Rchr
J-GLOBAL ID:201501046097506308   Update date: Apr. 18, 2024

KOBAYASHI YUKI

コバヤシ ユウキ | KOBAYASHI YUKI
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Research field  (2): Educational technology ,  Education - general
Research keywords  (4): Educational Technology ,  Using ICT in Class ,  情報活用能力に関する研究 ,  小学校段階におけるプログラミング教育
Research theme for competitive and other funds  (10):
  • 2023 - 2024 教育データの利活用を通じ自己調整能力の育成を意図した授業開発 -1人1台端末を用いて入力する授業の振り返りに着目して-
  • 2022 - 2023 教師の視点カメラを用いた情報活用能力育成の際の指導技術の同定
  • 2021 - 2022 1人1台端末と保護者のスマートフォンを活用したデジタル連絡帳の取組
  • 2018 - 2022 文字認知が困難な児童生徒の公平な学力評価を保証するマルチモーダル問題の開発と評価
  • 2018 - 2021 小学校プログラミング教育に資する組み合わせて活用できる研修パッケージの開発
Show all
Papers (54):
  • A study on the process of meaning generation in the creation of bimodal texts. 2024. 6. 16-23
  • Educational Practices Utilizing the GIGA School Environment in the First Year of Living Environment Studies: A Case Study through Classes in Reading DX School. 2024. 85-97
  • Effects of Class Design Based on Self-paced Learning on Attitude Towards Learning Actively and,Comprehension of Learned Content: Using a digital worksheet that uses a slide application. 2023. 42. 221-234
  • A study of students' consciousness towards the use of a slide-creation application in the classroom for the first time in place of traditional notebooks:A Case study "Body Structure and Functions of animals" in Lower Secondary school Science. 2023. 6. 1-7
  • Yuki KOBAYASHI, Daisuke AKIMOTO, Tadashi INAGAKI, Aritomo IWASAKI, Yukie SATO, Nobuaki SAWA, Yasuhiro MAEDA, Maki YAMAGUCHI, Hiromi WATANABE and Hitoshi NAKAGAWA. Development and Evaluation of Instructional Indicators for Fostering Information Literacy Skills Linked to the Learning Process. 2023. 5. 60-67
more...
MISC (108):
  • 渡辺陽那,小林祐紀. 1人1台端末を活用し家庭学習に取り組むことを前提とした小学校社会科の単元開発. 日本STEM教育学会2024年3月拡大研究会. 2024. 32-34
  • 海老原りん,小林祐紀. 小学校における1人1台端末を活用した家庭学習の類型化. 日本STEM教育学会2024年3月拡大研究会. 2024. 35-36
  • 小林祐紀. GIGA環境を活用した教育実践の現在地. 学習情報研究. 2023. 296. 12-13
  • 諸戸 理,小林祐紀. CMづくりを通して. 学習情報研究. 2023. 296. 24-25
  • 安田早希,小林祐紀. 主体的にアナログとデジタルを選択する天体事象の証明. 学習情報研究. 2023. 296. 34-35
more...
Books (44):
  • 特別支援教育 情報活用能力を育む授業づくり
    明治図書出版 2024 ISBN:9784183557261
  • 体育科教育
    大修館書店 2023
  • 小学校・中学校「撮って活用」授業ガイドブック
    インプレス 2023 ISBN:9784295016144
  • うんこドリル小学1-6年生もっとプログラミング
    文響社 2023 ISBN:9784866515946
  • 教育の方法と技術Ver.2 IDとICTでつくる主体的・対話的で深い学び
    北大路書房 2022 ISBN:9784762832123
more...
Lectures and oral presentations  (1):
  • オンライン授業の可能性と留意点 同時双方向型で反応などを確認
    (教育新聞社2020年9月14日 2020)
Education (4):
  • 2018 - 2021 The University of the Air
  • 2003 - 2005 Kanazawa University Graduate School, Division of Education 学校教育専攻
  • 1999 - 2003 Kanazawa University Faculty of Education 人間環境課程教育情報システムコース
  • 1997 - 1999 三重県立津西高等学校
Professional career (2):
  • 修士(教育学) (Kanazawa University)
  • 博士(学術) (The University of the Air)
Work history (4):
  • 2023/04 - 2025/03 公益財団法人 教科書研究センター 特別研究員
  • 2020/04 - 2024/03 放送大学 客員准教授
  • 2008/04 - 2015/03 石川県金沢市内公立小学校・教諭
  • 2009 - 2014 金沢大学非常勤講師共通教育科目「教師入門」
Committee career (50):
  • 2023/05 - 現在 常陸太田市 常陸太田市GIGA スクール構想推進委員会アドバイザー
  • 2022/04 - 現在 日本教育工学協会(JAET) 理事
  • 2021/01 - 現在 公益財団法人パナソニック教育財団 専門委員
  • 2019/07 - 現在 AI時代の教育学会 理事 年次大会委員長
  • 2019/04 - 現在 NHK for School 教育番組「アクティブ10 しごとーく」(キャリア教育)番組委員 番組委員
Show all
Awards (9):
  • 2023/09 - AI時代の教育学会 AI時代の教育学会第5回年次大会 優秀研究賞 振り返りに学び方への言及を取り入れた小学校算数科の単元開発-振り返りを教育データとして蓄積できる Web アプリを用いた教育実践-
  • 2021/09 - AI時代の教育学会 AI時代の教育学会第3回年次大会 優秀研究賞
  • 2014/07 - 公益財団法人 学習ソフトウェア情報研究センター 第30回学習デジタル教材コンクール「学情研賞」
  • 2014/02 - スズキ教育ソフト キューブ活用コンテスト「活用賞」
  • 2014/02 - 公益財団法人 著作権情報センター 第9回著作権教育実践事例募集「優秀賞・モデル教育賞」
Show all
Association Membership(s) (8):
AI時代の教育学会 ,  Japan Society of Educational Information ,  日本協同教育学会 ,  日本デジタル教科書学会 ,  情報処理学会 コンピュータと教育研究会 ,  日本STEM教育学会 ,  日本教育メディア学会 ,  日本教育工学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page