Rchr
J-GLOBAL ID:201901019021462665   Update date: Feb. 01, 2024

Nagata Shigefumi

Nagata Shigefumi
Research field  (1): Primary/secondary education and curricula
Research keywords  (3): 社会科地理教育 ,  市民性教育 ,  ESD
Research theme for competitive and other funds  (16):
  • 2022 - 2025 世界遺産等の多元的な価値を伝え合い国際社会への参画意識を高めるESD授業の開発
  • 2022 - 2025 地域活性化に向けた観光まちづくりを考える地理を核としたESD授業の開発
  • 2021 - 2025 力強いペダゴギーを組み込んだケイパビリティ論の拡張による教科教員養成国際共同研究
  • 2019 - 2022 The Development of An ESD Class Model for Enhancing Students Mutual Cross-Cultural understanding through Exchanging Thoughts on Values of The Regional Cultural Heritages and the World Heritage Sites
  • 2019 - 2022 Development of the geography lesson as ESD for thinking about regional invigoration mutually based on rediscovery and new recognition of tourism resources
Show all
Papers (28):
  • 金野誠志, 永田成文, 山内雅博. 文化遺産への価値対応について考えるESD授業モデルの開発と検証-世界文化遺産と世界遺産ではない文化遺産を対照する遠隔授業を基にして-. 日本教育大学協会研究年報. 2023. 41. 75-86
  • 永田 成文. 異文化理解を深める地理ESD授業プログラムの開発-世界遺産の顕著な普遍的価値の伝達を通して-. 地理教育研究. 2023. 32. 1-10
  • 永田 成文. 地域活性化に向けて観光資源の活用を考える地理ESD授業-他地域と伝え合う活動を通して-. 地理教育研究. 2022. 31. 1-10
  • 永田 成文. 持続可能性に基づいたESDとしての地理的探究による中等地理授業-オーストラリアNSW州の環境単元を手がかりに-. 社会系教科教育学研究. 2020. 32号. 1-10
  • NAGATA Shigefumi. Prospect to the Future Geography Education by Establishment of a Compulsory Subject "Integrated Geography". Geographical Space. 2020. 12. 3. 179-191
more...
MISC (31):
  • 永田成文, 石田智洋. 広い土地の農作業における機械使用の必要性に気付く生活科の授業-地域の人々との協働によるさつまいもづくりを通して-. 三重大学教育学部研究紀要. 2022. 73. 297-306
  • 生活文化の多様性からみた東南アジア・オセアニアの地理授業. 2021. 69. 1. 78-85
  • 永田, 成文, 石田, 智洋, Nagata, Shigefumi, Ishida, Tomohiro. Social studies lesson in elementary school leading to understanding the situation of city through life experience:Focusing on the characteristic electric lights of cities. 三重大学教育学部研究紀要 自然科学・人文科学・社会科学・教育科学・教育実践 = Bulletin of the Faculty of Education, Mie University. Natural Science, Humanities, Social Science, Education, Educational Practice. 2021. 72. 263-272
  • 永田 成文. 生活科教育法における教育実践力を高める大学たんけん支援. 三重大学教育学部研究紀要. 2020. 71. 397-406
  • 永田, 成文, Nagata, Shigefumi. The effect of reporting the regional issues to a foreign country in integrated study as education for sustainable development: from a viewpoint to enhance the awareness of social participation. 三重大学教育学部研究紀要 自然科学・人文科学・社会科学・教育科学・教育実践 = Bulletin of the Faculty of Education, Mie University. Natural Science, Humanities, Social Science, Education, Educational Practice. 2019. 70. 373-380
more...
Books (32):
  • 板書&展開例でよくわかる主体的・対話的で深い学びでつくる365日の全授業 中学校地理
    明治図書 2023 ISBN:9784185291200
  • つまずきから授業を変える! 高校地理「PDCA」授業&評価プラン
    明治図書 2022 ISBN:9784183896353
  • 中学校社会 「主体的学習に学習に取り組む態度」の学習評価
    明治図書 2022 ISBN:9784182318382
  • 教育学のグラデーション
    ナカニシヤ出版 2022 ISBN:9784779516573
  • エネルギーの観点を導入したESDとしての社会科教育の授業づくり
    三重大学出版会 2022 ISBN:9784903866604
more...
Education (3):
  • 1997 - 1998 Hirishima University Graduate School of Education
  • 1991 - 1993 Hiroshima University
  • 1987 - 1991 Hiroshima University
Work history (6):
  • 2021/04 - 現在 Hiroshima Shudo University The Faculty of Humanities and Human Sciences Department of education Professor
  • 2012/04 - 2021/03 Mie University Social Studies Education, Faculty of Education
  • 2004/04 - 2012/03 Mie University Social Studies Education, Faculty of Education
  • 1999/04 - 2004/03 広島県高等学校 教諭
  • 1998/04 - 1999/03 広島大学附属中高等学校 教諭
Show all
Committee career (3):
  • 2020/04 - 現在 全国社会科教育学会 理事
  • 2013/04 - 現在 日本地理教育学会 評議委員
  • 2008/04 - 現在 全国地理教育学会 評議委員
Awards (1):
  • 2013/11 - 全国地理教育学会 学会賞 優秀賞
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page