研究者
J-GLOBAL ID:202101003924054002   更新日: 2024年04月28日

黒田 友貴

クロダ トモタカ | KURODA TOMOTAKA
所属機関・部署:
職名: 客員研究員
研究分野 (5件): 科学教育 ,  高等教育学 ,  教育学 ,  社会学 ,  科学社会学、科学技術史
競争的資金等の研究課題 (10件):
  • 2023 - 2026 人的ネットワークが大学生のリーダーシップ開発に及ぼす影響に関する研究
  • 2022 - 2026 STEM人材コミュニティを促進するコンピテンシーモデルと制度設計の効果検証
  • 2021 - 2024 学校におけるカリキュラムマネジメントの定着度と促進・阻害要因の分析
  • 2019 - 2023 大規模国際調査の授業ビデオを用いた授業実践の質的変容の分析と授業改善に関する研究
  • 2019 - 2022 アジアにおける科学観の認識に関する研究-理工系人材の倫理・哲学の変容に着目して-
全件表示
論文 (11件):
  • Nurul Fitriyah Sulaeman, Pramudya Dwi Aristya Putra, Irma Rahma Suwarma, Tomotaka Kuroda, Tomohiro Takebayashi, Ippei Mineta, Naokao Kosaka, Yoshisuke Kumano. The Essential Elements of Japan Super Science High School Projects: A Case Study of Shizuoka Prefecture. KnE Social Sciences. 2024. 1375-1381
  • Tomotaka KURODA. First Year Experience Program Focused on Social Skills for STEM Human Resources Developed Based on STEM Major Student Backgrounds and Next Generation Science Standards Concepts. EASE Letters. 2022. 1. 1. 74-82
  • Tomotaka Kuroda. IMPORTANCE OF THE NGSS 8 PRACTICES FOR STEM STUDENTS IN JAPANESE UNIVERSITIES. Proceedings STEM 2022. 2022
  • Tomotaka Kuroda. Extraction and recognition of competency components of the STEM human resources community: Focusing on the cultural impacts of Japanese university students. Journal of Pedagogical Research. 2022. 6. 2. 186-206
  • Tomotaka KURODA. RECOGNITION OF STEM HUMAN RESOURCES COMMUNITY BY HIGHER EDUCATION STUDENTS IN JAPAN AND MALAWI. STEM 2021 Proceedings : 6th International STEM in Education Conference. 2021. 223-228
もっと見る
書籍 (1件):
  • 学校における教育課程編成の実証的研究 報告書 4諸外国の先進的な科学教育に関する基礎的研究 ~科学的探究とSTEM/STEAMを中心に~
    国立教育政策研究所 2022
講演・口頭発表等 (44件):
  • 日本型STEM ・ STEAM 教育モデル形成のあり方に関する一考察-STEM 科目以外での科目横断的な学習と探究活動に着目して
    (第47回日本科学教育学会年会 2023)
  • 教科横断型探究活動の授業開発に関する教員研修の汎用化に向けた一考察-スーパーサイエンスハイスクールでの実践事例に着目して-
    (第47回日本科学教育学会年会 2023)
  • A Study on Common Ability of STEM Human Resources Community: Focus on Higher Education Students in Japan and the United States of America
    (2023 European Science Education Research Association conference 2023)
  • IMPORTANCE OF THE NGSS 8 PRACTICES FOR STEM STUDENTS IN JAPANESE UNIVERSITIES
    (The 7th STEM in Education Conference 2022)
  • 高等教育におけるSTEM人材養成を促進する学習コミュニティ設計に関する一考察 -マサチューセッツ工科大学の事例に着目して-
    (第46回日本科学教育学会年会 2022)
もっと見る
学歴 (3件):
  • 2017 - 2021 静岡大学 大学院 自然科学系教育部(創造科学技術大学院) 情報科学専攻
  • 2013 - 2015 愛媛大学 大学院教育学研究科 学校教育専攻
  • 2009 - 2013 愛媛大学 理学部 化学科
学位 (3件):
  • 博士(学術) Doctor of Philosophy (静岡大学)
  • 修士(教育学)Master of Education (愛媛大学)
  • 学士(理学)Bachelor of Science (愛媛大学)
経歴 (28件):
  • 2023/02 - 現在 独立行政法人教職員支援機構 フェロー
  • 2022/04 - 現在 国立教育政策研究所 フェロー
  • 2021/11 - 現在 静岡大学 STEAM教育研究所 プロジェクト研究員(研究分担者)
  • 2021/06 - 現在 多摩大学 研究開発機構 情報社会学研究所 客員研究員
  • 2017/10 - 現在 公益財団法人ハイパーネットワーク社会研究所 共同研究員
全件表示
委員歴 (5件):
  • 2022/07 - 現在 一般社団法人日本科学教育学会 広報委員会 委員
  • 2022/07 - 現在 一般社団法人日本科学教育学会 国際交流委員会 委員
  • 2022/10 - 2023/04 International Students STEM research Conference 2023 Organizing Committee Committee Management Chair
  • 2021/06 - 2022/06 一般社団法人大学教育学会 第44回大会(2022年度)大会実行委員会 実行委員
  • 2021/03 - 2021/06 2021 International Conference of East-Asian Association for Science Education Organizing Committee
受賞 (8件):
  • 2021/07 - 6th International STEM In Education Conference 2021 Best paper Award Top 10 ‘Recommended Best Papers’ by STEM2021 proposal reviewers
  • 2021/06 - 7th EASE International Conference 2021 7th EASE International Conference 2021Awards =Special Contribution Award= Special Contribution Award for Organizing of the EASE 2021 On-line Conference
  • 2020/03 - 静岡大学 創造科学技術大学院学生表彰 創造科学技術大学院長賞(学術研究活動・社会活動)
  • 2018/12 - East-Asian Association for Science Education Young Scholar Award
  • 2017/11 - 92ND IASTEM INTERNATIONAL CONFERENCE IASTEM Excellent Paper Award : Category Best Presentation / Best Content
全件表示
所属学会 (11件):
社会人基礎力協議会 ,  英語運用能力評価協会 ,  情報社会学会 ,  East-Asian Association for Science Education ,  European Science Education Research Association ,  日本アフリカ学会 ,  日本科学教育学会 ,  大学教育学会 ,  初年次教育学会 ,  日本教育工学会 ,  大学行政管理学会
※ J-GLOBALの研究者情報は、researchmapの登録情報に基づき表示しています。 登録・更新については、こちらをご覧ください。

前のページに戻る