. ユリイカ2020年9月号 特集=女オタクの現在 -推しとわたし-. 2020
  • 古川 萌. 【研究ノート】顕現する身体、消滅する身体 --ラファエッロとミケランジェロの遺骨をめぐって. 表象文化論学会ニューズレター〈REPRE〉. 2016. 26
  • 古川 萌. 【コラム】ひとの擬人化. ユリイカ2014年3月号. 2014. 245-245
Books (4):
  • iHuman--AI時代の有機体-人間-機械
    学芸みらい社 2019
  • ジョルジョ・ヴァザーリと美術家の顕彰--16世紀後半フィレンツェにおける記憶のパトロネージ
    中央公論新社 2019
  • Occhi e sguardi nella filosofia e nelle arti / Eyes and Gazes in Philosophy and Arts
    UniversItalia 2015
  • 芸術理論古典文献アンソロジー西洋編
    藝術学舎 2014 ISBN:4344952421
Lectures and oral presentations  (20):
  • Rewriting Florentine Art History: Giorgio Vasari on the Artists' Monuments in the Duomo of Florence
    (Society for Renaissance Studies Biennial Conference 2023)
  • Commemorating Great Artists in Their Native Land: Tombs and Epitaphs for Artists in 16th-century Florence
    (EAA Art History Seminar in English 2021)
  • “Reliques of his own hand”: Vasari's Libro de' Disegni as a Reliquary Shrine
    (Conference: Engaging Margins: Framing Imagery as Embodiment of Cognitive Processes 2020)
  • バルディヌッチ『美術家消息』とフィレンツェの素描コレクション--ヴァザーリとの比較から
    (第69回美学会全国大会 2018)
  • "Reliquia di man propria di costui." Vasari's Libro de' Disegni as a Reliquary Shrine
    (ルネサンス期の建築エクフラシスの魅惑 2018)
more...
Education (4):
  • 2013 - 2016 京都大学大学院 人間・環境学研究科 博士課程
  • 2011 - 2013 京都大学大学院 人間・環境学研究科 修士課程
  • 2008 - 2011 New York University College of Arts and Science Department of Art History
  • 2007 - 2008 New York University Florence
Professional career (1):
  • 博士(人間・環境学) (京都大学)
Work history (14):
  • 2024/04 - 現在 Nagoya Institute of Technology Graduate School of Engineering
  • 2023/09 - 2024/03 Seisen University Faculty of Literature
  • 2023/06 - 2024/03 Tokyo University of the Arts Public Collaboration Center
  • 2021/09 - 2024/03 Tokyo Woman's Christian University School of Arts and Sciences
  • 2019/12 - 2024/03 The University of Tokyo
Show all
Awards (2):
  • 2020/05 - 表象文化論学会 第11回表象文化論学会賞 奨励賞 『ジョルジョ・ヴァザーリと美術家の顕彰--16世紀後半フィレンツェにおける記憶のパトロネージ』
  • 2017/05 - 美術史学会 『美術史』論文賞 「ジョルジョ・ヴァザーリと「画家の礼拝堂」-彫像のまなざしと死者の顕彰-」
Association Membership(s) (4):
THE JAPAN ART HISTORY SOCIETY ,  表象文化論学会 ,  西洋中世学会 ,  THE JAPANESE SOCIETY FOR AESTHETICS
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page