Rchr
J-GLOBAL ID:201501003310923189   Update date: Jan. 30, 2024

Matsui Takahiko

マツイ タカヒコ | Matsui Takahiko
Affiliation and department:
Research field  (3): Japanese language education ,  Foreign language education ,  Primary/secondary education and curricula
Research keywords  (1): 外国語教育(英語、日本語)
Research theme for competitive and other funds  (3):
  • 2016 - 2019 Empirical Research on the Effects of Extensive Reading in Japanese on Students Who Need Studying Japanese
  • 2014 - 2014 多読活動における,本の難易度と高校生のWriting能力との相関研究
  • 2013 - 2013 理解可能な英語の本を用いた多読と高校生のWriting能力との相関研究
Papers (7):
  • 松井孝彦, 小田原健一, 堀田景子, 加古久光, 田中見佳, 神谷舜, 天羽康, 渡邉寛吾, 長根智洋, 林田香織, et al. 本校の掲げる進路指導の基本的課題を達成するための、総合的な学習の時間の構築とその実践(第1年次). 愛知教育大学附属高校研究紀要. 2015. 42. 113-117
  • 附属高校における10分間読み -読解力と動機づけの観点からの考察-. 愛知教育大学附属高校研究紀要. 2015. 42. 103-111
  • 10分間多読がL2 Writingに与える影響:経過報告. 愛知教育大学附属高校研究紀要. 2014. 41. 53-56
  • 附属学校における10分間多読の実践. 愛知教育大学附属高校研究紀要. 2013. 40. 93-97
  • Takahiko Matsui, Noto Tadashi. The Effects of 10-Minute Sustained Silent Reading on Junior High School EFL Learners' Reading Fluency and Motivation. Annual Review of English Language Education in Japan. 2010. 21. 71-80
more...
MISC (4):
  • 山口誠, 林原健二, 鈴木隆弘, 松井孝彦, 福西広子, 平岩加寿子. 「読み」を通した4技能の総合的育成 -段階的指導を踏まえて-. 愛知教育大学附属高校研究紀要. 2014. 41. 39-52
  • 読み聞かせ指導と多読活動-10分間リーディングの効果-. 名古屋市中学校英語教育研究会研究の歩み. 2009. 37
  • 魅せる授業の作り方「中学校の英語授業での習得と使用」. 愛知教育大学英語教育講演会. 2009
  • 「他者,そして世界に目を向けることのできる生徒を目指して」~手紙を利用した活動を通して~. 愛知英語教育研究会研究紀要. 2000. 11. 2-7
Books (5):
  • 『全国英語教育学会第40回研究大会記念特別誌「英語教育学の今-理論と実践の統合-」』
    全国英語教育学会 2014
  • 『第2言語習得研究と英語教育の実践研究』
    開隆堂 2014
  • 『コミュニケーション能力を育む小中高の英語教育』
    中部日本教育文化会 2013
  • 『英語音読指導ハンドブック』
    大修館書店 2012
  • 『英語リーディング指導ハンドブック』
    大修館書店 2010
Lectures and oral presentations  (7):
  • 中学校英語の工夫すべき点と小学校英語活動に期待すること
    (第42回中部地区英語教育学会岐阜大会 2012)
  • 中学校における10分間多読の効果-読書量と語彙処理の速度の観点から-
    (日本教科教育学会第37回全国大会(沖縄大会) 2011)
  • 中学校におけるボトムアップ・シャドーイングの実践
    (外国語教育メディア学会関西支部2011年度春期研究大会 2011)
  • 中学校におけるボトムアップ・シャドーイングの試行
    (外国語教育メディア学会創立50周年記念関西支部2010年度春期研究大会 2010)
  • 中学校における10分間読みの効果 読解力・読解速度・読解効率と動機づけの観点から
    (第35回全国英語教育学会鳥取研究大会 2009)
more...
Education (3):
  • - 2014 Hyogo University of Teacher Education The Joint Graduate School in Science of School Education Field of Content Area Instruction
  • - 2003 Hyogo University of Teacher Education Graduate School of Education Field of Content Area Instruction
  • - 1993 Aichi University of Education Teacher Training Program for Secondary Education Program in Foreign Language
Professional career (1):
  • Master of School Education (Hyogo University of Teacher Education)
Work history (3):
  • 2022/04 - Aichi University of Education
  • 2019/04 - Aichi University of Education
  • 2015/04/01 - Aichi University of Education (Assistant Professor)
Committee career (1):
  • 2012/04 - 2012/11 全国英語教育学会 第38回全国英語教育学会愛知研究大会 大会役員
Association Membership(s) (6):
日本教育方法学会 ,  日本教科教育学会 ,  日本語教育学会 ,  小学校英語教育学会 ,  中部地区英語教育学会 ,  全国英語教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page