Rchr
J-GLOBAL ID:201501006736818934   Update date: Mar. 29, 2024

Nishi Naoko

ニシ ナオコ | Nishi Naoko
Affiliation and department:
Research field  (2): Japanese language education ,  Japanese language education
Research keywords  (6): 日本語教育 ,  語彙習得 ,  学習支援 ,  ライティング ,  第二言語習得 ,  日本語
Research theme for competitive and other funds  (7):
  • 2023 - 2026 複数テキスト読解を伴う学術的文章作成過程の検証
  • 2019 - 2020 大学生はどのように複数のテキストを活用するのか -日本人学生および留学生の日本語読み書き能力に関する基礎研究-
  • 2018 - 2019 文章産出過程の言語化が日本語ライティングに与える影響 -事例研究による口頭・筆記ランゲージングの効果の検証-
  • 2017 - 2018 複数言語環境で成長した大学生の日本語力調査-自己評価と他者評価の違いに着目して-
  • 2017 - 2018 神田外語大学における日本語ライティング支援
Show all
Papers (13):
  • Naoko Nishi, Yu Omori, Makiko Koga. Current situation of Japanese writing support at Kanda University of International Studies- Initiatives of the ASC Japanese Writing Center. The Journal of Kanda University of International Studies. 2024. 36. 195-213
  • Naoko Nishi, Azusa Kodate, Kaori Takeuchi, Yu Omori. The Practice and Effectiveness of the Online Learning Support at ASC. Global Communication Studies. 2022. 173-198
  • 西菜穂子. タスクと言語背景が作文の産出過程、および、言語的特徴に与える効果-日本語母語話者と日本語学習者の比較から-. 神田外語大学 博士論文. 2021
  • Naoko Nishi, Yi Young, Junko Yamagata. Reconstructing information from multiple texts: The case of graduate students. Studies in Language Sciences. 2021. 27. 157-166
  • Naoko Nishi. Composing processes in an integrated L2 writing task: A Case Study Using the Think-aloud Technique. The Journal of Kanda University of International Studies. 2021. 33. 215-236
more...
Lectures and oral presentations  (15):
  • 大学生の論説文読解における認知処理と内容理解-語彙力とトピックによる影響-
    (日本教育心理学会第65回総会 2023年8月10日-9月10日)
  • 入学前から卒業後までを視野に入れた日本語学習支援の試み-外国語大学における入学前日本語教育,初年次教育,ライティング支援の有機的なつながりを目指して-
    (日本リメディアル教育学会第18回全国大会 2023)
  • 大学生は複数のテキストをどのように活用するのか -作文タスクにおける情報統合に焦点を当てて-
    (日本教育心理学会第62回総会 2020)
  • 「読み」が留学生の日本語文章作成に与える影響
    (第26回大学教育研究フォーラム 2020)
  • 論文執筆を通じた書き手の成長-ライティングセンターでの支援を効果的に活用した事例から-
    (日本リメディアル教育学会第14回全国大会 2018)
more...
Professional career (3):
  • Doctor (Linguistics) (Kanda University of International Studies)
  • Master of Arts (Kanda University of International Studies)
  • Bachelor of Arts (Tokyo Woman's Christian University)
Work history (7):
  • 2022/04 - 現在 Kanda University of International Studies
  • 2017/04 - 2022/03 Kanda University of International Studies
  • 2013/04 - 2017/03 Kanda University of International Studies University Library
  • 2011/05 - 2013/03 Kanda University of International Studies University Library
  • 2009/04 - 2013/03 Kanda University of International Studies the Japanese Language and Culture Program for Foreign Students
Show all
Association Membership(s) (5):
JAPANESE SOCIETY FOR LANGUAGE SCIENCES ,  THE JAPAN ASSOCIATION FOR DEVELOPMENTAL EDUCATION ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF EDUCATIONAL PSYCHOLOGY ,  第二言語習得研究会 ,  THE SOCIETY FOR TEACHING JAPANESE AS A FOREIGN LANGUAGE
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page