研究者
J-GLOBAL ID:201301082509287160   更新日: 2024年02月01日

久野 愛

Hisano Ai
所属機関・部署:
職名: 准教授
研究分野 (4件): 史学一般 ,  ヨーロッパ史、アメリカ史 ,  史学一般 ,  地域研究
研究キーワード (12件): 感覚史 ,  環境史 ,  History of Capitalism ,  文化史 ,  食文化 ,  産業史 ,  ジェンダー ,  技術史 ,  ビジネス史 ,  アメリカ文化 ,  アメリカ史 ,  アメリカ合衆国
競争的資金等の研究課題 (14件):
  • 2022 - 2027 産業ダイナミクスのグローバル経済史-「産業」の異質性・輪郭とその歴史的動態
  • 2018 - 2022 五感を活用した製造・マーケティング戦略の発展ー国際比較による経営史的研究
  • 2017 - Othmer Library Travel Grant
  • 2015 - 2015 Bassett-Ferguson Fellowship
  • 2014 - 2015 スミソニアンプレドクトラルフェローシップ
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論文 (16件):
  • Ai Hisano, Nathaniel Chapman. The ‘Wine Revolution’ in the United States, 1960-1980: Narratives and Category Creation. Business History. 2021
  • 久野 愛. Reinventing the American Wine Industry: Marketing Strategies and the Construction of Wine Culture,. Harvard Business School Working Paper. 2017
  • 久野 愛. Cellophane, the New Visuality, and the Creation of Self-Service Food Retailing. Harvard Business School Working Paper. 2017
  • 久野 愛. 書評、Michael A. Haedicke, Organizing Organic: Conflict and Compromise in an Emerging Market (Stanford: Stanford University Press, 2016). Business History Review. 2017. 91. 2. 431-433
  • 久野 愛. Selling Food in Clear Packages: The Development of Cellophane and the Expansion of Self-service Merchandising in the United States, 1920s-1950s (forthcoming). International Journal of Food Design. 2017
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書籍 (4件):
  • 視覚化する味覚-食を彩る資本主義
    岩波書店 2021 ISBN:9784004319023
  • Visualizing Taste: How Business Changed the Look of What You Eat
    ハーバード大学出版局 2019
  • 「食文化」「エクササイズ・肥満、食育」、松本悠子編『アメリカ文化事典』(予定)
    丸善出版 2017
  • “Food Additives” and “Consistency of Food Products/Ingredients” in Food Issues: An Encyclopedia
    Sage 2015
講演・口頭発表等 (35件):
  • "Modern Smile: Affective Labor and Japanese Department Store Restaurants, 1900s-1930s"
    (European Business History Association 2022)
  • "The Judgement of Modern Aesthetics: Creating the Science of the Senses in the Mid-Twentieth-Century United States"(辞退)
    (American Historical Association 2022)
  • "Use Not Perfumery to Flavor Soup’: Aesthetic Judgement in the Science of the Senses"
    (Hagley Conference, Capitalism and the Senses 2020)
  • "Reshaping an Industry: Industrialization, Globalization, and the Transformation of Food from the Late Nineteenth to the Early Twentieth Century"(辞退)
    (World Congress of Business History 2020)
  • "A Category as Cultural Production: The Transformation of Taste and Labor Struggle in the U.S. Wine Industry"(辞退)
    (American Sociological Association 2020)
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学位 (4件):
  • PhD (デラウエア大学)
  • MA (デラウエア大学)
  • 学術修士 (東京大学)
  • 学士 (東京大学)
経歴 (5件):
  • 2021/04 - 東京大学 大学院情報学環・学際情報学府 准教授
  • 2017/07 - 2021/03 京都大学 大学院経済学研究科 講師
  • 2016/07 - 2017/06 ハーバード・ビジネス・スクール ニューコメン・ポストドクトラル・フェロー
  • 2014/11 - 2015/05 スミソニアン協会 国立アメリカ歴史博物館 スミソニアン・プレドクトラル・フェロー
  • 京都大学 大学院経済学研究科 講師
委員歴 (7件):
  • 2022 - 現在 日本アメリカ学会 清水博賞選考委員
  • 2021 - 現在 Routledge International Studies in Business History, シリーズ共編者
  • 2021 - 現在 日本アメリカ史学会 『アメリカ史研究』編集委員
  • 2020 - 現在 Journal of International Food Design 編集委員
  • 2017 - 現在 Business History Review 書評委員
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受賞 (4件):
  • 2020 - 日本アメリカ学会 清水博賞 Visualizing Taste: How Business Changed the Look of What You Eat
  • 2020 - ビジネスヒストリーカンファレンス ハグリープライズ Visualizing Taste: How Business Changed the Look of What You Eat
  • 2017/03 - University of Delaware Wilbur Owen Sypherd Prize (the best dissertation in the humanities)
  • 2017 - Northeastern Association of Graduate Schools Doctoral Dissertation Award
所属学会 (4件):
日本アメリカ史学会 ,  経営史学会 ,  American Historical Association ,  European Business History Conference
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