Rchr
J-GLOBAL ID:201501083885102997
Update date: Feb. 14, 2024
Hisako Nishiyama
Hisako Nishiyama
Affiliation and department:
Research field (4):
Special needs education
, Social psychology
, Educational psychology
, Clinical psychology
Research keywords (6):
管理職のリーダーシップ
, 教育相談コーディネーター,児童生徒支援の専門性リーダーシップ
, キャリアカウンセリング
, 包括的キャリア教育
, 教育相談体制づくり
, スクール・カウンセリング
Research theme for competitive and other funds (7):
Papers (12):
-
HIRAI, Akinobu. NISHIYAMA, Hisako. Implementing a Peer Support Program for Class Management in a 5th Grade - Development of Goal Setting Through Peer Reflection in PS-Group Super Vision -. 2020. 10. 87-93
-
Social Emotional Learning and Facilitators' Role in Psycho-Educational Development in Asia. 2020. 10. 79-86
-
西山久子. 生徒指導学研究 チーム学校と生徒指導-アメリカにおけるスクール・カウンセリングからみた「チーム学校」における多職種の協働. 生徒指導学研究. 2018. 16. 24-31
-
Shuichiro MOCHIMARU, Hisako NISHIYAMA. Peer Support Program to Cultivate Adjustment in Small Elementary School Setting - Focusing on Student Guidance Lessons for 3rd to 6th Graders -. 2017. 66. 1-8
-
Atsunobu HAYASHIDA, Hisako NISHIYAMA. Effectiveness of Classwide Positive Behavior Interventions and Supports(PBIS) for Junior High School Students in Japan. 2017. 66-4. 125-133
more...
MISC (35):
-
監訳, 石隈利紀, 翻訳, 飯田順子, 池田真依子, 西山久子, 渡辺弥生, 相樂直子. 新型コロナウイルス(COVID-19)について子どもに話す. 日本学校心理学会Website. 2020
-
WATANABE, Yoshiyuki. NAKAYAMA, Naoki. NISHIYAMA, Hisako, NOTOMI, Keiko. Trends to Implement Information and Communication Technology in School Setting. 2020. 10. 275-280
-
西山久子. チーム学校:教育相談コーディネーターを中心に-海外における児童生徒への支援の専門性の検討. 指導と評価12月号. 2019. 65. 12. 6-8
-
西山久子. 日本学校心理士会2018年度大会/ISPA2018Tokyo概要. 日本学校心理士会年報. 2019. 11. 114-132
-
有本美佳子, 池上詠子, 篠倉麻美, 納富恵子, 西山久子. 合理的配慮の提供に向けた教職員の専門性向上への取組. 福岡教育大学大学院教職実践専攻年報. 2019. 9. 303-310
more...
Books (24):
-
7章 一次的援助サービスが定着する学校づくり, チーム学校での効果的な援助 : 学校心理学の最前線
ナカニシヤ出版 2018 ISBN:9784779513091
-
必携:生徒指導・教育相談-生徒理解から学校危機予防まで
北樹出版 2018
-
第4部 世界の学校運営・学校事務体制 第1章 アメリカ合衆国の学校運営・学校事務体制 「世界の学校と教職員の働き方 : 米・英・仏・独・中・韓との比較から考える日本の教職員の働き方改革」
学事出版 2018 ISBN:9784761923822
-
「学校教育相談の理論と実践」(藤原忠雄・大野精一編著) 第8章第1項 学校教育相談の校内体制と活動の全体像(分担執筆)
あいり出版 2018
-
学校心理学ハンドブック(第2版)「チーム」学校の充実をめざして
教育出版 2016
more...
Lectures and oral presentations (92):
-
ピア・サポート(PS)プログラムを取り入れたよりよい人間関係を築く学級集団づくりの研究 -児童の関わり合う力と若年層教諭の指導力の向上に着目して-
(日本学校心理学会 第21回千葉大会 2019)
-
私学における特別支援教育の可能性
(日本LD学会第28回大会 2019)
-
特別支援教育の推進を担う通常学級の中堅教員の育成
(日本LD学会第28回大会 2019)
-
合理的配慮提供を促進する取組-校長のリーダーシップとミドルリーダーによる支援の展開-
(日本特殊教育学会第67回大会 2019)
-
PSPを取り入れた学級集団づくりの研究-PSグ ループスーパービジョンでの振り返りを活かした目標設定を通して-
(日本ピア・サポート学会 第18回総会・研究大会(高知大会) 2019)
more...
Works (8):
-
五つの領域で教育相談のプログラムづくり (特集 教育相談担当になって、最初にすること)
西山久子 2020 -
-
A Staged Implementation of School Adjustment Support Assisted by"School Adjustment Support Coordinator"- Trial Team Support for Regular Class Elementary School Student with Support Needs-
Hisako Nishiyama 2013 -
-
Comprehensive School Counseling in Hong Kong - Educational Reform of Hong Kong Educational Bureau to Enrich Teacher Training System -
Hisako Nishiyama 2012 -
-
Building systematic team support in a large elementary school
Hisako Nishiyama 2012 -
-
A practical training for leader teachers in graduate courese of guidance and school counseling ~ What did the teachers learn through training in the special needs class of attached promary school ? ~
Hisako Nishiyama 2011 -
more...
Professional career (4):
- 博士(学校教育学) (兵庫教育大学)
- カウンセリング学修士 (米国カリフォルニア州立大学ソノマ校カウンセリング研究科スクールカウンセリング専修)
- 教育学修士 (岡山大学)
- MA in Counseling(Pupil Personnel Services Track)
Work history (3):
- 2009/04 - 2019/03 福岡教育大学 大学院教育学研究科 教職実践講座 教授
- 2007/04 - 2009/03 Lecturer
- 1998/08 - 1999/01 米国カリフォルニア州ローナートパーク市ランチョコタテ高校 ガイダンス・カウンセリング 専任スクールカウンセラー
Committee career (10):
- 2019/04 - 現在 日本学校心理士会 国際交流委員
- 2019/04 - 現在 日本学校心理士会 常任幹事
- 2019/04 - 現在 日本心理学会 編集委員
- 2018/04 - 現在 日本学校心理学会 常任理事・編集副委員長
- 2018/04 - 現在 日本学校心理士会 常任編集委員
- 2018 - 現在 企画・調査研究委員会 エビデンスに基づく国立大学教員養成の将来像検討WG 調査研究グループB 教員養成・研修の高度化 委員
- 2013/04 - 現在 日本ピアサポート学会 国際交流委員長
- 2013/04 - 現在 日本ピアサポート学会 常任理事
- 2014/04 - 2018/03 日本学校心理学会 理事・広報委員
- 日本学校教育相談学会
Show all
Awards (1):
- 2012/02 - The NASP(National Association of School Psychologists) Presidential Award 2011-2012
Association Membership(s) (12):
アメリカスクールカウンセリング協会
, 日本学校教育相談学会
, 日本教育心理学会
, 日本ピアサポート学会
, 日本心理臨床学会
, 日本学校心理学会
, 日本心理学会
, 日本学校心理士会
, 国際学校心理学会
, アメリカスクールサイコロジスト協会
, 日本カウンセリング学会
, 日本キャリア教育学会
Return to Previous Page