研究者
J-GLOBAL ID:201801020272990513   更新日: 2024年12月23日

元木 康介

Motoki Kosuke
所属機関・部署:
職名: 講師
ホームページURL (2件): https://sites.google.com/view/kosukemotoki/https://sites.google.com/view/kosukemotoki/english
研究分野 (5件): 商学 ,  食品科学 ,  認知科学 ,  感性情報学 ,  デザイン学
研究キーワード (17件): 消費者心理学 ,  食行動 ,  感覚間協応 ,  消費者行動 ,  マーケティング ,  感性科学 ,  健康 ,  持続可能性 ,  多感覚知覚 ,  味覚 ,  デザイン ,  心理言語学 ,  感情 ,  応用心理学 ,  ブランド ,  視線 ,  fMRI
競争的資金等の研究課題 (11件):
  • 2024 - 2028 持続可能な食品のブランディング研究
  • 2024 - 2027 フードテックによる「新しい食」を用いた料理の受容性に関する研究
  • 2024 - 2025 ホスピタリティ産業におけるバイオフィリックデザインに関する研究
  • 2024 - 感覚マーケティングによる健康的な食行動促進の体系的研究
  • 2021 - 2024 味覚に関連した感覚間連合メカニズムの解明
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論文 (90件):
  • Kosuke Motoki, Yu Qin. Cognitive regulation of alternative proteins: Positive reappraisal enhances wanting for insects, plant-based meat analogies, cultured meat, and algae. Appetite. 2024. in press
  • Kazuna Tonooka, Reo Sato, Kosuke Motoki, Shinichi Ishikawa. How does viewing food products in 2D or 3D affect consumer evaluations?. Food Quality and Preference. 2024. in press
  • Kimberly Doell, Boryana Todorova, Madalina Vlasceanu, Joseph Coleman, Ekaterina Pronizius, Philipp Schumann, Flavio Azevedo, Yash Patel, Michael Berkebile-Weinberg, Cameron Brick, et al. The International Climate Psychology Collaboration: Climate change-related data collected from 63 countries. Scientific Data. 2024. in press
  • Monin Techawachirakul, Abhishek Pathak, Kosuke Motoki, Gemma Calvert. Cheers to sustainability! The effect of warmth focus on the acceptance of sustainable paper-bottled alcoholic beverages. Food Quality and Preference. 2024. in press
  • Kosuke Motoki, Charles Spence, Carlos Velasco. Colour/shape-taste correspondences across three languages in ChatGPT. Cognition. 2024. in press
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MISC (3件):
  • Carlos Velasco, Anton Nijholt, Charles Spence, Takuji Narumi, Kosuke Motoki, Gijs Huisman, Marianna Obrist. 4th International Workshop on Multisensory Approaches to Human-Food Interaction. ICMI '20: Proceedings of the 2020 International Conference on Multimodal Interaction. 2020. 878-880
  • 元木康介. 他者の振る舞いが食行動に及ぼす影響. 公衆衛生情報みやぎ. 2020. 507. 1-3
  • 元木康介. 感情・感覚が消費者行動に及ぼす影響の解明:心理・脳生理アプローチによる包括的検証. 東北医学雑誌. 2019. 131. 1. 84-85
書籍 (2件):
  • 消費者の心理をさぐる-人間の認知から考えるマーケティング
    誠信書房 2020
  • Auditory Contributions to Food Perception and Consumer Behaviour
    Brill Academic Publishers 2019
講演・口頭発表等 (87件):
  • 現代の社会問題解決に繋がる新しいテーマの消費者行動研究
    (産業組織心理学会 部門別研究会(消費者行動部門) 2024)
  • 代替タンパク質の消費者受容
    (フードテック官民協議会 消費者を知る・消費者に伝えるフードテック勉強会, 2024)
  • 整形をする消費者は“ダーク”なのか?美容整形とダークパーソナリティの関係性
    (第69回消費者行動研究コンファレンス 2024)
  • 健康的な食生活に関連する感性研究
    (第7回Bio-Intelligence for well-being研究会 2024)
  • 食感性に関する消費者行動研究
    (食品ニューテクノロジー研究会 2024)
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学歴 (3件):
  • 2015 - 2018 東北大学大学院 医学系研究科 博士課程(早期修了)
  • 2013 - 2015 東北大学大学院 医学系研究科 修士課程
  • - 2013 慶應義塾大学 商学部
学位 (2件):
  • 医学博士 (東北大学)
  • 商学士 (慶應義塾大学)
経歴 (8件):
  • 2022/04 - 現在 東京大学大学院経済学研究科 マネジメント専攻 講師
  • 2023/06 - 2024/06 BI Norwegian Business School 招聘研究員
  • 2019/04 - 2022/03 宮城大学 食産業学群 フードマネジメント学類 助教
  • 2020/09 - 2021/03 BI Norwegian Business School 招聘研究員
  • 2018/10 - 2019/03 日本学術振興会 特別研究員(PD)
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委員歴 (9件):
  • 2024/04 - 現在 株式会社ロッテ 技術アドバイザー
  • 2024/04 - 現在 日本消費者行動研究学会 幹事
  • 2023/08 - 現在 Scientific Reports (Nature Publishing Group), Editorial Board Member
  • 2022/11 - 現在 Food and Humanity (Elsevier), Editorial Board Member
  • 2021/04 - 現在 Frontiers in Communication, Editorial Board Member (Advertising and Marketing Communication)
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受賞 (10件):
  • 2024/09 - American Psychological Association Raymond S. Nickerson for Best Paper Award in the Journal of Experimental Psychology: Applied
  • 2024/05 - The Behavioral Science & Policy Association Publication Award for Innovation in Behavioural Public Policy
  • 2024/05 - 日本消費者行動研究学会 特集論文賞
  • 2023/12 - 食創会 (安藤スポーツ・食文化振興財団) 安藤百福賞 発明発見奨励賞
  • 2023/08 - Food Quality and Preference Award-Contributions by a researcher of the future
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所属学会 (4件):
日本商業学会 ,  日本認知心理学会 ,  日本心理学会 ,  日本消費者行動研究学会
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