研究者
J-GLOBAL ID:200901054045549500   更新日: 2024年10月24日

森 聡美

Mori Satomi
所属機関・部署:
職名: 教授
その他の所属(所属・部署名・職名) (2件):
  • 異文化コミュニケーション研究科  異文化コミュニケーション専攻博士課程後期課程   教授
  • Graduate School of Intercultural Communication  Field of Study: Intercultural Communication   Professor
研究分野 (1件): 言語学
研究キーワード (3件): 同時・継続バイリンガルの言語習得 ,  第1言語習得 ,  ナラテイヴの発達
競争的資金等の研究課題 (4件):
  • 2023 - 2025 国際バカロレア教育を受ける日英バイリンガル生徒の批判的思考・説得型談話能力の発達
  • 2019 - 2022 日英継続バイリンガルの談話能力の発達ー国際バカロレア校生徒のナラティヴ研究
  • 2016 - 2019 同時バイリンガルのナラティヴにおける言語間相互作用の研究
  • 2004 - 2010 脳科学と教育 言語の発達・脳の成長・言語教育に関する統合的研究 (代表 萩原 裕子) バイリンガル班
論文 (29件):
  • Tomita, S, Mishina-Mori, S. Factors Affecting the Successful Transmission and Active Use of Minority Languages in a Multilingual Family. Journal of Monlingual and Bilingual Speech. 2025. 7. 1
  • Mishina-Mori, S, Nakano, Y, Yujobo, Y. J, Kawanishi, Y. Is referent reintroduction more vulnerable to crosslinguistic influence? An analysis of referential choice among Japanese-English bilingual children. Languages. 2024. 9. 4
  • Satomi Mishina-Mori. Cross-linguistic influence in the use of objects in Japanese/English simultaneous bilingual acquisition. International Journal of Bilingualism. 2020. 24. 2. 319-338
  • Nakano, Y, Mishina-Mori, S. An examination of the effect of input quality on subject realization in Japanese-English bilingual children. E. Babatsouli (ed.), Proceedings of the International Symposium on Monolingual and Bilingual Speech 2019. 2019. 86-92
  • Mishina-Mori, S, Nakano, Y, Yujobo, Y.J. Conceptual transfer in connecting events in Japanese-English bilingual teenagers’ narratives. E. Babatsouli (ed).Proceedings of the International Symposium on Monolingual and Bilingual Speech 2019. 2019. 80-85
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MISC (3件):
  • 森聡美. 日本語と英語の文法を同時に身につけていくバイリンガルの子どもたち(インタビュー、前編・後編). 2021
  • 森(三品)聡美. 書評. The Bilingual Child: Early Development and Language Contact by Virginia Yip and Stephen Matthews. 2007. Cambridge University Press. ことば・文化・コミュニケーション : 異文化コミュニケーション学部紀要. 2009. 1. 193-198
  • Mishina, Satomi. Book Review. English Grammar for Students of Japanese (The Study Guide for Those Learning Japanese) by Mutsuko Endo Hudson. Ann Arbor: The Olivia and Hill Press, 1994 vii + 204 pp. Issues in Applied Linguistics. 1994. 5. 2. 479-481
書籍 (5件):
  • The Cambridge Handbook of Childhood Multilingualism.
    Cambridge University Press 2022 ISBN:9781108669771
  • 『先の見えない現在(いま)-人、地域、文化、社会をつなぐ「ことば」を考える-(立教大学異文化コミュニケーション学部研究叢書III)』
    晃洋書房 2020 ISBN:4771033749
  • 『小学校英語への専門的アプローチ:ことばの世界を拓く』
    春風社 2019 ISBN:9784861106477
  • 浅野博、緒方孝文、牧野勤(編) 『フェイバリット和英辞典』
    東京書籍 2001
  • ことばのモザイク(奥田夏子名誉教授古稀記念論文集)
    目白言語学会 1992
講演・口頭発表等 (35件):
  • A Japanese-mixed-ethnic child in Turkey and her agentive role in active multilingualism. (Symposium title: Bilingualism in Japanese diasporic families, with Nakamura, J., Taniguchi, J., Kutsuki, A., and Taura, H.)
    (The 21st International Association of Applied Linguistics (AILA) World Congress. Kuala Lumpur, Malaysia. 2024)
  • Event conceptualization in Japanese-English early bilingual adolescents: An analysis of Path expressions in elicited narratives.
    (The 21st International Association of Applied Linguistics (AILA) World Congress. Kuala Lumpur, Malaysia. 2024)
  • Is it a sign of incomplete mastery or sensitivity to hearer’s perspective? A longitudinal analysis of referential choice in Japanese-English bilingual adolescents’ narratives.
    (The 14th International Symposium on Bilingualism 2023)
  • Referent re-introduction in bilingual narratives: A qualitative analysis of crosslinguistic influence.
    (The 19st International Association of Applied Linguistics (AILA) World Congress. Groningen, Netherlands. (online) 2021)
  • Referent re-introduction as the locus of crosslinguistic influence: An investigation on referential choice in Japanese-English bilingual children. (in the Thematic Section: Japanese-English Bilinguals in Flux. with Hideyuki Taura, Amanda Taura, and Aya Kutsuki)
    (The 13th International Symposium on Bilingualism. 2021)
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学歴 (3件):
  • 1991 - 1997 カリフォルニア大学ロサンゼルス校 応用言語学・TESL研究科
  • 1989 - 1991 筑波大学 教育研究科 教科教育学専攻 英語教育コース
  • 1985 - 1989 日本女子大学 文学部 英文学科
学位 (3件):
  • 文学士 (日本女子大学)
  • 教育学修士 (筑波大学)
  • 応用言語学博士 (カリフォルニア大学ロサンゼルス校(アメリカ合衆国))
経歴 (12件):
  • 2016/04/01 - 現在 立教大学 異文化コミュニケーション研究科 異文化コミュニケーション専攻博士課程前期課程 教授
  • 2016/04/01 - 現在 立教大学 異文化コミュニケーション研究科 異文化コミュニケーション専攻博士課程後期課程 教授
  • 2015/04/01 - 現在 立教大学 異文化コミュニケーション学部 異文化コミュニケーション学科 教授
  • 2019 - 2023 東京外国語大学言語文化学部 非常勤講師
  • 2008/04/01 - 2015/03/31 立教大学 異文化コミュニケーション学部 異文化コミュニケーション学科 准教授
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委員歴 (4件):
  • 2020/04 - 現在 第1言語としてのバイリンガリズム研究会 会長
  • 2022/11 - 2022/11 University of Canterbury PhD Dissertation Committee External Examiner
  • 2013/04 - 2018/03/31 第1言語としてのバイリンガリズム研究会 運営委員
  • 2001/07 - 2004/07 言語科学会 言語科学会運営委員
所属学会 (6件):
バイリンガル・マルチリンガル子どもネット(BMCN) ,  社会言語科学会 ,  日本第二言語習得学会 ,  母語・継承語・バイリンガル教育(MHB)学会 ,  第1言語としてのバイリンガリズム研究会 ,  言語科学会
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