研究者
J-GLOBAL ID:200901096293403304   更新日: 2024年02月14日

飯田 弘之

イイダ ヒロユキ | Iida Hiroyuki
所属機関・部署:
職名: 理事
その他の所属(所属・部署名・職名) (1件):
  • 北陸先端科学技術大学院大学  情報科学研究科   教授
ホームページURL (1件): http://www.jaist.ac.jp/~kkgi/thisyear/soj/00429soj.html
研究分野 (5件): 機械力学、メカトロニクス ,  ロボティクス、知能機械システム ,  応用数学、統計数学 ,  数学基礎 ,  知能情報学
研究キーワード (8件): Game-refinement theory ,  Artificial Intelligence ,  Game tree search ,  Entertainment Science ,  ゲーム情報学 ,  Geme Theory ,  Mathematical ,  Search Algorithm
競争的資金等の研究課題 (14件):
  • 2023 - 2028 東アジア盤上遊戯の変遷と盛衰の解明 ー史学的検討と知能情報学による評価からー
  • 2019 - 2021 ゲーム洗練度理論-最適化から快適化へのパラダイムシフト
  • 2017 - 2019 名人の大局観メカニズムの解明および思考の可視化システムの開発
  • 2014 - 2017 詰め将棋の美観評価と創作アルゴリズム
  • 2011 - 2015 ゲーム情報学の新たなパラダイム-人間らしいふるまいの原理の解明とその応用
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論文 (116件):
  • Xiaohan Kang, Wenliang Qiu, Hiroyuki Iida, Bidisha Ghosh. Application of Game Refinement Theory to Automated Driving. Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board. 2023
  • Punyawee Anunpattana, Mohd Nor Akmal Khalid, Hiroyuki Iida. Objectivity and Subjectivity in Variation of Multiple Choice Questions: Linking the Theoretical Concepts using Motion in Mind. IEEE Access. 2023
  • Naying Gao, Hengyuan Chang, Zeliang Zhang, Mohd Nor Akmal Khalid, Hiroyuki Iida. Implications of Jerk’s On the Measure of Game’s Entertainment: Discovering Potentially Addictive Games. IEEE Access. 2022
  • Gao Naying, Gao Yuexian, Mohd Nor Akmal Khalid, Hiroyuki Iida. A Computational Game Experience Analysis via Game Refinement Theory. Telematics and Informatics Reports. 2022. 100039-100039
  • Zeliang Zhang, Naying Gao, Siqi Li, Mohd Nor Akmal Khalid, Hiroyuki Iida. Action Games Evolution Analysis: A Case Study Using the God of War Series. IEEE Access. 2022. 10. 123697-123710
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MISC (254件):
  • Wang Xinyue, Mohd Nor Akmal Khalid, Hiroyuki Iida. Entertainment Analysis of Animation Based on GR Theory. E- Proceedings of The 5th International Multi-Conference on Artificial Intelligence Technology (MCAIT 2021). 2021. 209-212
  • Naying Gao, Mohd Nor Akmal Khalid, Hiroyuki Iida. Analysis of Professional Basketball League via Motion in Mind. E- Proceedings of The 5th International Multi-Conference on Artificial Intelligence Technology (MCAIT 2021). 2021. 213-217
  • Yuexian Gao, Chang Liu, Mohd Nor Akmal Khalid, Hiroyuki Iida. The Entertainment Appeal of Rhythm Games. E- Proceedings of The 5th International Multi-Conference on Artificial Intelligence Technology (MCAIT 2021). 2021. 218-221
  • Sagguneswaraan Thavamuni, Muhammad Nazhif Rizani, Mohd Nor Akmal Khalid, Hiroyuki Iida. Significance of Player Elimination in Battle Royale Games Popularity. E- Proceedings of The 5th International Multi-Conference on Artificial Intelligence Technology (MCAIT 2021). 2021. 205-208
  • Shuo Xiong, Zeliang Zhang, Qiwei Chen, Jidan Zhang, Hiroyuki Iida. Prevention of Covid-19 Health Rumors Based on Elder Users Oriented Serious Games. 2021 10th International Congress on Advanced Applied Informatics (IIAI-AAI). 2021
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特許 (1件):
書籍 (22件):
