研究者
J-GLOBAL ID:202001020599221570   更新日: 2024年04月18日

柳沢 明文

ヤナギサワ アキフミ | Yanagisawa Akifumi
所属機関・部署:
職名: 助教
ホームページURL (1件): https://www.researchgate.net/profile/Akifumi_Yanagisawa
研究分野 (3件): 外国語教育 ,  言語学 ,  教育心理学
研究キーワード (5件): 語彙習得 ,  学習心理学 ,  英語教育 ,  第二言語習得 ,  応用言語学
競争的資金等の研究課題 (3件):
  • 2024 - 2027 バイリンガル字幕を利用した視聴覚教材の語彙学習への効果
  • 2023 - 2026 外国語学習活動時における意識が語彙習得に与える影響
  • 2021 - 2024 注釈が文章の理解と語彙学習に与える影響の検証と、英語学術論文読解アプリへの応用
論文 (10件):
  • Kiwamu Kasahara, Akifumi Yanagisawa. Learning new verbs with known cue words: The relative effects of noun and adverb cues. Language Teaching Research. 2024. 28. 1. 138-155
  • Stuart Webb, Takumi Uchihara, Akifumi Yanagisawa. How effective is second language incidental vocabulary learning? A meta-analysis. Language Teaching. 2023. 56. 2. 161-180
  • Akifumi Yanagisawa, Stuart Webb. Involvement Load Hypothesis Plus: Creating an Improved Predictive Model of Incidental Vocabulary Learning. Studies in Second Language Acquisition. 2022. 44. 1279-1308
  • Akifumi Yanagisawa, Stuart Webb. To What Extent Does the Involvement Load Hypothesis Predict Incidental L2 Vocabulary Learning? A Meta-Analysis. Language Learning. 2021. 71. 2. 487-536
  • Akifumi Yanagisawa. How can we Predict Incidental L2 Vocabulary Learning? A Meta-Analytic Examination of the Involvement Load Hypothesis. 博士論文(Ph.D. in Education Studies, Applied Linguistics). 2020
もっと見る
MISC (2件):
  • 中田達也, 柳沢明文, 江口政貴. 新しい日常における英語語彙指導(1):カリキュラム計画の観点から. 英語教育(大修館書店). 2020. 69. 9. 74-75
  • Takumi Uchihara, Akifumi Yanagisawa. Lessons From Western’s Symposium on Teaching and Learning Vocabulary in Another Language. Contact. 2017
書籍 (3件):
  • The Routledge Handbook of Vocabulary Studies
    New York, NY: Routledge 2020 ISBN:9781138735729
  • (in press) The Routledge Handbook of Second Language Acquisition and Input Processing
    Routledge
  • (accepted) Routledge’s SLA research series: Moving the Field of Second Language Incidental Vocabulary Acquisition Forward
    Routledge
講演・口頭発表等 (15件):
  • A scoping review on task repetition studies focusing on speaking ability
    (AAAL 2024 2024)
  • How intentional is incidental learning, and are they related?
    (Vocab@Vic 2023 2023)
  • Does textually enhancing difficult words help EFL learners’ dictionary use on reading with a tablet?
    (Hiroshima Lexical Research Forum 2023 2023)
  • What are the predicted learning gains for different incidental vocabulary learning activities?
    (AAAL 2023 2023)
  • 語彙学習に『効果的』な言語活動とは?
    (中央大学英米文学会主催「2022年度公開研究会」 2023)
もっと見る
Works (3件):
  • ポモ・モニター
    柳沢明文 2022 -
  • 「語彙プロファイラー」で学習すべき英単語を見つける方法:Compleat Lexical Tutorの使い方
    中田達也, 江口政貴, 柳沢明文 2020 -
  • Let’s try flowchart thinking
    Mikio Miyazaki, Mina Endo, Masato Oshima, Chikako Goto, Yasuhiro Horimoto, Goki Furuta, Akifumi Yanagisawa, Youichi Murakami 2013 -
学歴 (1件):
  • 2016 - 2020 University of Western Ontario Faculty of Education The PhD program in the field of Applied Linguistics
学位 (1件):
  • Ph.D. (Education Studies, Applied Linguistics) (University of Western Ontario)
経歴 (5件):
  • 2022/10 - 現在 筑波大学 人文社会系 助教
  • 2021/04 - 2022/09 東京理科大学 教養教育研究院 葛飾キャンパス教養部 専任講師
  • 2016/09 - 2020/12 The University of Western Ontario Faculty of Education, Applied Linguistics Research Assistant
  • 2019/09 - 2019/12 The University of Western Ontario Faculty of Education 非常勤講師
  • 2017/09 - 2017/12 The University of Western Ontario Faculty of Education 非常勤講師
受賞 (3件):
  • 2020/03 - University of Western Ontario Graduate Excellence in Teaching Award
  • 2019/07 - SLRF 2018 Organizing Committee SLRF 2019 Student Travel Award
  • 2015/05 - 日本学生支援機構 特に優れた業績による返還免除(半額)
所属学会 (5件):
American Association For Applied Linguistics ,  Japan Second Language Acquisition Research Forum ,  関東甲信越英語教育学会 ,  中部地区英語教育学会 ,  日本第二言語習得学会
※ J-GLOBALの研究者情報は、researchmapの登録情報に基づき表示しています。 登録・更新については、こちらをご覧ください。

前のページに戻る