研究者
J-GLOBAL ID:200901054045549500   更新日: 2024年03月27日

森 聡美

Mori Satomi
所属機関・部署:
職名: 教授
その他の所属(所属・部署名・職名) (2件):
  • 異文化コミュニケーション研究科  異文化コミュニケーション専攻博士課程後期課程   教授
  • Graduate School of Intercultural Communication  Field of Study: Intercultural Communication   Professor
研究分野 (1件): 言語学
研究キーワード (3件): 同時・継続バイリンガルの言語習得 ,  第1言語習得 ,  ナラテイヴの発達
競争的資金等の研究課題 (4件):
  • 2023 - 2025 国際バカロレア教育を受ける日英バイリンガル生徒の批判的思考・説得型談話能力の発達
  • 2019 - 2022 日英継続バイリンガルの談話能力の発達ー国際バカロレア校生徒のナラティヴ研究
  • 2016 - 2019 同時バイリンガルのナラティヴにおける言語間相互作用の研究
  • 2004 - 2010 脳科学と教育 言語の発達・脳の成長・言語教育に関する統合的研究 (代表 萩原 裕子) バイリンガル班
論文 (29件):
  • Mishina-Mori, S, Nakano, Y, Yujobo, Y. J, Kawanishi, Y. Is referent reintroduction more vulnerable to crosslinguistic influence? An analysis of referential choice among Japanese-English bilingual children. Languages. 2024. 9. 4
  • Satomi Mishina-Mori. Cross-linguistic influence in the use of objects in Japanese/English simultaneous bilingual acquisition. International Journal of Bilingualism. 2020. 24. 2. 319-338
  • Nakano, Y, Mishina-Mori, S. An examination of the effect of input quality on subject realization in Japanese-English bilingual children. E. Babatsouli (ed.), Proceedings of the International Symposium on Monolingual and Bilingual Speech 2019. 2019. 86-92
  • Mishina-Mori, S, Nakano, Y, Yujobo, Y.J. Conceptual transfer in connecting events in Japanese-English bilingual teenagers’ narratives. E. Babatsouli (ed).Proceedings of the International Symposium on Monolingual and Bilingual Speech 2019. 2019. 80-85
  • Mishina-Mori, S, Nagai, Y, Yujobo, Y.. J. Cross-linguistic Influence in the Use of Referring Expressions in School-age Japanese-English Bilinguals. Bertolini, Anne B. and Kaplan, Maxwell J. (eds.), Proceedings of the 42nd Annual Boston University Conference on Language Development. 2018. 546-557
もっと見る
書籍 (4件):
  • The Cambridge Handbook of Childhood Multilingualism.
    Cambridge University Press 2022 ISBN:9781108669771
  • 『先の見えない現在(いま)-人、地域、文化、社会をつなぐ「ことば」を考える-(立教大学異文化コミュニケーション学部研究叢書III)』
    晃洋書房 2020 ISBN:4771033749
  • 『小学校英語への専門的アプローチ:ことばの世界を拓く』
    春風社 2019 ISBN:9784861106477
  • ことばのモザイク(奥田夏子名誉教授古稀記念論文集)
    目白言語学会 1992
講演・口頭発表等 (33件):
  • Is it a sign of incomplete mastery or sensitivity to hearer’s perspective? A longitudinal analysis of referential choice in Japanese-English bilingual adolescents’ narratives.
    (The 14th International Symposium on Bilingualism 2023)
  • Referent re-introduction in bilingual narratives: A qualitative analysis of crosslinguistic influence.
    (AILA World Congress, Groningen, Netherlands. (online) 2021)
  • Referent re-introduction as the locus of crosslinguistic influence: An investigation on referential choice in Japanese-English bilingual children. (in the Thematic Section: Japanese-English Bilinguals in Flux. with Hideyuki Taura, Amanda Taura, and Aya Kutsuki)
    (The 13th International Symposium on Bilingualism. 2021)
  • Referent re-introduction in bilingual narratives: Is it more vulnerable to cross-linguistic influence?
    (The 12th International Symposium on Bilingualism. 2019)
  • 自然発話の収集と分析によるこどもの言語発達研究.
    (第1言語としてのバイリンガリズム研究会第19回研究会 2019)
もっと見る
Works (3件):
  • The Bilingual Child: Early Development and Language Contact by Virginia Yip and Stephen Matthews.
    2008 -
  • 浅野博、緒方孝文、牧野勤(編) 『フェイバリット和英辞典』(場面・状況別会話、テーマ別表現集担当)
    2001 -
  • Mutsuko Endo Hudson著「日本語学習者のための英文法(日本語学習者のための学習書)」
    1994 -
学歴 (3件):
  • - 1997 米国カリフォルニア大学ロサンゼルス校 応用言語学部
  • - 1991 筑波大学 教育研究科 教科教育学専攻 英語教育コース
  • - 1989 日本女子大学 文学部 英文学科
学位 (3件):
  • 文学士 (日本女子大学)
  • 教育学修士 (筑波大学)
  • 応用言語学博士 (カリフォルニア大学ロサンゼルス校(アメリカ合衆国))
経歴 (10件):
  • 2016/04/01 - 現在 立教大学 異文化コミュニケーション研究科 異文化コミュニケーション専攻博士課程前期課程 教授
  • 2016/04/01 - 現在 立教大学 異文化コミュニケーション研究科 異文化コミュニケーション専攻博士課程後期課程 教授
  • 2015/04/01 - 現在 立教大学 異文化コミュニケーション学部 異文化コミュニケーション学科 教授
  • 2008/04/01 - 2015/03/31 立教大学 異文化コミュニケーション学部 異文化コミュニケーション学科 准教授
  • 2010/04/01 - 2013/03/31 東京外国語大学大学院総合国際学研究科 非常勤講師
全件表示
委員歴 (3件):
  • 2020/04 - 現在 第1言語としてのバイリンガリズム研究会 会長
  • 2013/04 - 2018/03/31 第1言語としてのバイリンガリズム研究会 運営委員
  • 2001/07 - 2004/07 言語科学会 言語科学会運営委員
※ J-GLOBALの研究者情報は、researchmapの登録情報に基づき表示しています。 登録・更新については、こちらをご覧ください。

前のページに戻る