研究者
J-GLOBAL ID:200901079189862729   更新日: 2024年09月26日

瀧本 将弘

タキモト マサヒロ | Takimoto Masahiro
所属機関・部署:
職名: 教授
ホームページURL (1件): https://www.mmll.cam.ac.uk/mt880
研究分野 (1件): 外国語教育
研究キーワード (2件): 認知言語学 ,  応用認知言語学
競争的資金等の研究課題 (4件):
  • 2020 - 2023 脳科学からみた外国語学習における認知言語学的アプローチの有効性に関する研究
  • 2017 - 2020 英語学習者の語用論的能力向上のための認知言語学的アプローチの有効性と検証
  • 2019 - Application of Cognitive Linguistics in Foreign Language Teaching
  • 2014 - 2017 日本人英語学習者の学術論文執筆能力向上を目指す3Dマルチメディア教材開発と検証
論文 (23件):
  • Masahiro Takimoto. The effects of animated versus static metaphor with 3D images on EFL learners’ acquisition of degrees of certainty. Journal of Computer Assisted Learning, Wiley-Blackwell Publishing. 2023. 39. 6. 1801-1818
  • Masahiro Takimoto. The relationship between a cognitive linguistic approach and the right-hemisphere. IAFOR Journal of Education: Language Learning in Education, The International Academic Forum. 2023. 11. 1. 83-99
  • 瀧本将弘. A comparative study of animation versus static effects in the spatial concept-based metaphor awareness-raising approach on EFL learners’ cognitive processing of request strategies. Language and Cognition 13(2), Cambridge University Press, 191-226. 2021
  • 瀧本 将弘. Investigating the effects of cognitive linguistic approach in developing EFL learners' pragmatic proficiency. System 89, Elsevier, 102213. 2020
  • 瀧本 将弘. Exploring the effects of proximal-distal metaphor on the development of EFL learners' knowledge of the degree of certainty. Language Teaching Research 24(3) , SAGE Publications, 317-337. 2020
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MISC (2件):
  • 瀧本 将弘. Investigating the relative effects of cognitive and non-cognitive approaches on the development of Japanese learners' knowledge of different degrees of certainty [博士論文要旨]. 東京大学大学院総合文化研究科 言語情報科学専攻紀要. 2019. 26. 84-86
  • 瀧本 将弘. 英語の語用論的「誤り」を是正する認知言語学的アプローチ. 英語教育11月号 大修館書店. 2019. 30-31
書籍 (10件):
  • ケンブリッジ大学への学問の旅 ハーバード大学との比較と挑戦へのエール
    開拓社 2024
  • Application of Cognitive Linguistics in Foreign Language Teaching
    開拓社 2020
  • 「語用論指導」(第10章を分担執筆) 『実践例で学ぶ第二言語習得研究に基づく英語指導』 鈴木渉 (編著)
    大修館書店 2017
  • Research summary of exploring the effects of similar and same task repetition on learners’ second language pragmatic proficiency. In T. Stephens & J. Duncan (Eds.), Education Research Summaries
    Nova Science Publishers 2013
  • Exploring the effects of similar and same task repetition on learners' second language pragmatic proficiency. In D. Alonso (Ed.), English as a Second Language.
    Nova Publishers 2011
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講演・口頭発表等 (35件):
  • Impact of animated vs. static illustrations on EFL learners' politeness acquisition
    (32nd MELTA International Conference 2024)
  • The efficacy of animated versus static illustrations with 3D images on EFL learners’ acquisition of degrees of sureness
    (31st MELTA International Conference 2023)
  • The application of cognitive linguistics and right-hemisphere in foreign language teaching (Keynote Speaker).
    (5th International Conference on Advanced Research in Social Sciences 2022)
  • The relationship between the effects of metaphor-based approach and the right-hemispher involvement in developing EFL learners' knowledge of degrees of sureness (Session Chair).
    (The European Conference on Language Learning 2022)
  • The relationship between cognitive linguistic approach and right-hemisphere of the brain in developing EFL learners' pragmatic proficiency.
    (The Paris Conference on Education 2022)
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学位 (1件):
  • 博士(学術) (東京大学)
経歴 (9件):
  • 2009/04 - 現在 青山学院大学 理工学部 教授
  • 2021/09 - 2022/09 University of Cambridge Faculty of Modern and Medieval Languages and Linguistics Visiting Scholar (在外研究)
  • 2021/09 - 2022/09 Wolfson College University of Cambridge Visiting Fellow (在外研究)
  • 2020/04 - 2021/03 厚生労働省 国立障害者リハビリテーションセンター 研究所 高次脳機能障害研究室 外来研究員
  • 2006/04 - 2009/03 帝塚山大学 人文学部 准教授
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受賞 (5件):
  • 2021 - 2021年度大学英語教育学会褒賞(学会賞)
  • 2019 - 2019年度東京大学 学術成果刊行助成(東京大学而立賞)
  • 2010 - Asia TEFL traval grant for the 8th Asia TEFL International Conference
  • 1991 - 1991-1992 ロータリー財団大学院課程奨学金(米国大学院留学)
  • 1984 - 1984-1985 ロータリー財団大学課程奨学金(米国大学留学)
所属学会 (3件):
日本認知言語学会 ,  認知神経心理学研究会 ,  大学英語教育学会
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