Rchr
J-GLOBAL ID:201501004864346562   Update date: Feb. 28, 2023

MORIMOTO Shun

モリモト シュン | MORIMOTO Shun
Affiliation and department:
Job title: Assistant Professor
Research field  (2): English linguistics ,  Foreign language education
Research keywords  (4): 語彙意味論 ,  Second Language Acquisition ,  Applied Linguistics ,  English Education
Research theme for competitive and other funds  (2):
  • 2019 - 2021 英語学習における動機づけの変容過程と教師要因の関係
  • 2016 - 2020 英語教育における体系的・継続的な基本動詞の指導のあり方の研究
Papers (25):
  • 森本 俊. 動機減退を引き起こす教師要因研究に基づいた授業評価シートの開発-英語教員養成及び現職英語教員研修における活用の可能性-. 『論叢』玉川大学文学部紀要. 2022. 62. 93-116
  • 工藤洋路, 日䑓滋之, 米田佐紀子, 森本俊. コロナ禍の小・中・高の英語授業および初任者教員研修の調査報告. 『論叢』玉川大学文学部紀要. 2022. 62. 1-12
  • 森本 俊. 英語教員養成課程におけるアクティブラーニング型オンライン授業の可能性-「動機減退を引き起こす教師要因」をテーマとした事例-. 教師教育リサーチセンター年報. 2021. 11. 11. 83-92
  • 森本 俊. 計量テキスト分析を用いた学習者の動機づけを減退させる英語教師要因の研究. 『論叢』玉川大学文学部紀要. 2020. 61. 1-26
  • 森本俊. 英語教員志望学生における発音学習・指導に関するビリーフの研究. 『論叢』玉川大学文学部紀要. 2020. 60. 23-53
more...
MISC (13):
  • 森本 俊. コアを活用した基本語指導ガイド12基本動詞を使い分ける5sayとtellの意味世界. 英語教育. 2017
  • 森本 俊. コアを活用した基本語指導ガイド11基本動詞を使い分ける4speakとtalkの意味世界. 英語教育. 2017
  • 森本 俊. コアを活用した基本語指導ガイド10基本動詞を使い分ける3listenとhearの意味世界. 英語教育. 2017
  • 森本 俊. コアを活用した基本語指導ガイド9基本動詞を使い分ける2lookとseeの意味世界. 英語教育. 2016
  • 森本 俊. 書評『英語を使いこなすための実践的学習法: my Englishのすすめ』(田中茂範著,大修館書店). 英語教育. 2016
more...
Books (5):
  • English in Tune-ストラテジー別に学ぶ4技能融合型テキストー
    ナショナルジオグラフィック/センゲージラーニング株式会社 2022
  • 文部科学省検定済教科書 高等学校外国語科用 『New Rays English Communication I』
    いいずな書店 2021
  • 多文化共生時代の英語教育
    いいずな書店 2017
  • コア・イメージで英語感覚を磨く! 基本語指導ガイド (中学校英語サポートBOOKS)
    明治図書出版 2017
  • イメージでモノにする!英語基本動詞ドリル30 (アルク地球人ムック アルク英語レスキュー・シリーズ Vol. 11)
    アルク 2007
Lectures and oral presentations  (22):
  • 日本人高校生のスピーキング能力の発達-CAF分析を用いて-
    (全国英語教育学会(JASELE)第47回北海道大会 2022)
  • English education at primary and secondary schools in Japan under the new course of study - Status quo and future challenges -
    (Center for English as a Lingua Franca (CELF) FD Special Lecture 2022)
  • Designing and implementing a “borderless” English curriculum from the ground up: Year one of a three-year case study
    (The 58th JACET International Convention (Nagoya, 2019) 2019)
  • 第二言語教育におけるeラーニングの現状と課題
    (eラーニングアワード2018フォーラム 2018)
  • A quantitative analysis of second language learners' lexical knowledge: A case of English utterance verbs
    (TSUKUBA GLOBAL SCIENCE WEEK 2018)
more...
Education (3):
  • 2006 - 2009 Keio University
  • 2004 - 2006 The University of Auckland Department of Applied Language Studies and Linguistics 修士課程
  • 1999 - 2003 Keio University Department of Policy Management
Professional career (2):
  • Ph.D (Keio University)
  • 博士(学術) (慶應義塾大学大学院政策・メディア研究科)
Work history (7):
  • 2022/04 - 現在 Yokohama National University International Strategy Organization
  • 2022/04 - 現在 Tamagawa University
  • 2020/04 - 現在 Tamagawa University College of Humanities Department of English Language Education
  • 2019/04 - 2020/03 Tamagawa University College of Humanities, Department of English Language Education Assistant Professor
  • 2015/04 - 2019/03 Tokiwa University Faculty of Human Science Assistant Professor
Show all
Committee career (6):
  • 2021/09 - 現在 大学英語教育学会(JACET) 第61回国際大会委員(賛助担当)
  • 2016/04 - 現在 関東甲信越英語教育学会(KATE) 学会誌委員
  • 2015/04 - 現在 ALIPS (Applied Linguistics in Practice Society) 副代表
  • 2008/10 - 現在 文科省検定教科書 PRO-VISION English Communication I~III (桐原書店) 編集委員
  • 2020/10 - 2021/09 大学英語教育学会(JACET) JACET創立60周年記念ウィーク特別委員会委員
Show all
Association Membership(s) (4):
Asia-TEFL ,  KANTO-KOSHIN-ETSU ASSOCIATION OF TEACHERS OF ENGLISH ,  THE JAPAN SOCIETY OF ENGLISH LANGUAGE EDUCATION ,  THE JAPAN ASSOCIATION OF COLLEGE ENGLISH TEACHERS
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page