Rchr
J-GLOBAL ID:201601000055429204   Update date: Jan. 30, 2024

Ozeki Tatsuya

オオゼキ タツヤ | Ozeki Tatsuya
Affiliation and department:
Research field  (1): Education - general
Research keywords  (3): Dialogue ,  Culture ,  Hermeneutics
Research theme for competitive and other funds  (7):
  • 2022 - 2025 他者の視点から学ぶための教養教育に関する研究
  • 2020 - 2024 「学び続ける教員」の基盤の育成を志向する教員養成スタンダードの開発的研究
  • 2020 - 2023 ベルン師範学校出身教授J・イッテンの発想法教育学とワイマール期実験学校教育学受容
  • 2019 - 2022 公共圏を形成するための教養教育に関する研究
  • 2015 - 2018 学習者の問いを喚起する教養教育の理論と実践に関する研究
Show all
Papers (31):
  • OZEKI Tatsuya. General Education for Learning to Understand from the Position of the Other: A Philosophical Hermeneutic Perspective. 2022. 60. 1-10
  • 別惣淳二, 大関達也. 子どもとの相互作用の中で成長する教師-教員養成課程における4年次生の教師像と資質能力の分析から-. 教育学研究紀要. 2021. 66. 668-679
  • OZEKI Tatsuya, YOSHIKUNI Hideto, HIRANO Ryo, TANIGICHI Sachiko, ONO Taro, KIKUCHI Kan, HYO Ki. "Manualization" in School Education: Comparing Manual and Kata. 2020. 57. 1-14
  • 別惣淳二, 大関達也. 教員養成課程における学生の教師像の形成過程に関する研究-学部3年次生が見習いたい教師の行動や考え方の分析から-. 教育学研究紀要. 2020. 65. 150-160
  • Tatsuya Ozeki. Beyond Dualism of Culture and Competencies: An Essay on Re-relating Contents of Knowledge to Its Form. Forum on Modern Education. 2019. 28. 25-31
more...
MISC (5):
  • 大関達也. 書評 鈴木幹雄『20世紀ドイツにおける造形表現研究と発想法教育学-シュトゥットガルト、バウハウス、イッテンの系譜-』について』. 教育実践方法学研究. 2021. 6. 1. 65-65
  • 大関達也. 関西研究大会報告. ディルタイ研究. 2019. 30. 45-49
  • 大関 達也. 書評 池田全之著『ベンヤミンの人間形成論 : 危機の思想と希望への眼差し』. 近代教育フォーラム. 2016. 25. 25. 211-213
  • 大関 達也. 書評 クラウス・モレンハウアー著 眞壁宏幹・今井康雄・野平慎二訳『回り道 : 文化と教育の陶冶論的考察』. 教育哲学研究. 2013. 108. 133-138
  • 大関 達也. 矢野智司・鳶野克己編, 『物語の臨界-「物語ること」の教育学』, 世織書房, 2003年3月, 2800円. 近代教育フォーラム. 2004. 13. 13. 307-310
Books (9):
  • 教育的関係の解釈学
    東信堂 2019
  • 教育思想事典 増補改訂版
    勁草書房 2017
  • 「特別の教科 道徳」が担うグローバル化時代の道徳教育
    北大路書房 2016
  • 教員養成スタンダードに基づく教員の質保証-学生の自己成長を促す全学的学習支援体制の構築-
    ジアース教育新社 2012
  • 教育的思考の作法4 道徳教育の可能性-徳は教えられるか-
    福村出版 2012
more...
Lectures and oral presentations  (3):
  • Education as the Response to the New Beginnings: Reflections on the Experiences with COVID-19 Pandemic
    (The 9th China-Japan Teacher Education Conference 2021)
  • Beyond the Crisis of Learning Communities: Introduction to the Japanese Experience with COVID-19 in Schools and Universities
    (2020 GINUE International Symposium. Future of Schooling and Teacher Education in the Context of Remote Teaching 2020)
  • 学び続ける教師を支援するための教育学研究の課題-解釈学の新たな展開可能性の観点から-
    (日本教育学会第79回大会公開シンポジウムI「教師教育と教育学研究の新たな課題」 2020)
Education (3):
  • 2000 - 2004 Hiroshima University Graduate School of Education
  • 1998 - 2000 Hiroshima University Graduate School of Education
  • 1994 - 1998 Hiroshima University School of Education
Professional career (1):
  • 博士(教育学) (広島大学)
Work history (4):
  • 2020/04 - 現在 Hyogo University of Teacher Education Graduate School of Education
  • 2011/04 - 2020/03 Hyogo University of Teacher Education Graduate School of Education Associate Professor
  • 2005/04 - 2011/03 Hyogo University of Teacher Education Graduate School of Education Lecturer
  • 2004/04 - 2005/03 Hiroshima University Graduate School of Education Assistant
Committee career (2):
  • 2017/04 - 現在 日本ディルタイ協会 理事
  • 2020/04 - 2021/03 西脇市生涯学習推進計画策定会議 会長
Association Membership(s) (7):
日本教育実践方法学会 ,  THE CHUGOKU-SHIKOKU SOCIETY FOR THE STUDY OF EDUCATION ,  THE JAPANESE SOCIETY FOR THE STUDY ON TEACHER EDUCATION ,  日本ディルタイ協会 ,  HISTORY OF EDUCATIONAL THOUGHT SOCIETY ,  PHILOSOPHY OF EDUCATION SOCIETY OF JAPAN ,  JAPANESE EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page