研究者
J-GLOBAL ID:200901053227938662   更新日: 2024年02月14日

澤木 泰代

サワキ ヤスヨ | Sawaki Yasuyo
所属機関・部署:
職名: 教授
研究分野 (1件): 外国語教育
研究キーワード (1件): 言語テスト、応用言語学、英語教育
競争的資金等の研究課題 (5件):
  • 2020 - 2024 英語要約ライティング学習・指導用オンライン教材の作成とその妥当性の検証
  • 2016 - 2019 日本人大学生の英語要約力検証と大学英語ライティング教育用要約教材の開発
  • 2016 - 2019 日本人大学生の英語要約力検証と大学英語ライティング教育用要約教材の開発
  • 2010 - 2016 TOEFL iBT テスト受験準備において様々なタイプのフィードバックが英語学習者のリーディング・セクションの成績に与える効果の検証
  • 2011 - 2015 教育・ビジネス現場のELF(共通語としての英語)使用実態調査と教育モデルの構築
論文 (35件):
  • Yasuyo Sawaki. Book review: C. A. Chapelle and E. Voss (Eds.), Validity Argument in Language Testing: Case Studies of Validation Research. Language Testing. 2023
  • Sawaki, Y. Do the TOEFL iBT® section scores provide value-added information to stakeholders?. Langauge Testing. 2018. 35. 4. 529-556
  • Maya Sugita McEown, Yasuyo Sawaki, Tetsuo Harada. Foreign Language Learning Motivation in the Japanese Context: Social and Political Influences on Self. Modern Language Journal. 2017. 101. 3. 533-547
  • Sawaki, Y. The effects of different levels of performance feedback on TOEFL iBT ® Reading practice test performance. TOEFL iBT Research Report No. TOEFLiBT-29. 2017
  • Sawaki, Y. University faculty members’ perspectives on English language demands in content courses and a reform of university entrance examinations in Japan: a needs analysis. Language Testing in Asia. 2017. 7. 13
もっと見る
書籍 (13件):
  • Computer-based testing. In G. Fulcher & L. Harding (Eds.), The Routledge handbook of language testing (2nd ed., pp. 530-544)
    New York: Routledge 2022
  • Generalizabiilty theory. In B. B. Frey (Ed.), The Sage encyclopedia of research design (2nd ed.. pp. 618-620)
    Thousand Oaks, CA: Sage 2022
  • Developing summary content scoring criteria for university L2 writing instruction in Japan. In G. J. Ockey, & B. Green (Eds.), Another generation of fundamental considerations in language assessment: A festschrift in honor of Lyle F. Bachman (pp. 153-171)
    New York: Springer 2020
  • Univariate generalizability theory in language assessment, In V. Aryadoust & M. Raquel (Eds.), Quantitative data analysis for language assessment (Vol 1, pp.30-53)
    New York: Routledge 2019
  • Methods of test validation. In E. Shohamy, L. Or, & S. May (Eds.), Encyclopedia of language and education, Volume 7, Language testing and assessment (pp. 193-209)
    New York: Springer 2017
もっと見る
講演・口頭発表等 (46件):
  • Assessing content for enhancing construct representation in source-based writing performance assessment
    (40th Language Testing Research Colloquium 2018)
  • Generalizability of content analytic rating scales for assessing university-level Japanese EFL learners’ summarization performance
    (Fundamental Considerations in Language Testing: An International Conference in Honor of Lyle Bachman 2017)
  • English language demands at universities; What is the construct of “academic English” in the Japanese context? In L. Cheng (Chair), How does context mediate construct and content? A political, social, and pedagogical analysis of English language testing in Asia
    (38th Language Testing Research Colloquium 2016)
  • English language demands at universities; What is the construct of “academic English” in the Japanese context? In L. Cheng (Chair), How does context mediate construct and content? A political, social, and pedagogical analysis of English language testing i
    (38th Language Testing Research Colloquium 2016)
  • Japanese students’ and teachers’ perception and use of score reports for two large-scale EFL tests
    (37th Language Testing Research Colloquium 2015)
もっと見る
学歴 (3件):
  • - 2003 University of California, Los Angeles 応用言語学科 応用言語学、言語テスト
  • - 2003 その他(海外の大学等) 応用言語学科 応用言語学、言語テスト
  • - 1995 University of Illinois at Urbana-Champaign 国際語としての英語学科 英語教授法
学位 (3件):
  • 教育学士 (熊本大学)
  • 英語教授法修士 (その他(海外の大学等))
  • 応用言語学博士 (その他(海外の大学等))
経歴 (5件):
  • 2014 - 早稲田大学教育・総合科学学術院 教授 4月から現在まで
  • 2009 - 早稲田大学教育・総合科学学術院 准教授 4月から2014年3月まで
  • 2006/09 - ETS(Educational Testing Service)妥当性研究センター リサーチ・サイエンティスト(常勤研究員) 米国ニュージャージー州プリンストン から2009年2月まで
  • 2003/08 - ETS(Educational Testing Service)妥当性研究センター アソシエイト・リサーチ・サイエンティスト(常勤准研究員) 米国ニュージャージー州プリンストン から2006年8月まで
  • 1996 - 昭和女子大学英米文学科研究助手 4月から1998年3月まで
委員歴 (13件):
  • 2022/01 - 現在 Asian Association for Language Assessment (AALA) First Vice President
  • 2014/06 - 2021/12 Asian Association for Language Assessment (AALA) Secretary/Treasurer
  • 2016/04 - Japan Language Testing Association (JLTA) Board Member
  • 2016/04 - 日本言語テスト学会 (JLTA) 理事
  • 2014/06 - アジア言語テスト学会 (AALA) 事務局長
全件表示
受賞 (1件):
  • 2021 - Language Testing (Sage) 2021 Language Testing Reviewer of the Year Award
所属学会 (3件):
アジア言語テスト学会 ,  国際言語テスト学会 ,  日本言語テスト学会
※ J-GLOBALの研究者情報は、researchmapの登録情報に基づき表示しています。 登録・更新については、こちらをご覧ください。

前のページに戻る