Rchr
J-GLOBAL ID:201401087351156950
Update date: Apr. 03, 2024
Mori Ippei
モリ イッペイ | Mori Ippei
Affiliation and department:
Other affiliations (1):
Homepage URL (1):
http://kaken.nii.ac.jp/d/r/90600867.ja.html
Research field (1):
Education - general
Research keywords (8):
エスノメソドロジー・会話分析
, 教育社会学
, 教育方法学
, 授業研究
, 民主主義教育
, 承認論
, 社会化論
, 質的調査
Research theme for competitive and other funds (5):
- 2023 - 2026 承認と熟議を核とした授業コミュニケーションのエスノメソドロジー・会話分析的研究
- 2017 - 2022 アクティブ・ラーニング導入による教師の実践的専門性の質的変化の解明
- 2014 - 2017 Research on Constitutive Principles of Educational Interactions in Accordance with Types of Knowledge
- 2013 - 2017 A Micro-sociological Study of "Rehabilitation" of Drug Addicts
- 2011 - 2013 Theoretical and Empirical Study on "Acquiring Knowledge"
Papers (16):
-
Ippei MORI. Evaluation Methods for “Lesson where Every Child Wants to Speak out”: Through Examination of Elementary School Japanese Language Class using “KAI (shell)” as a Teaching Material. 2024. 49. 1-11
-
森一平. 小学校授業における1人1台端末・クラウド活用のメリット:意見の共有・集約場面での活用に焦点化して. 『帝京大学教職センター年報』. 2024. 11. 75-86
-
Ippei MORI. Constitutive Methods for Deliberation in Mass Teaching Lessons: A Case of Formulating Practices in “Moral Education through Deliberating and Discussing”. 2023. 74. 2. 279-296
-
Ron Korenaga, Ippei Mori, Masafumi Sunaga, Satoru Ikegami, Tomoko Endo. Embodied practice in a tidying up activity: Responsibility of family members for their objects. Research on Children and Social Interaction. 2021. 5. 2. 151-157
-
An Examination of the “Learning Outcomes" to Improve the Learning Environments: Implications from the Exit Survey for Graduating Students. 2021. 9. 101-114
more...
MISC (5):
-
山田 茂利, 森 一平, 成家 篤史, 佐野 匡, 勝田 映子, 飯島 英世, 松波 紀幸, 銘苅 実土. 2019年度帝京大学教育学部初等教育学科 初等教育コース初年次合宿研修. 帝京大学教職センター年報. 2020. 7. 63-70
-
森 一平. 2-2-5 会話分析. 教育社会学辞典. 2018. 352-354
-
若林 彰, 山村 豊, 鎌田 和宏, 成家 篤史, 飯島 英世, 勝田 映子, 赤石 保, 森 一平. 平成28年度初等教育コース初年次合宿研修:活動報告と分析および上級生メンターの活動. 帝京大学教職センター年報. 2017. 4. 35-52
-
森 一平. 書評 木村育恵[著]『学校社会の中のジェンダー : 教師たちのエスノメソドロジー』. 教育社会学研究. 2015. 96. 352-354
-
森 一平. 書評:趙衛国著『中国系ニューカマー高校生の異文化適応:文化的アイデンティティ形成との関連から』. 中国研究月報. 2011. 65. 9. 36-39
Books (9):
-
小学校教師の専門性に基づく授業構想
現代図書 2024
-
学びをみとる : エスノメソドロジー・会話分析による授業の分析
新曜社 2023 ISBN:9784788518230
-
小学校教師の専門性探究
現代図書,星雲社 (発売) 2023 ISBN:9784434317927
-
家庭における活動と学び : エスノメソドロジー住まいの中の小さな社会秩序 : 身体・ことば・モノを通じた対話の観察から
明石書店 2021 ISBN:9784750352633
-
小学校教師の専門性育成
現代図書,星雲社 (発売) 2020 ISBN:9784434273025
more...
Lectures and oral presentations (25):
-
「子どもたちの主体的な発言を引きだす」技法の展開:対象選択の問題に焦点化して
(エスノメソドロジー・会話分析研究会2023年度春の研究例会(第II部テーマセッション「授業・教育実践のEMCA研究」) 2024)
-
「未知に挑む力」を育む授業技術:評価の技法に焦点化して(指定コメント)
(全国進路指導研究会2024冬のセミナー(「未知に挑む力はこう育つ~子どもも教師も待ち遠しくなる授業~」) 2024)
-
熟議と承認の実践としての詩の共同推敲
(日本教育実践学会第26回大会 2023)
-
社会学的授業研究の課題とエビデンス
(日本教育社会学会第74回大会(文京区・日本女子大学) 2022)
-
教授行為の記述における「T-C型」授業記録の意義
(日本教育工学会2021年秋季全国大会(ZOOM_1Bルーム3) 2021)
more...
Education (4):
- 2013 - The University of Tokyo Graduate School of Education (Division of Social Sciences in Education)
- 2007 - 2010 The University of Tokyo Graduate School of Education (Division of Social Sciences in Education)
- 2005 - 2007 The University of Tokyo Graduate School of Education (Division of Social Sciences in Education)
- 2001 - 2005 Gakushuin University Faculty of Letters Department of Psychology
Professional career (3):
- 学士(心理学) (学習院大学)
- 修士(教育学) (東京大学)
- 博士(教育学) (東京大学)
Work history (4):
- 2019/04 - 現在 Teikyo University Faculty of Education Department of Elementary Education Associate Professor
- 2015/04 - 2018/03 Teikyo University Faculty of Education Department of Elementary Education Senior Lecturer
- 2012/04 - 2015/03 The University of Tokyo Institute of Social Science, Center for Social Research and Data Archives
- 2010/03 - 2012/03 The University of Tokyo Institute of Social Science
Committee career (5):
- 2021/10 - 現在 日本教育社会学会 紀要編集委員
- 2019/10 - 2021/10 日本教育社会学会 紀要編集委員
- 2017/10 - 2019/10 エスノメソドロジー・会話分析研究会 世話人(事務局[財務])
- 2017/08 - 2019/03 関東社会学会 研究活動委員
- 2015/10 - 2017/10 エスノメソドロジー・会話分析研究会 世話人(大会担当)
Association Membership(s) (8):
日本教育実践学会
, 日本教育工学会
, エスノメソドロジー・会話分析研究会
, 関東社会学会
, 日本教育方法学会
, 日本社会学会
, Japanese Educational Research Association
, 日本教育社会学会
Return to Previous Page