研究者
J-GLOBAL ID:200901047769486857   更新日: 2024年02月14日

山田 肖子

ヤマダ シヨウコ | Yamada Shoko
所属機関・部署:
職名: 教授
ホームページURL (2件): http://www.gsid.nagoya-u.ac.jp/syamada/index.htmlhttps://skills-for-development.com/
研究分野 (3件): その他 ,  教育社会学 ,  教育学
研究キーワード (7件): 国際開発 ,  知識社会学 ,  産業スキルディベロプメント ,  教育開発 ,  アフリカ ,  中等教育 ,  教育政策
競争的資金等の研究課題 (29件):
  • 2021 - 2026 学際アプローチによるアフリカの若者の「知識」の構成主義的把握
  • 2023 - 2024 パキスタン国パンジャブ州女性の就業能力開発アドバイザーに係る職業訓練ニーズ調査
  • 2021 - 2024 東アフリカのものづくり における技術共有の開放性と閉鎖性の実証的研究
  • 2022 - 2024 習慣的数学学習による南アフリカの産業労働者の非認知能力向上とその効果測定
  • 2020 - 2023 中小企業労働者の能力強化に向けた技能評価に基づく訓練導入プロジェクト
全件表示
論文 (62件):
  • Yamada, Shoko. The Synchronic and Diachronic Evolution of Key Themes around SDG4 after 2015: From a Quantitative Analysis of Web-Downloaded Text. International Review of Education. 2024
  • Shoko Yamada, Simon McGrath. Editorial for the special issue “Skills for Development Revisited". International Journal of Educational Development. 2023. 102. 1-9
  • Emmanuel Estrellado, Pimmada Charoensilp, Shoko Yamada. The effects of game-based soft skills training: A quasi-experiment with Ethiopian garment workers. International Journal of Educational Development. 2023. 101. 1-9
  • Shoko Yamada. Constructivist Analysis of Cross-Sectional Data on Varieties of Skills: Soft Skills, Hard Skills, Personalities, and Workplace Rewards in Ghana and Ethiopia. International Journal of Educational Development. 2023. 102. 1-10
  • Shoko Yamada. Knowledge with Sharing and Empathy: Lessons for the IT-Driven Modern World from Views on Knowledge in Africa Oral Culture. International Yearbook of the Philosophy of Education Society of Japan. 2022. 7
もっと見る
MISC (9件):
  • Shoko Yamada. Use-Value and Exchange-Value: Differential Effects of Schooling and Skills on Work. NORRAG News. 2023. 44
  • 山田肖子. 学校外での学びを促進するための技術・経験の共有:アフリカの産業人材育成支援. Edu-Portニーズシーズ集. 2022
  • Shoko Yamada. Can We Achieve Equitable Learning Beyond Hierarchical Measurement? Challenges in the Era of Lifelong Learning. A response to the conference theme, Comparative and International Education Society 2023. 2022
  • 山田肖子. 国際開発議論の言説分析:議論が生成、具体化するプロセスを解体する. 鴨川明子編「アジアを学ぶ:海外調査研究の手法」勁草書房. 2011. 101-114
  • Kazuhiro Yoshida, Shoko Yamada, Takashi Hamano. Resource Paper on Improving the Quality of Education. The Millennium Development Goals (MDGs) Follow-up Meeting, Ministry of Foreign Affairs, Japan. 2011. 20
もっと見る
書籍 (53件):
  • "Japan’s Government-led and Private-sector-led Cooperation for Industrial Human Resource Development in Developing Countries: Changing Patterns of JICA’s and AOTS’s Projects" in Ye, M.H., and Jiang, M. (Ed.) Technical and Vocational Education and Training
    IntechOpen 2023
  • 『持続可能性』の言説分析
    東信堂 2023
  • “Synchrony and Diachrony of Multiple Comparative Educations: Japanese Language Publications in a Global Academic Field” in Robert Arnove, Carlos Torres, and Lauren Misaszek (eds) “Comparative Education: the Dialectic of the Global and the Local
    Rowman & Littlefield 2022 ISBN:9781538145579
  • 「共感と共有を通じた知識形成--アフリカの伝統的口承文化から現代の認識論的示唆」松田素二、フランシス・ニャムンジョ、太田至編『アフリカ潜在力が世界を変える:オルタナティブな地球社会のために』
    京都大学学術出版会 2022
  • “Japan’s Governmental Assistance in TVET for Industrial Human Resource Development: Changing Patterns of JICA’s Project-Based Cooperation,” in Nobuko Kayashima, Kazuo Kuroda, and Yuto Kitamura (eds) Japan’s International Cooperation in Education: History and prospects.
