研究者
J-GLOBAL ID:200901025035956540   更新日: 2023年08月31日

阿部 秀樹

アベ ヒデキ | Abe Hideki
所属機関・部署:
職名: 准教授
研究分野 (2件): 言語学 ,  外国語教育
研究キーワード (3件): 第2言語習得 ,  英語 音声学 ,  音声学・音韻論
競争的資金等の研究課題 (2件):
  • 2018 - 2021 Developing Form-Focused Pronunciation instruction towards Comprehensible Speech in L2 Learners: A Structural Equation Modelling Study
  • 2013 - 2017 Examining the Effectiveness of Phonetic Negotiation of Form in L2 Pronunciation Pedagogy for Practical Communicative Competence
論文 (9件):
  • Effects of individual differences on the development of L2 comprehensibility: A cross- sectional study at a technical college. 全国高専英語教育学会論集. 2020. 39. 157-164
  • Examining the interplay of individual learner differences and achievement in L2 pronunciation through meta-analysis. Transactions of ISATE 2016: The 12th International Symposium on Advances in Technology. 2018. 3. 111-114
  • 阿部 秀樹. The role of form-focused instruction and individual differences in the development of foreign language pronunciation. Transactions of ISATE 2016: The 10th International Symposium on Advances in Technology Education. 2016. 230-233
  • 阿部 秀樹. Effects of form-focused instruction on the acquisition of weak forms by Japanese EFL learners. 名古屋学院大学. 2015
  • 阿部 秀樹. Helping engineering-major learners learn foreign language pronunciation in the classroom. Transactions of ISATE 2015: The 9th International Symposium on Advances in Technology Education. 2015. 285-290
もっと見る
MISC (15件):
  • 阿部秀樹. Second language comprehensibility, motivation, and pronunciation learning strategies: How learners approach the target pronunciation. 山形県英語教育. 2023. 2-3
  • 阿部 秀樹. The optimal conditions for form-focused instruction in eliminating second language pronunciation in the classroom. 2016年度環太平洋第二言語習得学会(Second Language Research Forum)口頭発表. 2016
  • 阿部 秀樹. The effectiveness of explicit form-focused instruction on second language pronunciation and its pedagogical implications. 第4回国際応用言語学会(Topics in Applied Linguistics 2013), ポーランド,オポーレ,要旨集 pp.12-13. 2013
  • 阿部 秀樹. 教室第2言語習得研究に基づく英語発音指導ーある高専教室における試みー. 論文集「高専教育」 : kosen kyoiku. 2011. 34. 335-339
  • 阿部 秀樹. Pronunciation Difficulties in EFL and Optimal L2 Syllable. 鶴岡工業高等専門学校研究紀要. 2004. 39. 61-66
もっと見る
書籍 (2件):
  • Effects of form-focused instruction on the acquisition of weak forms by Japanese EFL learners
    名古屋学院大学大学院 2015
  • 20世紀クロノペディア
    ゆまに書房 2001
講演・口頭発表等 (5件):
  • The role of self-regulated learning strategy and its associated factors in L2 pronunciation
    (2019)
  • The effect of self-regulated learning on second language pronunciation: The structural relationships
    (SSU3 2019)
  • Effects of ILD on the development of comprehensibility in L2 pronunciation: A cross-sectional study
    (2019年度COCET研究大会 2019)
  • The effect of self-regulated learning on comprehensibility in L2 pronunciation: A structural equation modelling study
    (第45回全国英語教育学会 2019)
  • Examining the interplay of individual learning differences and L2 comprehension
    (2019)
学歴 (4件):
  • 2009 - 2015 名古屋学院大学 博士課程
  • 2002 - 2006 ロンドン大学大学院教育研究所
  • 1995 - 1996 ロンドン大学大学院 音声学科
  • 1988 - 1992 明治学院大学 文学部 英文学科
学位 (3件):
  • 博士(英語学) (名古屋学院大学)
  • MA TESOL by DL (University of London Institute of Education)
  • MA Phonetics (University College London)
所属学会 (2件):
全国高等専門学校英語教育学会 ,  全国英語教育学会
※ J-GLOBALの研究者情報は、researchmapの登録情報に基づき表示しています。 登録・更新については、こちらをご覧ください。

前のページに戻る