研究者
J-GLOBAL ID:201901017779143010   更新日: 2020年09月01日

劉 靖

リュウ ジン | JING LIU
所属機関・部署:
職名: 准教授
ホームページURL (2件): https://www.sed.tohoku.ac.jp/laboratory/detail---id-52.htmlhttps://www.liujingtohoku.com/
研究分野 (1件): 教育社会学
研究キーワード (6件): 比較教育 ,  中国 ,  途上国 ,  国際教育開発 ,  教育政策 ,  教育不平等
競争的資金等の研究課題 (5件):
  • 2020 - 2022 Promote Sustainability through Innovating University Teaching and Learning in East Asia
  • 2019 - 2021 中国における義務教育段階の「公立学校間協力」改革に関する実証的研究
  • 2019 - 2020 中国の「農村小規模学校」における教育改善への取組み:湖北省の農村小規模小学校の「90後教員」の事例を中心に
  • 2017 - 2019 中国都市部における「公立学校間資源共有」改革に関する実証的研究
  • 2017 - 2018 中国都市部における義務教育均衡発展を目指す学区制政策・実践に関する社会学的研究
論文 (7件):
  • 劉靖. 中国の「農村小規模学校」における教育改善への取組み-湖北省の農村小規模小学校の「90後教員」の事例を中心に. 東北大学大学院教育学研究科先端教育研究実践センター年報. 2020. 20. 13-21
  • 米澤 彰純, 嶋内 佐絵, 劉 靖. 「東アジアにおける「大学」概念の形成と変容」. 教育学研究. 2019. 86. 2. 225-236
  • Jing Liu. Constructing resource sharing collaboration for quality public education in urban China: Case study of school alliance in Beijing. International Journal of Educational Development. 2018. 59. 59. 9-19
  • 劉 靖. School District Reform for “Free, Equitable and Quality” Public Education in Urban China: Achievements and Challenges. NORRAG News. 2016. 54. 59-60
  • 劉 靖. Mapping the Landscape of Financial Resources of China's Aid to Education and Human Resource Development. NORRAG News. 2015. 52. 136-137
もっと見る
書籍 (9件):
  • The role of universities in promoting sustainability in Asia
    Roudledge 2019 ISBN:0367358018
  • Small Is Beautiful: Storties of Dynamic Changes in Small Schools in Rural China
    Educational Science Publishing House 2019 ISBN:9787519119195
  • Annual Report on China’s Education (2019)
    Social Sciences Academic Press (China) 2019
  • Inequality in Public School Admission in Urban China: Discourses, Practices and New Solutions
    Springer 2018 ISBN:9789811087189
  • The Post-Education for All Paradigm: Structural Changes with Diversifying Actors and Norms
    Emerald 2016 ISBN:9781784412715
もっと見る
講演・口頭発表等 (15件):
  • Education for Left-behind Children in Rural China
    (国際開発学会&人間の安全保障学会2019共催大会 2019)
  • School Collaboration for Education Improvement in China: A case study of "Education Groups" in Chengdu
    (世界教育学会第10回記念大会 2019)
  • 中国における農村小規模学校の教育改善への取組み:湖北省の農村小規模小学校の「90後教員」の事例を中心に
    (第55回日本比較教育学会 2019)
  • On A Chinese “Fourth Way” for Public School Improvement? Case Study of “Education Groups” in Chengdu
    (Comparative Education Society of Hong Kong 2019 Spring Annual Conference 2019)
  • ‘Learning to be’ as New Trend of China’s Educational Aid?,
    (The 28th Annual Conference of the Japan Society for International Development (JASID) 2018)
もっと見る
学歴 (3件):
  • 2009 - 2013 名古屋大学
  • 2007 - 2009 名古屋大学
  • 2003 - 2007 南山大学
学位 (1件):
  • 博士 (名古屋大学)
経歴 (4件):
  • 2019/04 - 現在 東北大学大学院教育学研究科 准教授
  • 2017/11 - 2019/03 東京大学大学院教育学研究科 JSPS外国人特別研究員
  • 2014/06 - 2017/11 名古屋大学大学院国際開発研究科 助教
  • 2013/02 - 2014/05 名古屋大学大学院国際開発研究科 特任助教
受賞 (2件):
  • 2013/11 - 米国ピッツバーグ大学国際教育研究所 2013年度最優秀博士論文賞 The Development of Inequality in Public School Admissions: Public Discourses on Zexiao and Practices in Urban China
  • 2013/08 - アジア太平洋フォーラム・淡路会議 アジア太平洋研究賞(井植記念賞)佳作
所属学会 (7件):
日本中国学会 ,  日本教育学会 ,  香港比較教育学会 ,  国際開発学会 ,  日本教育社会学会 ,  日本比較教育学会 ,  Comparative and International Education Society
※ J-GLOBALの研究者情報は、researchmapの登録情報に基づき表示しています。 登録・更新については、こちらをご覧ください。

前のページに戻る