    Springer 2022 ISBN:9811668140
もっと見る
講演・口頭発表等 (61件):
  • 『持続可能な開発』は誰にとってのどのような課題なのか-フィリピン、ケニアでのオンライン質問票調査からの試論
    (国際開発学会第34回大会 ラウンドテーブル 「持続可能性」の多義性を問う-言説分析、認識調査、評価の先に何を見るか 2023年11月12日 2023)
  • Changing Concepts of Sustainability and their Implications to Teaching: Based on a Quantitative Analysis of Web-Downloaded Texts since the 1990s
    (2023 Annual Conference of the Asia-Pacific Association for Teacher Education: Connecting Multiculturalism, Sustainability, and Teacher Education 2023)
  • Assessing and Training Soft Skills of Working Youths: Introducing the Program by the SKY - Skills and Knowledge for Youths -Project
    (Japan Society for Afrasian Studies 2023 Annual Conference 2023)
  • SDGs時代に求められる新しいスキル(知識基盤社会での問題解決スキル)
    (第3回 開発分野における教育セミナ 2023)
  • ポストコロナにおける学びの変容
    (EDU-Portシンポジウム2023 2023)
もっと見る
Works (36件):
  • Estrellado, Emmanuel, Pimmada Charoensilp, Shoko Yamada, and Fekadu Nigussi (2023). "Grasping and Training Skills of Garment-sector Workers in Ethiopia: Findings from Assessments and Innovative Soft Skills Training" Skills and Knowledge for Youths project Ethiopia Country Report, Nagoya University
    Estrellado, Emmanuel, Pimmada Charoensilp, Shoko Yamada, Fekadu Nigussi 2023 - 2023
  • 書評書評「ダニエル・A・ワグナー著、前田美子訳『SDGs時代の国際教育開発学』」
    山田肖子 2021 - 2021
  • 誌上シンポジウム「国際開発学2.0-新型コロナとニューノーマル」山田肖子・大塲麻代・汪牧転・曾田剛史・福林良典・佐藤仁・高田潤一・島田剛『国際開発研究』30(1), pp. 75-89.
    山田肖子, 大塲麻代, 汪牧転, 曾田剛史, 福林良典, 佐藤仁, 高田潤一, 島田剛 2021 - 2021
  • Natsuki Kondo, Shoko Yamada, and Aya Mizutani (2021). Skills Demands in the Dual Labor Market of Formal and Informal Sectors: Findings from a Skills Assessment of Garment Workers in Ghana Interim Report. Skills and Knowledge for Youths project, Nagoya University
    2021 - 2021
  • Oxford Research Encyclopedia of Education
    Shoko Yamada 2018 - 2018
もっと見る
学位 (2件):
  • Ph.D. (インディアナ大学)
  • Ph.D. (Indiana University)
経歴 (11件):
  • 2023/04 - 現在 人間文化研究機構総合地球環境学研究所 兼任教員
  • 2017/04/01 - 現在 名古屋大学 アジア共創教育研究機構 教授
  • 2015/04/01 - 2017/03/31 名古屋大学 国際開発研究科 教授
  • 2015/04/01 - 2017/03/31 名古屋大学 大学院国際開発研究科 国際開発専攻 国際開発 教授
  • 2007/12/01 - 2015/03/31 名古屋大学 大学院国際開発研究科 国際開発専攻 准教授
全件表示
委員歴 (38件):
  • 2023/11 - 現在 国際開発学会 会長
  • 2023/06 - 現在 日本比較教育学会 常任理事・世界比較教育学会(WCCES)担当理事
  • 2020/12 - 現在 International Journal of Educational Development member of the Editorial Board
  • 2020/05/01 - 現在 日本アフリカ学会 副会長
  • 2018/03/01 - 現在 日本型教育の海外展開推進事業(EDU-Port Japan) 幹事
全件表示
受賞 (4件):
  • 2019/06/01 - International Journal of Training and Development Top downloaded article 2017-2018 Explaining differing perceptions of employees' skill needs: the case of garment workers in Ethiopia
  • 2017/11/27 - 国際開発学会 学会賞特別賞 Post-Education-for-All and Sustainable Development Paradigm: Structural Changes and Diversifying Actors
  • 2017/05/01 - Emerald Publishing 2017 Emerald Literati Network Awards for Outstanding Author Contribution Asian Regionality and Post-2015 Consultation: Donors' Self-Images and the Discourse
  • 2012/12/01 - 国際開発学会 研究奨励賞
所属学会 (11件):
日本教育社会学会 ,  アジア比較教育学会 ,  教育社会学会 ,  African Studies Association (USA) ,  アフリカ教育研究フォーラム ,  日本教育学会 ,  日本比較教育学会 ,  日本アフリカ学会 ,  国際開発学会 ,  World Congress of Comparative Education Societies ,  Comparative and International Education Society (USA)
※ J-GLOBALの研究者情報は、researchmapの登録情報に基づき表示しています。 登録・更新については、こちらをご覧ください。

前のページに戻る