Rchr
J-GLOBAL ID:201601019110740537   Update date: Mar. 29, 2024

Miura Yui

ミウラ ユイ | Miura Yui
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Research field  (1): Linguistics
Research keywords  (5): 実験語用論 ,  プロソディ ,  言語発達 ,  語用論 ,  自閉スペクトラム症
Research theme for competitive and other funds  (23):
  • 2023 - 2028 隠れた障害である言語発達障害と社会認知発達との関係性解明:二次障害を防ぐために
  • 2019 - 2024 児童期における関係特性的な「怒り」・「悲しみ」理解と調整の発達
  • 2019 - 2023 An exploratory study on evaluating elementary school students' performance of English by using assessment rubrics
  • 2018 - 2023 多言語環境における学習言語の発達: 家庭言語の役割に着目した縦断的実証研究
  • 2018 - 2023 自閉症を中心とした発達障害児の音韻体系の言語学・音声学的研究
Show all
Papers (17):
more...
MISC (3):
  • 三浦優生. 書評: 時本真吾(著)『あいまいな会話はなぜ成立するのか』(岩波科学ライブラリー),2020,東京:岩波書店. 語用論研究. 2022. 23. 68-74
  • 三浦優生, 角田麻里, 苅田知則, 中山晃. 児童の特性を理解する. 英語教育. 2014. 63. 1. 54-56
  • ASD children's difficulties in language use : focusing on speech prosody. 2011. 47. 120-127
Books (4):
  • 知的障害教育領域認知機能・知的機能の困難への対応
    Kenpakusha 2021 ISBN:9784767921259
  • 発達科学ハンドブック第10巻:自閉スペクトラムの発達科学
    新曜社 2018 ISBN:9784788515765
  • 自閉スペクトラムと社会性に課題のある思春期のためのSSTガイド:PEERSトレーナーマニュアル
    金剛出版 2018 ISBN:4772416609
  • 自閉症という謎:研究最前線報告
    小学館. 2013 ISBN:4098251833
Lectures and oral presentations  (37):
  • ASD児における取り立て助詞に基づく語用論的推論
    (日本発達心理学会第35回大会)
  • Autistic Children’s Interpretation of Japanese Focus Particles
    (The Japanese Society for Language Sciences 24th Annual International Conference (JSLS2023))
  • Association between Autistic Traits and Academic Performance in University EFL Courses.
    (INSAR 2023 Annual Meeting)
  • ASD児における取り立て助詞ハの解釈とプロソディによる影響
    (日本発達心理学会第34回大会)
  • 取り立て詞を伴う発話の含意理解の発達
    (第15回動的語用論研究会 2022)
more...
Education (4):
  • 2007 - 2010 京都大学大学院 理学研究科
  • 2004 - 2006 International Christian University Graduate School, Division of Education
  • 1999 - 2004 International Christian University College of Liberal Arts Division of Languages
  • 2002 - 2003 University College London Department of Linguistics and Phonetics
Work history (9):
  • 2019/04 - 現在 Ehime University Institute for Education and Student Support Associate Professor
  • 2016/04 - 現在 Kanazawa University Research Center for Child Mental Development Visiting Researcher
  • 2016/04 - 2019/03 Ehime University Institute for Education and Student Support Senior Assistant Professor
  • 2012/04 - 2016/03 Osaka University United Graduate School of Child Development Assistant Professor
  • 2011/03 - 2016/03 Kanazawa University Research Center for Child Mental Development Assistant Professor
Show all
Committee career (5):
  • 2022/07 - 現在 日本言語科学会 運営委員
  • 2013/01 - 現在 日本心理学会幼児言語発達研究会 幹事
  • 2022/05 - 日本コミュニケーション障害学会 第48回学術講演会大会委員
  • 2019/01 - 2020/12 日本発達心理学会 『発達心理学研究』編集委員
  • 2014/05 - 日本コミュニケーション障害学会 第40回学術講演会大会委員
Awards (2):
  • 2013 - 博報児童教育振興会 第7回児童教育実践についての研究助成事業 優秀賞 広汎性発達障害児の音声による社会的認知
  • 2008 - The 11th International Association for the Study of Child Language Student Award Understanding of speaker certainty by children with autism: based on prosodic and lexical cues
Association Membership(s) (5):
THE JAPAN SOCIETY OF LOGOPEDICS AND PHONIATRICS ,  JAPANESE SOCIETY FOR LANGUAGE SCIENCES ,  THE PRAGMATICS SOCIETY OF JAPAN ,  JAPANESE ASSOCIATION OF COMMUNICATION DISORDERS ,  JAPAN SOCIETY OF DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page