研究者
J-GLOBAL ID:201201037712214184   更新日: 2024年11月17日

長尾 明子

ナガオ アキコ | Nagao Akiko
所属機関・部署:
職名: 准教授
研究分野 (2件): 外国語教育 ,  言語学
研究キーワード (11件): L2 Writing ,  Genre-based approach ,  SLA ,  TEFL ,  Applied Linguistics ,  TESOL ,  Sociolinguistics ,  Qualitative Research ,  Systemic Functional Linguistics ,  選択体系機能理論 ,  ジャンル分析
競争的資金等の研究課題 (4件):
  • 2022 - 2025 フィードバックを活用した英語ライティング指導法-ジャンル・アプローチに着目して-
  • 2021 - 2025 小学校英語科担当教員の「自己効力感」向上を目的とした支援プログラムの構築
  • 2019 - 2023 第二言語ライティング教授法と評価:ジャンル・アプローチと教授学習サイクル
  • 2016 - 2019 実践クラスルームコミュニティーにおける新人英語学習者の移行: 理論と実践の統合
論文 (31件):
  • Akiko Nagao. Analyzing descriptive report writing among English language learners in Japan through a genre-based approach to second language writing. English Text Construction. 2024. 17. 1. 29-68
  • Akiko Nagao. Using Systemic Functional Linguistics and the Genre-Based Approach in EFL Classroom Language Communities of Practices. The Journal of Asia TEFL. 2023. 20. 2. 316-337
  • Akiko Nagao. A genre-based approach to teaching descriptive report writing to Japanese EFL university students. Teaching English as a Second Language Electronic Journal (TESL-EJ). 2022. 26. 3. 1-28
  • Akiko Nagao. Recent Contributions of the Genre-Based Approach to Teaching Second Language Writing Research. JACET Kansai Journal. 2022. 24. 72-95
  • Akiko Nagao. Adopting an SFL Approach to Teaching L2 Writing through the Teaching Learning Cycle. English Language Teaching. 2020. 13. 6. 58-75
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書籍 (2件):
  • Re-Envisioning EFL Education in Asia
    International Teacher Development Institute 2023 ISBN:9798988089209
  • 星の王子・王女たちの留学物語
    文藝春秋 2006
講演・口頭発表等 (89件):
  • Longitudinal Outcomes of a Genre-Based Approach on EFL Writing Performance
    (AsiaTEFL2024 2024)
  • EFL learners' comprehension of the discussion essay genre
    (AILA 60th Anniversary World Congress Kuala Lumpur 2024)
  • Genre-based approach of writing studies: Systematic review
    (49th International Systemic Functional Congress 2024)
  • Japanese Student Understanding of Academic Essays - Genre-Based Approach v. Traditional skill-based Approac
    (49th International Systemic Functional Congress 2024)
  • Learning to Write Academic Essays: Thematic Analysis of Reflections from EFL University Students in Japan
    (The 20th Annual CamTESOL Conference 2024)
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学歴 (4件):
  • 2013 - 2016 熊本大学大学院 社会文科学研究科 文科学専攻英語教授学領域 (博士後期課程修了/Doctor of Literature)
  • 2007 - 2008 アデレード大学大学院 修士(応用言語学)
  • 2004 - 2006 名古屋外国語大学大学院 国際コミュニケーション研究科 修士(英語教育・教授法)
  • 2003 - 2003 ニューカッスル大学 教育学(学士, 交換留学)
学位 (4件):
  • 修士(応用言語学) (アデレード大学大学院)
  • 修士(英語・英語教育学) (名古屋外国語大学大学院)
  • 学士(英語) (名古屋外国語大学)
  • 博士(文学) (熊本大学大学院)
経歴 (6件):
  • 2020/04 - 現在 龍谷大学 国際学部 グローバルスタディーズ学科 准教授
  • 2016/04 - 2020/03 龍谷大学 国際学部 グローバルスタディーズ学科 講師
  • 2015/04 - 2016/04 近畿大学 生物理工学部教養・基礎教育部門 特任講師
  • 2012/04 - 2015/03 立命館大学 外国語嘱託講師(英語)
  • 2011/04 - 2012/03 香川大学 大学教育開発センター 特命講師(非常勤講師)
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受賞 (2件):
  • 熊本大学 平成26年度社会文化科学研究科国際奨学事業
  • 日本質的心理学会 国際フロンティア奨励賞
所属学会 (3件):
全国語学教育学会 ,  大学英語教育学会 ,  KOTESOL
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