研究者
J-GLOBAL ID:202101010790688154
更新日: 2024年04月29日
加藤 万紀子
カトウ マキコ | Kato Makiko
所属機関・部署:
職名:
助教
ホームページURL (1件):
https://www.researchgate.net/profile/Makiko-Kato
研究キーワード (4件):
外国語教育
, 英語教育
, 言語テスティング
, 応用言語学
競争的資金等の研究課題 (2件):
- 2022 - 2026 日本人英語学習者を対象にした英語要約分析的評価尺度の開発
- 2019 - 2024 OS言語からみた「言語の語順」と「思考の順序」に関するフィールド認知脳科学的研究
論文 (7件):
-
Makiko Kato. Examining the Dependability and Practicality of Analytic Rubric of Summary Writing Using Multivariate Generalizability Theory: Focusing on Japanese University Students with Lower-Intermediate Proficiency in English. English Language Teaching. 2022. 15. 9. 82-94
-
Makiko Kato. Summarization in English as a Foreign Language: A Study Comparing Summary Performances to Summarizers’ Vocabulary Size. English Language Teaching. 2021. 14. 5. 77-88
-
Makiko Kato. Examining the Effects of Explicit and Implicit Instructions on Summary Writing for Japanese University Students Learning English as a Foreign Language with Low English Language Proficiency. 上智大学 博士論文. 2021
-
Makiko Kato. Good and Poor Summary Writers' Strategies: The Case of Japanese High School EFL Learners. Journal of Language Teaching and Research. 2018. 9. 6. 1199-1208
-
Makiko Kato. Providing Comprehension Clues in L1 to Japanese EFL Summary Writers: Do they help?. International Journal of Applied Linguistics and English Literature. 2018. 7. 5. 12-21
もっと見る
講演・口頭発表等 (12件):
-
Reconstructing Descriptors in Analytic Scales of Summary Writing
(The 9th IAFOR International Conference on Education(Hawaii) 2024)
-
Influence of Cognitive Load on Raters' Decision Making in Scoring English Summaries: Toward an Examining Psychometric Evidence Using Eye Tracker
(上智大学言語学会 第37回年次大会 2023)
-
Investigation of Diverse Raters' Awareness and Strategy Use in Assessing Summary.
(2023 Korea TESOL International Conference 2023)
-
A Survey of Japanese Learners of English with Diverse Proficiencies: What Makes Summary Assessment Difficult?
(The 3rd Southeast Asian Conference on Education 2023)
-
On the Expected Improvement of Evaluation Categories through Repeated Practice in English Summarization: A Case Study of Japanese University Students with Primary Level of English
(5th International Academic Conference on Teaching, Learning and Education 2022)
もっと見る
学位 (2件):
- 博士(言語学) (上智大学)
- 修士(文学) (東北大学)
経歴 (11件):
- 2022/04 - 現在 早稲田大学 教育・総合科学学術院 非常勤講師
- 2021/10 - 現在 東北大学 大学院 文学研究科・文学部 総合人間学専攻 心理言語人間学講座 言語学専攻分野 助教
- 2019/10 - 現在 千葉大学 国際未来教育基幹 非常勤講師
- 2017/04 - 2022/03 上智社会福祉専門学校 非常勤講師
- 2017/04 - 2021/03 上智大学国際言語情報研究所 (SOLIFIC) 研究補助員
- 2020/04 - 2020/09 昭和大学 歯学部、薬学部 兼任講師
- 2017/04 - 2020/03 明星大学 非常勤講師
- 2016/09 - 2017/03 白百合女子大学 文学部 英語英文学科 非常勤講師
- 2015/09 - 2016/03 聖ウルスラ学院英智高等学校 非常勤講師
- 2009/04 - 2012/03 愛知県県立高等学校 講師
- 2003/05 - 2009/03 愛知県 公立中学校 講師
全件表示
委員歴 (3件):
- 2024/04 - 現在 日本言語テスト学会 研究会運営委員
- 2023/09 - 日本言語テスト学会 第26回 全国研究大会 実行委員長
- 2021/03 - 2022/03 Language Testing Research Colloquium (LTRC) 2022 Committee Member
受賞 (2件):
- 2017/12 - 上智大学若手研究者育成奨学金
- 2016/12 - 上智大学若手研究者育成奨学金
所属学会 (5件):
日本テスト学会
, 東北大学言語学研究会
, 国際言語テスト学会
, 日本言語テスト学会
, 上智大学言語学会
前のページに戻る