研究者
J-GLOBAL ID:200901060024554849   更新日: 2024年06月19日

竹澤 大史

タケザワ タイシ | Takezawa Taishi
所属機関・部署:
研究分野 (1件): 特別支援教育
競争的資金等の研究課題 (1件):
  • 2020 - 2024 発達障害児の養育者を対象とした早期支援プログラムの開発
論文 (24件):
  • 小学校知的障害特別支援学級における読み書きの個別の指導・支援 : 国語科及び自立活動の実践を通して. 和歌山大学教職大学院紀要学校教育実践研究. 2024. 8. 11-17
  • 小山朱美, 竹澤大史, 武田鉄郎. 特別支援学校における自立活動の授業を通した自閉症スペクトラム障害(ASD)と知的障害のある児童を対象とした自発的なコミュニケーションに指導と評価について. 和歌山大学教職大学院紀要学校教育実践研究. 2023. 7. 59-68
  • 上野智子, 竹澤大史, 近藤親子, 菅道子. 特別支援学校における音楽科および音楽を活用した「自立活動」に関する実態調査. 和歌山大学教職大学院紀要学校教育実践研究. 2023. 7. 39-49
  • 武田 鉄郎, 竹澤 大史, 菅井 裕行, 福田 奏子, 佐々木 銀河, 佐島 毅. 特別支援教育の現場の実践を見据えた実践研究のあり方の追究 : 『特殊教育学研究』掲載の実践研究論文の分析を通して. 和歌山大学教育学部紀要. 教育科学. 2023. 73. 73-81
  • Taishi Takezawa, Tomoko Naruse, Toru Yoshikawa. A trial to evaluate the effectiveness of online parent training programs for caregivers of young children with autism spectrum disorder. 2022. 67. 5A. 14-20
もっと見る
MISC (21件):
  • 小学校の特別支援教育の課題と充実に向けて : 通常の学級における実践と校内支援体制について. 和歌山大学教育学部共同研究事業成果報告書. 2024. 2023. 86-91
  • Taishi Takezawa. Developing a comprehensive and sustainable support system for families of children with developmental disabilities. International conference proceedings: Improving the quality of inclusive education and towards sustainable education for children with disabilities in Vietnam. 2023. 164-169
  • Taishi Takezawa. Supporting family and teachers of students with disabilities in graduate education. International conference proceedings-Quality assurance of application-oriented postgraduate education: International experience and practice in Vietnam. 2023. 847-852
  • 竹澤 大史, 福田 規江, 島田 裕代, 岩﨑 朝蔵, 山本 知佳, 小山 朱美, 谷本 沙紀, 村木 美奈. 特別支援学校による教育相談、コンサルテーションの現状と課題. 2022年度 和歌山大学教育学部共同研究事業成果報告書. 2023. 2022. 75-79
  • 竹澤大史, 村木美奈, 岩﨑朝蔵, 福田規江, 小山朱美. 小学校における特別支援教育の連携・推進に関する取り組み、及び特別な教育的ニーズのある児童を対象とした教育実践. 2021年度 和歌山大学教育学部共同研究事業成果報告書. 2022. 114. 120
もっと見る
書籍 (5件):
  • 人権としての特別支援教育
    文理閣 2022 ISBN:9784892599071
  • 感情制御ハンドブック : 基礎から応用そして実践へ
    北大路書房 2022 ISBN:9784762831829
  • 小・中学校の教師のための特別支援教育入門
    ミネルヴァ書房 2020 ISBN:9784623089178
  • 認知行動療法事典
    丸善出版 2019 ISBN:9784621303825
  • 発達障害のバリアを超えて : 新たなとらえ方への挑戦
    クリエイツかもがわ 2019 ISBN:9784863422544
講演・口頭発表等 (15件):
  • Developing a comprehensive and sustainable support system for families of children with developmental disabilities
    (International conference proceedings: Improving the quality of inclusive education and towards sustainable education for children with disabilities in Vietnam. 2023)
  • Supporting family and teachers of students with disabilities in graduate education Social Science Publishing House
    (International conference proceedings-Quality assurance of application-oriented postgraduate education: International experience and practice in Vietnam. 2023)
  • Present situation and tasks of “peer interactions and collaborative learning” between students at special and regular schools: a case study of two special schools
    (STEAM EDUCATION APPLICATION TO IMPROVE QUALITY OF INCLUSIVE EDUCATION FOR CHILDREN WITH DISABILITIES 2022)
  • A trial to evaluate the effectiveness of online parent training programs for caregivers of young children with Autism Spectrum Disorder
    (STEAM EDUCATION APPLICATION TO IMPROVE QUALITY OF INCLUSIVE EDUCATION FOR CHILDREN WITH DISABILITIES 2022)
  • A case study focusing on enhancing social development and learning of elementary school students with developmental disabilities through self-reliance activities in special needs classes.
    (Impacts of Climate Change- Air Pollution on Children with Disabilities and Education: Facts and Innovations 2021)
もっと見る
学歴 (2件):
  • - 2004 Indiana University Graduate School, School of Education, Doctoral Programs
  • - 1998 滋賀大学 大学院教育学研究科
学位 (1件):
  • Ph.D. (Indiana University Graduate School)
経歴 (4件):
  • 2023/04 - 現在 和歌山大学 教育学部、大学院教育学研究科 准教授
  • 2017/10 - 2023/03 和歌山大学 教育学部、大学院教育学研究科 講師
  • 2015/04 - 2017/09 愛知県心身障害者コロニー発達障害研究所 教育福祉学部 主任研究員
  • 2004/08 - 2015/03 愛知県心身障害者コロニー発達障害研究所 教育福祉学部 研究員
※ J-GLOBALの研究者情報は、researchmapの登録情報に基づき表示しています。 登録・更新については、こちらをご覧ください。

前のページに戻る