研究者
J-GLOBAL ID:200901038399682890   更新日: 2024年07月17日

齊藤 智

サイトウ サトル | Saito Satoru
所属機関・部署:
職名: 教授
研究分野 (2件): 実験心理学 ,  教育心理学
研究キーワード (4件): 認知心理学 ,  実験系心理学 ,  Cognitive Psychology ,  Experimental Psychology
論文 (128件):
  • Sho Ishiguro, Rebecca Lee Paterson, Satoru Saito. Positive correlation between working memory and face-to-face social interaction in everyday life. Acta Psychologica. 2024. 248. 104402-104402
  • 石黒 翔, 齊藤 智. 社会的ワーキングメモリ研究:これまでの10年間とこれからの展望. 認知心理学研究. 2024. 21. 2. 79-99
  • Sho Ishiguro, Satoru Saito. The semantic similarity effect on short-term memory: Null effects of affectively defined semantic similarity. Journal of Cognition. 2024. 7. 1
  • Kaichi Yanaoka, Felice van't Wout, Satoru Saito, Christopher Jarrold. No evidence for cross-paradigm transfer of abstract task knowledge. Memory & Cognition (in press). 2024
  • Kaichi Yanaoka, Félice van‘t Wout, Satoru Saito, Christopher Jarrold. When stimulus variability accelerates the learning of task knowledge in adults and school-aged children. Quarterly Journal of Experimental Psychology (in press). 2024
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MISC (128件):
  • Ni, N, Saito, S. The use of cognitive strategies in two-phase working memory training. Poster presented at the 23rd Conference of the European Society for Cognitive Psychology, Porto, Portugal, Abstract p.263. 2023
  • 西山 慧, 谷坂知美, 山本弦季, 岡野裕仁, 立川真衣, 村上 遥, 阿部由香梨, Paterson, R, 齊藤 智. 手がかり再生における反応潜時の学習曲線 - 単語音読との比較. 日本認知心理学会 第21回大会 東京都立大学・南大沢キャンパス, 2023年7月1日-2日(P_A12). 2023
  • Sakuma, Y, Takaki,S, Yuzawa, M, Saito, S. Computer-based Working Memory Measurement for Japanese Junior High School EFL Students. Online parallel session presentation at the 57th RELC International Conference (Hybrid), Rethinking English Language Teaching and Learning for a COVID-19 Endemic World: Global, Glocal and Local Perspectives, March 13-15. (OP33). 2023
  • Ni., N, Saito, S. Domain differences in the performance of serial recall tasks. Poster presentation at the 63rd Annual Meeting of the Psychonomic Society, November 17-20. (Poster#5118). 2022
  • Araya, C, Oberauer, K, Saito, S. Hebb repetition effects are transferable between simple and complex span tasks. Poster presentation at the 63rd Annual Meeting of the Psychonomic Society, November 17-20. (Poster#3127). 2022
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書籍 (33件):
  • 有斐閣 現代心理学辞典(子安増生・丹野義彦・箱田裕司 (監修) )
    有斐閣 2021
  • ワーキングメモリの探求:アラン・バドリー主要論文集
    北大路書房 2020
  • 改訂版 錯覚の科学(菊池 聡 (編著))
    放送大学教育振興会 2020
  • 新・教職教養シリーズ2020 第8巻 教育心理学(楠見 孝(編著))
    協同出版 2018
  • ワーキングメモリ:Baddeley & Hitch (1974)によるワーキングメモリを超えて
    箱田裕司/行場次朗 (監訳) 古典で読み解く現代の認知心理学 北大路書房 2017
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講演・口頭発表等 (84件):
  • 認知トレーニングと本質主義:負の転移効果の理論的価値
    (日本心理学会公募シンポジウム「認知トレーニングの負の転移効果」 日本心理学会第87回大会, 神戸国際会議場・神戸国際展示場 2023)
  • Distractor processing has no impact on the Hebb repetition effect in complex span tasks
    (The 23rd Conference of the European Society for Cognitive Psychology, Porto, Portugal 2023)
  • The reversed magnitude effect of the abacus numbers processing
    (SARMAC (Society for Applied Research in Memory and Cognition) 2023 2023)
  • ワーキングメモリと社会的ネットワークサイズの関連:追試研究
    (日本認知心理学会 第21回大会 東京都立大学・南大沢キャンパス, 2023年7月1日-2日(O_D04) 2023)
  • Beyond psychological essentialism in working memory research
    (Bartlett Prize Symposium at the London Meeting of the Experimental Psychology Society 2023)
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学位 (2件):
  • 教育学修士 (京都大学)
  • 博士(教育学) (京都大学)
経歴 (8件):
  • 2023/04 - 現在 京都大学 大学院教育学研究科 研究科長・教育学部長
  • 2016/04 - 現在 京都大学 大学院教育学研究科 教授
  • 2021/04 - 2022/03 京都大学 デザイン学大学院連携プログラム プログラムコーディネーター
  • 2007/04 - 2016/03 京都大学 大学院教育学研究科 准教授
  • 2002/04 - 2007/03 京都大学 大学院教育学研究科 助教授
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受賞 (5件):
  • 2023 - 日本認知心理学会 優秀論文特別賞
  • 2018 - 日本ワーキングメモリ学会 学会賞
  • 2011 - 日本教育心理学会 優秀論文賞
  • 2010 - 日本心理学会 国際賞奨励賞
  • 1999 - 日本心理学会 研究奨励賞
所属学会 (8件):
Psychonomic Society ,  Association for Psychological Science ,  日本認知心理学会 ,  日本ワーキングメモリ学会 ,  Experimental Psychology Society ,  日本教育心理学会 ,  日本心理学会 ,  関西心理学会
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