Rchr
J-GLOBAL ID:201701020196407822
Update date: Feb. 01, 2024
Matsushima Mitsuru
マツシマ ミツル | Matsushima Mitsuru
Affiliation and department:
Research field (1):
Primary/secondary education and curricula
Research keywords (3):
数学教育におけるEquityの実現
, 対話による数学学習
, 数学教育学
Research theme for competitive and other funds (10):
- 2022 - 2026 Interdisciplinary research for developing a platform oriented toward inclusive science and mathematics education
- 2022 - 2026 Research on class culture that fosters co-agency through dialogue in mathematics learning
- 2020 - 2024 社会的実践を志向する学習領域「数理科学」の構築に関する総合的研究
- 2019 - 2022 対話の相互作用モデルの構築と数学学習を深める授業デザイン原則の抽出の往還
- 2016 - 2020 Comprehensive study on construction of mathematical science education based on design science in school education
- 2017 - 2019 すべての子どもが算数・数学学習を深める算数・数学の授業デザインの理論と実践の往還
- 2017 - 2018 算数・数学の接続における中1ギャップの軽減を目指した小学校高学年時における演繹的推論の力の育成に関する研究
- 2013 - 2014 算数・数学教育におけるジグソー学習法の授業デザインに関する研究
- 2010 - 2011 算数を協定的に創り上げていく段階における創造過程モデルに関する研究
- 2005 - 2006 算数の本質に迫る「問い」を連鎖的に生み出す算数的活動と評価に関する実証的研究
Show all
Papers (23):
-
松島充. 比例的推論の基礎の形成に関わる活動 - 身体化認知の視点から見た小学校低学年の音楽科と生活科 -. 日本科学教育学会年会論文集47. 2023. 99-102
-
Mitsuru Matsushima, Daisuke Ishikawa, Keiichi Nishimura3. STATISTICAL PROBLEM SOLVING BASED ON CHILDREN’S VALUES IN MATHEMATICAL SCIENCES EDUCATION. The 21th International Conference on the Teaching of Mathematical Modelling and Applications. 2023. 90-90
-
松島充;上田凜太郎;西村圭一. 数理科学教育における生徒の「合意形成」の様相:Ethics を視座として. 春期研究大会論文集. 2023. 11. 395-395
-
Curriculum models of Mathematical Science Education on school education: Referring disciplinary models of approach for STEM education & discipline concepts by Schwab. J. 2022. 62. 3・4. 15-28
-
Mitsuru Matsushima. Appropriation mediates between social and individual aspects of mathematics education. 14th International Congress on Mathematical Education, TSG56. 2021. 1-4
more...
MISC (38):
-
松島充. 現象学的手法を用いた学級文化の分析:長期的な関与観察による事例研究. 日本数学教育学会「第55回秋期研究大会発表集録」. 2022. 55. 49-52
-
影山和也, 松島充. 数学教育研究におけるインクルーション概念の浸食. 日本数学教育学会「第55回秋期研究大会発表集録」. 2022. 55. 337-340
-
Philosophy of Mathematical Science Education Oriented to Social Practice:From the Perspective of Democracy and Citizenship. 2022. 46. 91-94
-
Formation of the Basis of Proportional Reasoning from the Perspective of Embodied Cognition: A Case Study of Five-Year-Old Children. 2022. 46. 191-194
-
松島 充. 民主主義を実現する数学教育:数理科学的意思決定の視座から. 日本数学教育学会「第54回秋期研究大会発表集録」. 2021. 54. 73-76
more...
Books (12):
-
子どもの「問い」を生かす算数授業:「静岡」からの発信
静岡新聞社 2023 ISBN:9784783880738
-
教材研究×算数 大事なことがまるっとわかる超実践ガイド 小学校
明治図書 2023 ISBN:9784184813250
-
Handbook of Jugyou Kenkyu in Mathematics Education -Resource for Lesson Study-
2021
-
Tips for creating an inclusive math class
2021
-
改訂新版 講座 算数授業の新展開第3学年
東洋館出版社 2019
more...
Lectures and oral presentations (8):
-
Toward for Constructing the Didactics of Mathematics Originating from Japan: In a Case of Scientific Research of ‘Grundvorstellungen’ in Modelling
(10th International Conference of Research on Mathematics and Science Education 2022)
-
Classroom Culture to Realize Equity in Mathematics Education
(2022)
-
算数・数学に学びにくさのある子どもへの支援と配慮
(教科教育学・心理学・日本語教育の視点からインクルーシブな学びを考える(2) EVRI定例オンラインセミナ-講習会84 2021)
-
専有の視点から見た学習共同体と個の学習者のずれ
(第45回年会 2021)
-
数学教育におけるEquityに関する研究動向
(全国数学教育学会第51回研究発表会 2019)
more...
Education (3):
- 2012 - 2015 Aichi University of Education
- 2010 - 2012 Shizuoka University
- 1993 - 1997 Tokoha University
Professional career (2):
- 博士(教育学) (愛知教育大学・静岡大学)
- 教職修士(専門職) (静岡大学)
Work history (4):
- 2023/04 - 現在 香川大学 教育学部 数学講座 教授
- 2017/04 - 2023/03 Kagawa University Faculty of Education
- 2013/04 - 2017/03 Hiroshima University
- 1997/04 - 2013/03 静岡県公立小学校・中学校・特別支援学校, 教諭
Committee career (3):
- 2022/07 - 現在 日本科学教育学会 編集委員
- 2010/10 - 現在 日本数学教育学会 出版部幹事
- 2021/04 - 2023/06 全国数学教育学会 理事・若手研究支援委員会委員
Awards (1):
- 2013/11 - 日本数学教育学会 学会賞(大学院生研究奨励部門)
Association Membership(s) (4):
日本数学教育学会
, 全国数学教育学会
, 日本科学教育学会
, 日本教科教育学会
Return to Previous Page