Rchr
J-GLOBAL ID:201701021274508556   Update date: Feb. 01, 2024

Nakajima Emiko

ナカジマ エミコ | Nakajima Emiko
Affiliation and department:
Research field  (2): Special needs education ,  Clinical psychology
Research keywords  (2): 臨床心理学 ,  特別支援教育
Research theme for competitive and other funds  (5):
  • 2021 - 2024 眼球運動計測による読み書き困難児の視覚情報処理過程の検討
  • 2018 - 2022 Development of Assessment for executive functions and assessment-based intervention for children with learning disabilities: Concerning Shifting ability.
  • 2019 - 2021 Research on analysis eye movements in visual processing of Kanji and teaching methods of Kanji for children with reading and writing difficulties.
  • 2017 - 2019 The study about assessment of reading and writing difficulties.
  • 2014 - 2017 Assessment of Executive functions and clinical practice for children with learning difficulties
Papers (26):
  • The role of universal design of the regular classroom management and teaching. 2023. 8. 25-31
  • Shukichi Era, Tomoko Nishida, Emiko Nakajima. Prefrontal Blood Flow Alteration During Trail Making Test with Near-Infrared Spectroscopy(Part2):On Planned Connections Subtest in the DN-CAS. 2022. 45. 41-48
  • 惠羅修吉, 中島栄美子. 算数・数学の学習困難を主訴とする症・中学生を対象とした数概念の評価方法に関する検討. 香川大学教育学部研究報告. 2020. 3. 49-56
  • Musashi H, Yamamoto,K, Nakajima E, Tokunaga C, Yokoyama,Y. The Enforcement Situation and Issues oh the Learning Instruction Project on the Resource Room "Subaru". Memoirs of the faculty of education Kagawa University Part 1. 2018. 150. 95-104
  • Yamamoto,O, Musashi H, Nakajima E. Guidance for the child showing difficulties in interpersonal relationships to increase awareness of his behavior. Bulletin of Educational Research and Teacher Development of Kagawa University. 2018. 37. 81-92
more...
MISC (2):
  • 田中栄美子. 得意な認知能力を活用した漢字の習得. 実践障害児教育. 2013. 第41巻. 2号. 20-23
  • 田中栄美子. 漢字の習得に困難のある小学校高学年児童の指導:方略の獲得と自発的使用を目指したアプローチ. 平成18~22年度文部科学省特別支援教育研究経費「特別支援教育促進事業」成果報告書. 2011. 95頁~99頁
Books (4):
  • 発達障害に関する教職員等の理解啓発・専門性向上事業:教職員育成プログラム開発事業成果報告書
    2017
  • 平成27年度発達障害の可能性のある児童生徒に対する早期支援・教職員の専門性向上事業:発達障害に関する教職員育成プログラム開発事業成果報告書
    2016
  • エッセンシャル特別支援教育コーディネーター
    大学教育出版 2011
  • 子どもの対人スキルサポートガイド-感情表現を豊かにするSST-
    金剛出版 2007
Lectures and oral presentations  (9):
  • 香川県下の通級指導教室における指導形態と内容ならびに連携に関する現状
    (日本LD学会第25回大会 2016)
  • 「すばる方式幼児用社会性チェックリスト」の有効性の検討
    (日本LD学会大23回大会 2014)
  • 幼児期における「気になる子」の実態把握と支援の視点について
    (日本LD学会第22回大会 2013)
  • WISC-III知能検査からみた境界線知能から軽度知的障害の子どもの認知特性
    (日本LD学会第21回大会 2012)
  • 幼児期における「気になる子」の実態把握について:定型発達児の社会性との比較から
    (日本LD学会第21回大会 2012)
more...
Education (2):
  • - 2005 Kagawa University Graduate School of Education
  • - 2003 Kagawa University Faculty of Education School Teacher Training Courses
Professional career (1):
  • 修士(教育学) (香川大学)
Work history (5):
  • 2015 - 現在 Kagawa University Faculty of Education
  • 2012 - 2015 Kagawa University Faculty of Education
  • 2006 - 2012 Kagawa University Faculty of Education
  • 2005 - 2006 Kagawa University
  • 2005 - 2006 NTT西日本高松診療所 心療内科 非常勤心理士
Association Membership(s) (4):
日本心理臨床学会 ,  日本LD学会 ,  日本教育心理学会 ,  日本認知・行動療法学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page