Rchr
J-GLOBAL ID:201501001231273258   Update date: Feb. 06, 2024

Okitsu Taeko

オキツ タエコ | Okitsu Taeko
Affiliation and department:
Homepage URL  (1): http://www.lit.otsuma.ac.jp/commu/c_semi/okitsu
Research field  (2): Local studies ,  Sociology of education
Research keywords  (9): Education Export ,  Low-fee private schools in Zambia ,  ザンビアのコミュニティ・スクール ,  学校運営への住民参加 ,  アフリカの就学前教育 ,  国際援助機関と教育開発 ,  持続可能な開発のための教育(ESD) ,  教育行政の分権化とアカウンタビリティ ,  比較国際教育学
Research theme for competitive and other funds  (7):
  • 2019 - 2023 International Comparative Study on the Universalization and Disparities of Education in African and Asian Countries
  • 2020 - 2021 日本型教育の海外展開の在り方に関する調査研究事業
  • 2018 - 2021 Strengthening Social Resilience through Education for Sustainable Development
  • 2018 - 2020 アジア・アフリカにおける教員政策の国際比較研究
  • 2015 - 2018 ザンビアの都市スラムにおける就学前教育への保護者参加に関する研究
Show all
Papers (27):
  • Taeko Okitsu, D. Brent Edwards, Peggy Mwanza, Scott Miller. Low-fee private preschools as the symbol of imagined ‘modernity’? - Parental perspectives on early childhood care and education (ECCE) in an urban informal settlement in Zambia. International Journal of Educational Development. 2023. 97
  • D. Brent Edwards, Taeko Okitsu, Peggy Mwanza. Low-fee private schools for early childhood care and education? Insights from Zambia in the context of economic globalisation. INTERNATIONAL REVIEW OF EDUCATION. 2023
  • Yoko Ishida, Taeko Okitsu. Capacity Development in Education Governance and Improvement in School-Based Management: The Japanese Approaches. Education in the Asia-Pacific Region. 2022. 63. 125-146
  • Taeko Okitsu. Japan’s International Cooperation in the Field of School Construction: Evolution Amid Changing Internal and External Policy Landscape. Education in the Asia-Pacific Region. 2022. 63. 75-97
  • Asayo Ohba, Yuki Ohara, Taeko Okitsu. A Critical Review of the Literature on Low-Fee Private Schools: Whose Reality Counts?. Africa Educational Research Journal. 2021. 12. 63-72
more...
MISC (4):
  • Taeko Okitsu, Brent Edwards Jr. The Global Debate on Low Fee Private Schools (LFPS) and Early Childhood Care and Education (ECCE)-Some Missing Links?. NORRAG (Network for International Policies and Cooperation in Education) Blog. 2023
  • Taeko Okitsu. Japan and Africa: a Post-2015 Education Perspective?: discontinuities and continuities. NORRAG NEWS (Network for international policies and cooperation in education and training). 2014. 51. 94-96
  • Taeko Okitsu. Long Term Training at Universities through JICA - Varieties and Dynamics. NORRAG NEWS. 2011. 45. 51-54
  • Bivens, F, Okitsu, T. Moriarty, K, Taylor, P. Quality Education for Transformation and Social Change. Report commissioned by the Save the Children U.K. and the Institute of Development Studies (IDS), London, U.K. 2009
Books (16):
  • SDGs時代にみる教育の普遍化と格差--各国の事例と国際比較から読み解く
    明石書店 2023 ISBN:475035600X
  • Japan’s International Cooperation in Education: History and Prospects (Education in the Asia-Pacific Region: Issues, Concerns and Prospects, 63)
    2022 ISBN:9811668140
  • ザンビアを知るための55章 (エリア・スタディーズ 180)
    明石書店 2020 ISBN:4750350621
  • SDGs時代のESDと社会的レジリエンス (SDGs時代のESDと社会的レジリエンス研究叢書 1)
    筑波書房 2020 ISBN:4811905717
  • 日本の国際教育協力: 歴史と展望
    東京大学出版会 2019 ISBN:4130513508
more...
Lectures and oral presentations  (22):
  • Decolonizing African Education Studies: Critical reading of 'global learning crisis' discourse
    (The 32th Japan Society for Africa Educational Research (Special Session: Decolonizing and De-hegemonizing African Education Studies: Searching for Encounters in Comparative and International Education) 2023)
  • 脱コロニアルな視点からの国際教育協力の再考 ー実務と研究の架橋を通じて
    (教育協力ウィーク2023 2023)
  • EDU-Port Japan-What is it and how did it emerge?
    (Tampere University and Kyoto University Joint Seminar "The ethics and politics of educational exports" 2022)
  • 持続可能で公正な社会をつくる教育-「ともに」自己の認識や普遍的言説を批判的に問い直す学びへ-
    (ACT SDGs主催 オンラインセミナー「教育×SDGs トークセッション 先駆者に学ぶ、これからの時代を担うグローバル-リーダー育成に必要な視座とは?」 2021)
  • 「グローバル」な「非認知スキル」言説を越えてー日本の国際教育協力のあり方を問う-
    (JICA・PADECO・IDCJ・JNNE共催 教育協力ウィーク2021 2021)
more...
Education (4):
  • 2006 - 2011 サセックス大学 教育学部 博士課程
  • 1997 - 1998 ロンドン大学(London School of Economics and Political Science) 開発学部 修士課程
  • 1996 - 1997 ヨーク大学 比較政治学専攻 修士課程
  • 1989 - 1993 Keio University Faculty of Law Department of Political Sciences Law
Professional career (4):
  • 教育学博士 DPhil (サセックス大学)
  • 開発学修士 MSc (ロンドン大学 School of Economics and Political Science)
  • 比較政治学修士 MA (ヨーク大学)
  • 法学士 BA (慶應義塾大学)
Work history (12):
  • 2021/04 - 現在 Otsuma Women's University
  • 2023/04 - 2024/03 京都大学大学院教育学研究科 私学研究員
  • 2017/04 - 2021/03 Otsuma Women's University Faculty of Language and Literature, Department of Communication and Culture
  • 2015/10 - 2017/03 日本学術振興会 特別研究員 (RPD) (早稲田大学)
  • 2015/04 - 2015/09 東京大学大学院 教育学研究科 特任助教
Show all
Committee career (7):
  • 2022/01 - 現在 Journal of International Cooperation in Education (JICE) Editor
  • 2019/04 - 現在 JICA 人間開発部 大学有識者との連携タスクフォース 大学側幹事
  • 2015 - 現在 早稲田大学大学院アジア太平洋研究科 国際教育開発研究部会 センター員
  • 2021/01 - 2021/01 広島大学 教育開発国際協力研究センター(CICE) 第三者評価委員会委員
  • 2017/06 - 2020/03 独立行政法人 国際協力機構(JICA)研究所 日本の国際教育協力研究プロジェクト 検討委員
Show all
Association Membership(s) (5):
Japan Society for Africa Educational Research ,  British Association for International and Comparative Education ,  Comparative and International Education Society ,  THE JAPAN SOCIETY FOR INTERNATIONAL DEVELOPMENT ,  JAPAN COMPARATIVE EDUCATION SOCIETY
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page