研究者
J-GLOBAL ID:202101010656321805   更新日: 2024年12月11日

鈴木 駿吾

スズキ シュンゴ | Suzuki Shungo
所属機関・部署:
職名: 嘱任研究員
研究分野 (1件): 外国語教育
研究キーワード (4件): 発話産出 ,  言語テスト ,  外国語教育 ,  第二言語習得
競争的資金等の研究課題 (4件):
  • 2022 - 2026 英語スピーキングの流暢性診断テストの開発と評価:認知診断モデリングを用いて
  • 2020 - 人と共に成長するオンライン語学学習支援AIシステムの開発
  • 2017 - 2018 発話の諸側面に対する意識の質問紙尺度の開発と妥当性の検証:発話生成モデルの観点から
  • 2016 - 2017 学習者の性格が英語運用能力に与える影響: 認知行動水準を媒介として教育的配慮
論文 (33件):
  • 倉田楓真, 江口政貴, 佐伯真於, 鈴木駿吾, 松山洋一. インタビューエージェントの関係構築的対話戦略が言語パフォーマンスに与える影響. 人工知能学会研究会資料 言語・音声理解と対話処理研究会. 2024. 102. 133-140
  • Judit Kormos, Shungo Suzuki. Creativity and the linguistic features of argumentative and narrative written task performance. System. 2024. 103531-103531
  • Andrea Révész, Hyeonjeong Jeong, Shungo Suzuki, Haining Cui, Shunsui Matsuura, Kazuya Saito, Motoaki Sugiura. Task-generated processes in second language speech production: Exploring the neural correlates of task complexity during silent pauses. 2024
  • Saeki, Mao, Takatsu, Hiroaki, Kurata, Fuma, Suzuki, Shungo, Eguchi, Masaki, Matsuura, Ryuki, Takizawa, Kotaro, Yoshikawa, Sadahiro, Matsuyama, Yoichi. InteLLA: Intelligent Language Learning Assistant for Assessing Language Proficiency through Interviews and Roleplays. Proceedings of the 25th Annual Meeting of the Special Interest Group on Discourse and Dialogue. 2024. 385-399
  • Hua Zhu, David Wei Dai, Adam Brandt, Guanliang Chen, Giuliana Ferri, Spencer Hazel, Chris Jenks, Rodney Jones, John O’Regan, Shungo Suzuki. Exploring AI for intercultural communication: open conversation. Applied Linguistics Review. 2024
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MISC (3件):
  • 鈴木駿吾. 内容の評価を理解するための基礎知識. 英語教育. 2024
  • 鈴木駿吾. 対話システムを用いた自動スピーキングテスト:早稲田大学での活用例と英語教育への展望. 英語教育. 2023. 72. 6. 74-75
  • 小泉利恵, 鈴木駿吾, 濱田彰. 遠隔指導や距離をおいた従来型対面授業での評価. 英語教育. 2020. 69. 5. 50-51
特許 (4件):
  • 情報処理方法、プログラム及び情報処理装置
  • 情報処理方法、情報処理装置及びプログラム
  • 情報処理方法、情報処理装置、プログラム及び 言語能力診断シ ステム
  • 情報処理方法、情報処理プログラム及び情報処理装置
書籍 (2件):
  • Practice and automatization in second language research: Theory, methods, and pedagogical implications
    Cambridge University Press 2023
  • 実例でわかる 英語スピーキングテスト作成ガイド
    大修館書店 2022 ISBN:4469246557
講演・口頭発表等 (61件):
  • 対話指向英語スピーキング能力自動判定システムの開発
    (関東甲信越英語教育学会第48回山梨研究大会 2024)
  • You may say this better: Consequential validity evidence for diagnostic speaking assessment on lexical use
    (The 45th Language Testing Research Colloquium 2024)
  • Building an argument for test score interpretation and use for a fully automated online assessment of L2 spoken interaction
    (The 45th Language Testing Research Colloquium 2024)
  • スピーキングテスト作問の体系化:KIT Speaking Test を例に
    (文部科学省「大学の国際化促進フォーラム」支援シンポジウム 「英語スピーキングテストを日常授業に取り入れる:理論と実践」 2023)
  • AI for professional communication in intercultural contexts: Where are we now and where are we heading?
    (the British Association for Applied Linguistics (BAAL) Multilingualism SIG Research Event (Zoom). 2023)
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学歴 (4件):
  • 2018 - 2021 Lancaster University Department of Linguistics and English Language
  • 2015 - 2018 早稲田大学 大学院教育学研究科 英語教育専攻
  • 2016 - 2017 Lancaster University Department of Linguistics and English Language
  • 2011 - 2015 早稲田大学 教育学部 英語英文学科
学位 (4件):
  • 博士(言語学) (Lancaster University)
  • 修士(応用言語学及び英語教授法) (Lancaster University)
  • 修士(教育学) (早稲田大学)
  • 学士(文学) (早稲田大学)
経歴 (13件):
  • 2021/09 - 現在 早稲田大学 グリーン・コンピューティング・システム研究機構 次席研究員
  • 2022/04 - 2024/03 京都工芸繊維大学 国際課 専門職(プログラム・コーディネーター)
  • 2023/04 - 立教大学 異文化コミュニケーション学部 非常勤講師
  • 2022/04 - 2023/03 早稲田大学 文学学術院 兼担講師
  • 2022/04 - 2022/09 東京理科大学 教養教育研究院 葛飾キャンパス教養部 非常勤講師
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委員歴 (3件):
  • 2024/04 - 現在 Annual Review of Applied Linguistics Guest Associate Editor
  • 2017/09 - 2021/08 学生座長
  • 2019/09 - 2021/04 ランカスター大学第二言語学習・教授研究会 幹事
受賞 (9件):
  • 2024/09 - Special Interest Group on Discourse and Dialogue (SIGdial) Best Paper Award InteLLA: Intelligent Language Learning Assistant for Assessing Language Proficiency through Interviews and Roleplays
  • 2024/06 - Nominated for NFMLTA/MLJ Paul Pimsleur Award (Editors of Language Testing)
  • 2024/02 - International Language Testing Association Shortlisted for ILTA Best Article Award for 2022
  • 2023/08 - Most downloaded article in 2022 in Studies in Second Language Acquisition
  • 2023/02 - Top Cited Article in 2021-2022 (WILEY)
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所属学会 (8件):
International Language Testing Association (ILTA) ,  Association Internationale de Linguistique Appliquée [International Association of Applied Linguistics] (AILA) ,  American Association for Applied Linguistics (AAAL) ,  Japan Second Language Acquisition Research Forum ,  European Second Language Association (EUROSLA) ,  International Association for Task-Based Language Teaching (IATBLT vzw) ,  Language Testing Research Group, Lancaster University ,  Second Language Learning and Teaching Research Group, Lancaster University
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