研究者
J-GLOBAL ID:200901044488263175   更新日: 2024年04月11日

太田 塁

オオタ ルイ | Ota Rui
所属機関・部署:
職名: 専任教授
研究分野 (1件): 経済政策
研究キーワード (5件): 社会学習 ,  市場の質 ,  ダンピング ,  価格競争 ,  衰退市場
競争的資金等の研究課題 (7件):
  • 2021 - 2025 消費ビッグデータを用いた製造物瑕疵がもたらす社会的コストの実証分析
  • 2021 - 2024 産業用ロボットの普及過程から示唆される、AI等の新しい生産要素の普及について
  • 2020 - 2021 消費ビッグデータを用いた製造物瑕疵がもたらす社会的コストの実証分析
  • 2016 - 2021 エビデンスベース・ポリシーに向けたビッグデータによる高解像消費データの構築と活用
  • 2016 - 2020 国際間における品質の違いや変化が貿易を通じて国内経済に与える影響の解明
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論文 (20件):
  • Labor shortage and early robotization in Japan. Economics Letters. 2023. 233. 111404-111404
  • 太田 塁, 伊藤 新, 佐藤 正弘, 矢野 誠. Social Learning and Behavioral Change When Faced with the COVID-19 Pandemic: A big data analysis. RIETI Discussion Paper Series 22-E-065. 2022
  • Rui Ota, Hiroshi Fujiu. Price Competition and Setup Cost. Mathematics. 2021. 9. 3. 289-289
  • Rui Ota. Consumers’ Perception on Product Quality: An Empirical Study on the Fukushima Nuclear Power Plant Disaster. Cities for People from Theory to Practice. 2021. 270-275
  • Masahiro Sato, Rui Ota, Arata Ito, Makoto Yano. Three Minds Equal Manjushari's Wisdom: An Anatomy of Informal Social Learning with Heterogenous Agents by the Hierarchical Bayesian Approach. RIETI Discussion Paper Series. 2020. 20-E-092
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MISC (3件):
  • 矢野 誠, 出井 文男, 太田 塁. Dumping as a Trigger for Protectionism: A Consumer's Perspective. work in progress. 2017
  • 矢野 誠, 出井 文男, 太田 塁. The ``Law of Rising Price'' in an Imperfectly Competitive Declining Industry. work in progress. 2012
  • Stephanie Medina Cas, Rui Ota. Big Government, High Debt, and Fiscal Adjustment in Small States. IMF Working Paper. 2008. WP/08/39
書籍 (2件):
  • RIETI Highlight
    独立行政法人経済産業研究所 2022
  • Small States and the Pillars of Economic Resilience
    Islands and Small States Institute of the University of Malta, Malta and the Commonwealth Secretariat, London 2008 ISBN:9789990949247
講演・口頭発表等 (14件):
  • Social Learning and Behavioral Change When Faced with the COVID-19 Pandemic: A big data analysis
    (日本経済学会2023年度春季大会 2023)
  • The Effects of Information Reception on Consumers' Behavioral Change: Analysis of Face Mask Use at the Onset of the COVID-19 Pandemic in Japan
    (WEAI 97th Annual Conference 2022)
  • Consumers’ Perception on Product Quality: An Empirical Study on the Fukushima Nuclear Power Plant Disaster
    (WEAI Virtual 96th Annual Conference 2021)
  • Consumers’ Perception on Product Quality: An Empirical Study on the Fukushima Nuclear Disaster
    (International Academic Consortium for Sustainable Cities 2020 2020)
  • Declining Demand and Product Quality: An Empirical Study on Japanese PC Monitor Market
    (International Academic Consortium for Sustainable Cities 2019 2019)
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学歴 (4件):
  • 2003 - 2009 Johns Hopkins University Department of Economics Ph.D. program
  • 2001 - 2004 慶應義塾大学 経済学研究科 博士課程
  • 1999 - 2001 慶應義塾大学 経済学研究科 修士課程
  • 1995 - 1999 慶應義塾大学 商学部
学位 (2件):
  • Ph.D.(Economics) (ジョンズ・ホプキンス大学)
  • 学士(商学) (慶應義塾大学)
経歴 (10件):
  • 2024/04 - 現在 明治大学 商学部 専任教授
  • 2020/04 - 2024/03 横浜市立大学 国際商学部 国際商学科 教授
  • 2018/04 - 2022/03 横浜市立大学 グローバル都市協力研究センター センター長
  • 2019/04 - 2020/03 横浜市立大学 国際商学部 准教授
  • 2015/04 - 2020/03 横浜市立大学 国際総合科学部 経済学コース 准教授
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所属学会 (5件):
Econometric Society ,  American Economic Association ,  Western Economic Association International ,  IEFS Japan ,  日本経済学会
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