研究者
J-GLOBAL ID:201501059157291149   更新日: 2024年04月25日

周 倩

シュウ セイ | Zhou Qian
所属機関・部署:
職名: 准教授
ホームページURL (1件): https://www.imc.hokudai.ac.jp/rfmc/teacher/000910.html
研究分野 (1件): 社会学
研究キーワード (11件): 観光行動 ,  住宅消費 ,  イメージ ,  比較社会学 ,  消費行動 ,  メディア ,  中国 ,  階層 ,  階層意識 ,  メディア研究 ,  日中比較
競争的資金等の研究課題 (10件):
  • 2024 - 2028 中国中間層の日常生活実践と民主的可能性:メディア利用と消費活動に基づく考察
  • 2020 - 2024 中国中産階級の観光行動とナショナル・アイデンティティに関する研究
  • 2017 - 2020 メディアによる社会階層の形成:現代中国における中産階級の観光消費を事例に
  • 2015 - 2016 住宅のメディア・イメージと階層性に関する日中比較
  • 2014 - 2015 日中の消費社会における都市中間層と住宅
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論文 (27件):
  • Abigail Qian Zhou. Class and Media in Critical Theory: Research Perspectives and Analytical Methods from the Frankfurt School and Cultural Studies. The Journal of Communication and Media Studies. 2024. 9. 2. 25-41
  • Abigail Qian Zhou. Red Tourism and National Identity among the Chinese Middle Class during the Pandemic: An Investigation Based on Semi-structured Interviews. Journal of Tourism and Leisure Studies. 2023. 8. 1. 1-17
  • Abigail Qian Zhou. Contemporary Chinese Newspapers’ Portrayal of the Middle Class: A Case Study of People’s Daily from 2000 to 2018. The Journal of Communication and Media Studies. 2023. 8. 1. 91-121
  • Abigail Qian Zhou. Chinese Middle-Class Travelers’ Characteristics and Their Perceptions of Japan's National Image. Proceedings of the 6th International Conference on Tourism Research. 2023. 409-416
  • 周倩. Media and the Subjective Class Identity of the Middle Class: Theoretical Exposition and Empirical Text. The Journal of Communication and Media Studies. 2022. 7. 1. 45-65
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MISC (4件):
  • 周倩. 住宅広告と社会階層の表象に関する日中比較研究--不動産のテレビCMを事例に. 日本マス・コミュニケーション学会論文集. 2015. 1-4
  • 周倩. 現代中国の消費文化--ブランディング・広告・メディア. 『季刊 家計経済研究』. 2012. 95. 94-95
  • 周倩. Understanding the concept of Middle Class in East Asia: Based on Survey Data Analysis of AsiaBarometer for Japan, China, and South Korea in 2006. Joint Conference of the Association for Asian Studies& International Convention of Asia Scholars. 2011. 78
  • 周 倩. 現代中国における社会階層構造の変遷--1990年代以降の国産テレビドラマに対するテクスト分析を通じて. 中国研究月報. 2008. 62. 12. 17-34
書籍 (7件):
  • 『アジアツーリズムー東アジア旅行と地理的想像』(아시아투어리즘:동아시아여행과 지리적 상상) ソウル大アジア研究所<世界の中のアジア研究>シリーズ
    チニンジン (진인진) 2019 ISBN:9788963474359
  • 城市社会学评论(第一辑)
    社会科学文献出版社 2017 ISBN:9787520115704
  • 現代中国の中産階級--メディアと人々の相互作用
    亜紀書房 2017 ISBN:4750515124
  • 東アジア観光学-まなざし・場所・集団
    亜紀書房 2017 ISBN:4750515051
  • 想起と忘却のかたち: 記憶のメディア文化研究
    三元社 2017 ISBN:4883034194
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講演・口頭発表等 (59件):
  • The Role of Media Use and Tourism Consumption in Identity Formation: Self-construction and Social Interaction among the Chinese Middle Class
    (8th International Conference on Communication & Media Studies 2023)
  • Consumption behavior among middle-class outbound tourists in China before and after the COVID-19 pandemic
    (8th International Conference on Tourism & Leisure Studies 2023)
  • Basic characteristics of Chinese middle-class travelers to Japan and their perceptions and evaluations of Japan's national image
    (6th International Conference on Tourism Research 2023)
  • Critical School of Media and the Social Class Research Perspective
    (7th International Conference on Communication & Media Studies 2022)
  • Construction of National Identity and Local Tourism amid COVID-19
    (7th International Conference on Tourism & Leisure Studies 2022)
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学位 (1件):
  • 学際情報学修士 (東京大学)
経歴 (8件):
  • 2017/01 - 現在 北海道大学 メディアコミュニケーション研究院 准教授
  • 2015/04 - 現在 北海道大学メディア・コミュニケーション研究院 付属東アジアメディア研究センター 研究員(兼任)
  • 2017/07 - 2017/07 中国厦門大学 新聞伝播学院 小学期講座講師
  • 2015/04 - 2016/12 北海道大学 メディアコミュニケーション研究院 助教
  • 2015/08 - 2015/10 ブリティッシュコロンビア大学 社会学研究所 客員研究員
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受賞 (5件):
  • 2012/06 - 公益財団法人国際理解支援協会 優秀講師賞
  • 2011/04 - AAS-ICAS Joint Conference F. Hilary Conroy Award
  • 2008/02 - 東京大学大学院学際情報学府 優秀論文賞及び専攻長賞
  • 2005/02 - 学生広告論文電通賞 在日留学生個人の部 第二位
  • 2004/02 - 学生広告論文電通賞 在日留学生個人の部 第二位
所属学会 (5件):
中国社会学会 ,  アジア政経学会 ,  The Association for Asian Studies ,  日本マス・コミュニケーション学会 ,  日本社会学会
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