  • Computational Science and Technology
    Springer Singapore 2021
  • Proceedings of the 1st International Conference on Informatics, Engineering, Science and Technology (INCITEST 2019)
    EAI 2019 ISBN:9781631901980
  • Computational Science and Technology - ICCST 2017. Lecture Notes in Electrical Engineering, vol 488
    Springer, Singapore 2018
  • Computers and Games (CG2013), LNCS 8427
    Springer 2014
  • Communications in Computer and Information Science 408
    Springer 2014
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講演・口頭発表等 (173件):
  • Analysis of Boardgames using Eye-tracking: Case Study with Gomoku
    (TAAI2019 2019)
  • Analysis of Card Collection Game 'Hearthstone'
    (TAAI2019 2019)
  • Nature of Probability-based Proof Number Search
    (Sriwijaya International Conference of Information Technology and Its Applications (SICONIAN) 2019)
  • Analyzing the improvement process of table tennis using the game refinement theory
    (Sriwijaya International Conference of Information Technology and Its Applications (SICONIAN) 2019)
  • A key factor to maintain engagement: case study using login system
    (Sriwijaya International Conference of Information Technology and Its Applications (SICONIAN) 2019)
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Works (11件):
  • プロ棋士七段(日本将棋連盟)
    2017 -
  • 探索と知識の融合がもたらす知能の創造と進化
    2002 -
  • AND/OR木の先端研究
    2001 -
  • プロ棋士レベルのコンピュータ将棋の設計と実装
    2000 -
  • Modeling and Programming the Thoughts of Human Experts
    1999 -
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学歴 (4件):
  • - 1994 東京農工大学 工学研究科 電子情報工学
  • - 1994 東京農工大学
  • - 1985 上智大学 理工学部 数学科
  • - 1985 上智大学
学位 (1件):
  • 博士(工学) (東京農工大学)
経歴 (7件):
  • 2005/04 - 現在 北陸先端科学技術大学院大学 先端科学技術研究科 教授
  • 2000/04 - 2005/03 静岡大学情報学部 助教授
  • 1999 - 1999 マーストリヒト大学コンピュータサイエンス学科 客員教授
  • 1996 - 1999 静岡大学情報学部 講師
  • 1994 - 1995 新技術事業団 博士研究員
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委員歴 (4件):
  • 2015 - 現在 ICAART PC
  • 1999/01 - 現在 International Computer Games Association Board member (secretary treasurer), section editor
  • 1997 - 現在 IJCAI PC
  • 1995 - 現在 Computer Shogi Association Board member
受賞 (19件):
  • 2019/11 - Sriwijaya International Conference on Information Technology and Its Applications (SICONIAN) Best Paper Award Nature of Probability-based Proof Number Search
  • 2018/08 - International Conference on Soft Computing in Data Science (SCDS 2018) Best Paper Award Fog of Search Resolver for Minimum Remaining Values Strategic Colouring of Graph
  • 2016/11 - 2016 Conference on Technologies and Applications of Artificial Intelligence (TAAI) Best Paper Award A game informatical analysis of RoShamBo
  • 2011/05/05 - コンピュータ将棋協会 貢献賞
  • 2010/09/26 - 国際コンピュータゲーム協会 JAISTコンピュータオリンピアード,Quoridor種目で銅メダル
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所属学会 (15件):
人工知能学会 ,  AAAI ,  ACM ,  情報処理学会 ,  International Compoter Games Association ,  コンピュータ将棋協会 ,  IEEE プレイヤ満足度モデリングタスクフォース ,  情報処理国際連盟 ワーキンググループ 16.4 ,  ゲーミング & シミュレーション学会 ,  人工知能学会 ,  AAAI ,  ACM ,  情報処理学会 ,  International Compoter Games Association ,  コンピュータ将棋協会
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