Rchr
J-GLOBAL ID:201801020457557808   Update date: Sep. 03, 2022

Naoki Kuwabara

クワバラ ナオキ | Naoki Kuwabara
Research field  (2): History of thought ,  Philosophy and ethics
Research theme for competitive and other funds  (7):
  • 2011 - 人文主義教育の歴史
  • 1988 - 道徳・倫理・宗教教育の倫理学的意義
  • The meaning of virtue-ethics
  • The meaning of the concept of person
  • The ethics of Thomas Aquinas
Show all
Papers (134):
  • 桑原,直巳. 神の世界内在と恩恵-トマス・アクィナス恩恵論の全体像-. 『哲学・思想論集』. 2019. 44. 1-17
  • 桑原,直巳. イエズス会人文主義教育と女子教育修道会-聖心会を中心に-. 『倫理学』. 2019. 35. 1
  • 桑原,直巳. イエズス会人文主義教育と女子教育修道会-聖心会を中心に-. 『倫理学』. 2019. 35. 1-21
  • 桑原, 直巳. 第二バチカン公会議とイエズス会-社会正義の問題を中心に-. 哲学・思想論集. 2018. 43. 1-21
  • Kuwabara, Naoki. 適応主義の源泉としてのイエズス会修辞学教育. 倫理学. 2018. 34. 1-21
more...
Books (19):
  • キリシタン時代とイエズス会教育-アレッサンドロ・ヴァリニャーノの旅路-
    知泉書館 2017 ISBN:9784862852540
  • 愛の探究
    三重大学出版会 2017 ISBN:9784903866390
  • 中世における信仰と知
    知泉書館 2013
  • 因果の探究
    三重大学出版会 2013
  • イスラーム哲学とキリスト教中世II実践哲学
    岩波書店 2012
more...
Lectures and oral presentations  (19):
  • 倫理学における「共同体論」
    (オリエンス・セミナー第103回 2019)
  • 「道徳」を内包する「宗教」
    (第1回聖心女子大学宗教科教育研究会 2018)
  • 世界肯定の神学としてのトマス・アクィナス恩恵論
    (日本カトリック神学会第30回 学術大会 2018)
  • 東方キリスト教の伝統とトマス・アクィナスにおけるキリスト論
    (第 18 回東方キリスト教学会大会 シンポジウム 受肉と神化をめぐって -自らの問題として問い披く- 提題 2018)
  • 適応主義の源泉としてのイエズス会修辞学教育
    (科研費共同研究「カトリック系人文主義教育と日本」・日本カトリック教育学会 特別企画II共催 第五回シンポジウム 2018)
more...
Works (2):
  • βασλειον
    桑原, 直巳 1992 -
  • (翻訳)バシレイオス「修導土久規定」中世思想原典集成(平凡社)第2巻所処
    桑原, 直巳 1992 -
Committee career (11):
  • 2014/03 - 現在 特任連携会員
  • 2013/09 - 現在 日本カトリック教育学会 会長
  • 2011 - 現在 中世哲学会 理事
  • 2009 - 現在 東方キリスト教学会 理事
  • 2008 - 現在 筑波大学哲学・思想学会 編集委員長
Show all
Association Membership(s) (8):
THE JAPANESE SOCIETY FOR ETHICS ,  THE JAPAN SOCIETY OF CHRISTIAN STUDIES ,  日本カトリック神学会 ,  THE NATIONAL SOCIETY FOR THE STUDY OF CATHOLIC EDUCATION ,  東方キリスト教学会 ,  THE PHILOSOPHICAL ASSOCIATION OF JAPAN ,  The Japanese Society of Medieval Philosophy ,  University of Tsukuba Philosophical Association
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page