Rchr
J-GLOBAL ID:201801006799679244   Update date: Mar. 28, 2024

Ikeda Toshikazu

イケダ トシカズ | Ikeda Toshikazu
Affiliation and department:
Research field  (2): Primary/secondary education and curricula ,  Science education
Research theme for competitive and other funds  (9):
  • 2014 - 2019 モデルを志向した算数・数学の垂直カリキュラムの開発
  • 2010 - 2014 モデル主義に基づく数学教育の展開
  • 2006 - 2010 数学的活動のバランスを重視した中学校数学科カリキュラムの開発
  • 2006 - 2006 平成17年度神奈川県公立中学校における学習評価と学習状況調査結果との相関に関する研究
  • 2003 - 2006 数学的モデリングを意図した授業の構成原理とカリキュラム開発に関する研究
Show all
Papers (93):
  • Toshikazu Ikeda, Max Stephens. Pre-service Teachers' Perceptions of Modelling Education. Researching Mathematical Modelling Education in Disruptive Times. 2024
  • Akihiko Saeki, Masafumi Kaneko, Takashi Kawakami, Toshikazu Ikeda. In-Service Teachers’ Transformation of a Mathematised Task into Modelling Tasks. Advancing and Consolidating Mathematical Modelling. 2023. 241-257
  • Gloria Ann Stillman, Toshikazu Ikeda, Stanislaw Schukajlow, Jussara de, Loiola Araujo, Jonas Bergman Arleback. Survey of Interdisciplinary Aspects of the Teaching and Learning of Mathematical Modelling in Mathematics Education. Advancing and Consolidating Mathematical Modelling. 2023. 21-41
  • Toshikazu Ikeda, Max Stephens. Identifying some key characteristics of an integrated approach to teaching modelling. Quadrante 30 ( 1 ). 2021. 267-284
  • Toshikazu Ikeda, Max Stephens. Investigating Pre-service Teachers’ Experiences with the “A4 Paper Format” Modelling Task. Mathematical Modelling Education in East and West. 2021. 293-304
more...
MISC (10):
  • 池田 敏和. フロントライン教育研究 算数科における数学的モデリングの研究. 初等教育資料. 2015. 924. 68-71
  • Efforts in 2013 and 2014 within the Department of School Education. 2015. 6. 12-13
  • Assembly : Discussion about Objectives of Mathematics Curriculum and Mathematical Activities : Proposals for Revising National Course of Study of Mathematics. Journal of Japan Society of Mathematical Education. Mathematical education. 2015. 97. 5. 21-37
  • Assembly : Discussion about Objectives of Mathematics Curriculum and Mathematical Activities : Proposals for Revising National Course of Study of Mathematics. Journal of Japan Society of Mathematical Education. Mathematical education. 2015. 97. 6. 13-29
  • KANAMOTO Yoshimichi, OKUBO Kazuyoshi, IKEDA Toshikazu, AOYAMA Kazuhiro, MATSUZAKI Akio. Directions and Problems for Revising National Course of Study of Mathematics Curriculum Development Working Group of JSME. Journal of Japan Society of Mathematical Education. Mathematical education. 2014. 96. 11. 10-21
more...
Books (21):
  • イラスト図解ですっきりわかる算数
    東洋館出版社 2023 ISBN:9784491043654
  • これからの算数科教育はどうあるべきか
    東洋館出版社 2023 ISBN:9784491053851
  • 板書で見る全単元・全時間の授業のすべて : 数学
    東洋館出版社 2022 ISBN:9784491047782
  • 板書で見る全単元・全時間の授業のすべて : 数学
    東洋館出版社 2022 ISBN:9784491047799
  • 板書で見る全単元・全時間の授業のすべて : 数学
    東洋館出版社 2022 ISBN:9784491047805
more...
Lectures and oral presentations  (42):
  • Reconsidering the Role and Characteristics of Models in Mathematics Education
    (2013)
  • A Teaching Experiment in Modelling through Reduction Methods: Intended as a Bridge to later Trigonometric Methods
    (2011)
  • Pedagogical Reflections on the Role of Modelling in the Teaching of Mathematics
    (2011)
  • 指導系列としての問題解決はいかに?-数学二類「測量」「三角形と三角関数」の指導系列を手掛かりに-
    (日本数学教育学会 2010)
  • 数学的モデリングと数学的知識の構成
    (日本科学教育学会 2009)
more...
Education (2):
  • - 1988 Yokohama National University Graduate School, Division of Education
  • - 1986 Yokohama National University Faculty of Education
Professional career (2):
  • 博士(教育学) (早稲田大学)
  • 修士(教育学) (横浜国立大学)
Work history (1):
  • 2017/04 - 現在 Yokohama National University College of Education
Committee career (13):
  • 2019/08 - 現在 数学的モデリング・応用の国際教師集団
  • 2015/04 - 現在 神奈川県数学教育研究会連合会 会長
  • 2010/09 - 現在 日本数学教育学会理事 常任理事
  • 2001 - 現在 日本数学教育学会渉外部 渉外部
  • 2005/08 - 2017/07 数学的モデリング・応用の国際教師集団 国際組織委員
Show all
Awards (2):
  • 2017 - 日本数学教育学会 日本数学教育学会学会賞(学術研究部門)
  • 1999 - 科学教育研究奨励賞
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page