Rchr
J-GLOBAL ID:201501037875557030   Update date: Apr. 11, 2024

Koyama Noriko

コヤマ ノリコ | Koyama Noriko
Affiliation and department:
Homepage URL  (1): https://kaken.nii.ac.jp/d/r/10454852.ja.html
Research field  (3): Primary/secondary education and curricula ,  Education - general ,  Aesthetics and art studies
Research keywords  (5): 音楽経験 ,  価値観 ,  音楽科教育 ,  鑑賞 ,  芸術的価値
Research theme for competitive and other funds  (13):
  • 2023 - 2027 対話型鑑賞活動におけるスペシャリストの視線解析と芸術教科の学習支援ツール開発
  • 2024 - 2027 「音楽を教えること」の専門性:教師・音楽指導者・保育者のライフヒストリー研究
  • 2023 - 2026 マルチモーダル分析手法による音楽教師の技の解明
  • 2021 - 2025 音楽教師の美的価値観形成のための対話型音楽鑑賞プログラムの実証研究
  • 2020 - 2023 大学間連携によるクリエイティブな音楽指導者の養成とマイスターモデルの開発
Show all
Papers (35):
  • Characteristics of Music Teachers’ Eyes on Recorder Performance -A Preliminary Experiment Using a Video Survey with an Eye Tracker-. 2023. 13. 233-244
  • 小川 容子, 早川 倫子, 古山典子, 井本美穂. 音楽授業における達人教師の指導言 -場面による「ことば」の意味-. 岡山大学教師教育開発センター紀要. 2022. 12. 181-195
  • 瀧川淳, 古山典子. オンラインライブコンサートの教育効果と可能性について-「ケンゲキオンラインスクール」を鑑賞した教師の自由記述回答の分析から-. 音楽教育実践ジャーナル. 2021. 19. 1. 43-51
  • Rinko Hayakawa, Yoko Ogawa, Noriko Koyama, Miho Imoto. Professional Skills of Expert Teachers in Music Teaching: The Dynamic Nature of Effective Instruction. 2021. 176. 176. 69-77
  • Noriko Koyama. Music Experience Program to Cultivate Teacher's Music Listening Skills(1): Theoretical Background and Discussion of Implementation. Bulletin of the Faculty of Education, Fukuyama City University. 2020. 8. 45-55
more...
MISC (16):
  • 矢内 直行, 住宅 正人, 小ざくら保育園年長児, 元吉 恵子, 本岡 美保子, 井本 美穂, 古山 典子, 早川 倫子, 岡山県音楽教育学会理事会. 子どもは初めての人・声・歌にどのように出会うのか-- 岡山の民謡体験を通して -. 音楽教育学. 2019. 48. 2. 65-66
  • 古山 典子, 矢部 朋子, 吉永 早苗. 保幼小の接続と連携 (カリキュラムと授業構成). 学校音楽教育研究 : 日本学校音楽教育実践学会紀要. 2013. 17. 142-148
  • A study on the concept of "creativity" in music education: through the interview with elementary school teachers. The Research bulletin of Shujitsu University and Shujitsu Junior College. 2009. 39. 191-203
  • 古山 典子. VI 授業研究においてビデオ記録を授業改善にどう生かしていけばよいか. 学校音楽教育研究 : 日本学校音楽教育実践学会紀要. 2006. 10. 202-202
  • 文献案内「質的研究」を学ぶための文献-方法論を学ぶ-. 音楽教育研究ジャーナル. 2003. 19. 30-34
more...
Books (9):
  • 1人1台端末でみんなつながる!音楽授業のICT活用handbook
    明治図書出版 2022 ISBN:9784183494399
  • Handbook of Music Education Research
    2019
  • 新版教員養成課程小学校音楽科教育法
    教育芸術社 2019
  • 平成26年度~平成29年度科学研究費学術研究助成基金助成金 基盤研究(C)課題番号26381240 研究成果報告書「音楽科教育における教師の評価基盤としての価値体系の解明」
    2018
  • 音楽教育実践学事典
    音楽之友社 2017
more...
Lectures and oral presentations  (64):
  • 小学校教師を対象とした音楽鑑賞経験プログラムの実証研究
    (日本教育実践学会第25回研究大会(佛教大学) 2022)
  • 時代性・地域性とともに生きた小学校教師の事例-基礎・基本と子どもの主体性の「両輪」を探求した教師の語り-
    (第53回日本音楽教育学会オンライン開催(国立音楽大学) 2022)
  • 音楽指導にみる音楽教師のワザ(2)-2名の小学校の熟達教師のワザの分析を中心に-
    (第53回日本音楽教育学会オンライン開催(国立音楽大学) 2022)
  • リコーダー指導にみる音楽教師のワザ-アイトラッカーを用いた視線解析と発話の関連(予備実験)-
    (第52回日本音楽教育学会オンライン大会 2021)
  • Musical activities that incorporate the physical expression
    (2021)
more...
Education (5):
  • 2000 - 2006 東京藝術大学大学院 博士課程 音楽研究科 音楽教育専攻
  • 1999 - 2000 Tokyo University of the Arts
  • 1997 - 1999 Tokyo Gakugei University Graduate School of Education
  • 1995 - 1997 Musashino Academia Musicae
  • 1991 - 1995 Musashino Academia Musicae Department of Music Music Education
Professional career (1):
  • 博士(学術) (東京藝術大学)
Work history (4):
  • 2020/04 - 現在 Fukuyama City University Faculty of Education Professor
  • 2015/04 - 2020/03 Fukuyama City University Faculty of Education
  • 2011/04 - 2015/03 Shujitsu University Faculty of Education
  • 2007/04 - 2011/03 Shujitsu University Faculty of Human Studies
Committee career (7):
  • 2023/08 - 現在 ふくやま芸術文化ホール事業運営委員会 委員長
  • 2015/04 - 現在 ふくやま芸術文化ホール 事業運営委員
  • 2020/04 - 2024/03 日本音楽教育学会 編集委員
  • 2018/12 - 2020/11 日本学術振興会 科学研究費委員会専門委員
  • 2016/04 - 2020/03 日本音楽教育学会 国際交流委員
Show all
Association Membership(s) (5):
THE JAPANESE SOCIETY FOR STUDIES ON EDUCATIONAL PRACTICES ,  THE SOCIETY FOR THE STUDY OF MUSIC EDUCATION HISTORY ,  JAPAN CURRICULUM RESEARCH AND DEVELOPMENT ASSOCIATION ,  JAPAN ASSOCIATION FOR THE STUDY OF SCHOOL MUSIC EDUCATIONAL PRACTICE ,  JAPAN MUSIC EDUCATION SOCIETY
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page